Farligt för gasmotorn att köra på etanol?

Diskussioner om specifika bilmodeller.
Post Reply
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Farligt för gasmotorn att köra på etanol?

Post by Sven »

Detta kan tyckas vara en lite märklig fråga. Men idag skulle jag fylla på bensintanken i Min Zafira -08. Jag råkade dock i hasten ta fel pump, och fyllde på med ca 5,9 l E85!

När jag fick kvittot och upptäckte felet blev jag först förskräckt. Men sedan erinrade jag mig en del diskussioner här på Formumet om att det skulle på att öka halten etanol i den vanliga bensinen utan problem för motorerna. Det är ju också meningen, vad jag förstått, att det ska bli 10% etanol i bensinen framöver.

Jag tänkte också på att min monovalenta motor har en högre kompression än en bensinmotor. Etanolen vill också ha högre kompression än bensin, så kanske är min motor ändå lite anpassad för etanoldrift.

Jag gjorde också ett överslag och kom fram till att mitt vätskeformiga drivmedel skulle kunna benämnas E35 (ca 35% etanol utifrån 7,1 l bensin - fanns redan i tanken när jag fyllde på med etanol - med 5% inblandning av etanol samt 5,9 l E85 som dock på vintern bara består till 75% av etanol).

Vi körde sedan ca 3 mil på denna E35 och det gick alldeles utmärkt, vi märkte ingen som helst skillnad jfm att köra på bensin (E5).

Min fråga: kan jag ha skadat motorn?

Och en följdfråga: om det faktiskt går utmärkt att köra på en viss halt etanol med en motor anpassad för gas, så kanske det är riktigt bra att blanda in lite E85 (eller E75) i bensinen? Etanolen är ju trots allt sannolikt ett mer miljövänligt bränsle än bensinen så det vore ju trevligt att använda mer av detta bränsle när gasen tar slut.
Opel Zafira CNG -08
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Post by Stålis »

Jag har svårt att tro att du kan ha skadat motorn. På vårt systerforum etanol.nu finns en hel avdelning för diskussioner kring tankning med E85 utan konvertering. http://etanol.nu/forumrecover/viewforum.php?f=15

De problem som kan uppkomma vid etanoltankning utan konvertering är nog framför allt sådana som uppkommer efter lite längre tid. T.ex. p.g.a. att bränsleledningar, tätningar och liknande inte är anpassade för den jämförelsevis mer aggressiva spriten.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
Veziren
Posts: 3
Joined: 2009-03-05, 22:36
Location: Malmö

Post by Veziren »

Är ny på det här utmärkta forumet och tänkte bara bidra med en länk till ett PM från Trelleborg som beskriver lite om deras utveckling kring just tätningar och material för biobränsle. Dock nämns inget om gas.
http://www.trelleborg.com/en/Media/The- ... hallenges/

Har själv kört en Touran Ecofuel -05 i jobbet. Privat en Hyundai Accent -99 nu på 4:e året med ca 30-40% etanol utan bekymmer.

Kommer under året köpa en gasbil men har inte bestämt vilken.
User avatar
anders
Posts: 265
Joined: 2005-09-27, 16:37
Location: Norrköping
Contact:

Post by anders »

De som har längst erfarenhet av detta med etanol i en bensinbil (bensinsystem) är BSR.
BSR konverterar 1997 en Volvo 945 till E85 på uppdrag av Växjö Kommun.
Bilen uppfyller emissionskraven som gäller för bensin även med E85 och har körts ca 17.000 mil helt utan problem
BSR

Så jag tycker du kan fortsätta tanka ~30 E85 utan att vara rädd för några skador på din bil.
Egna försök på olika bilar (insprutning) visar 24-33% E85 inte påverkar förbrukningen så du bör få en bättre bränslekostnad, även om det flytande bränslet inte är ditt primära bränsle.
“What we need is a whole lot of people who are not experts in what can’t be done. .”
- Henry Ford
kallabaz
Posts: 49
Joined: 2010-05-20, 01:51
Location: Göteborg
Contact:

Re: Farligt för gasmotorn att köra på etanol?

Post by kallabaz »

Jag körde min 850 -93 på 50% gas i 5000 mil utan att märka någon skillnad. VIsst sliter det säkert på slangar och kopplingar, men de 6 litrarna du petade i gör nog inget ska du se.
Post Reply