Felaktig fordonsskatt på Bi-fuel -03 och nedåt

För diskussioner som spänner över flera fält.
Micke77
Posts: 95
Joined: 2006-08-04, 19:14
Location: Malmö

Felaktig fordonsskatt på Bi-fuel -03 och nedåt

Post by Micke77 »

Som Ni säkert vet så skall fordonsskatten sänkas detta år på miljöbilar vilket gynnar oss som har dessa bilar. Enligt regeringens hemsida skall en V70 bi-fuel kosta ca 1200kr. Men har man en Bi-fuel -03 och nedåt så ser man plötsligt på Vägverkets hemsida att man drabbas av betydligt högre skatt än så när tex en -04 får korrekt sänktning.
Eftersom jag fick nya regbevis till min bil i början av 2006 blev jag misstänksam och började rota i ärendet. De ändrade utsläppsmängden CO2 från gasdriftens nivå till bensinvariantens utsläpp. Detta är FEL. Felet har kommit in när VV i början av året kontrollerade alla sina fakta i registerna. V70 från 04 har en separat rad där utsläpp på gasdrift anges. Detta är skattegrundande. Efter mycket påtryckningar per mail från min sida erkände Vägverket att de gjort fel och ändrade min Volvo V70 Bi-fuel så att jag skall få 1220kr i årsskatt. Observera att det finns en billigare variant om man har manuell växellåda, jag har automat och hamnar då i den kategorin som släpper ut en aning mer.
Därför uppmanar jag Er alla att kolla er fordonsskatt på
https://www21.vv.se/fordonsskattefraga/
Får Ni ett skattebesked på över 1300kr så är det fel och skall överklagas då ni har rätt till den låga skatten som är utlovad.
Volvo V70 Bi-fuel -03 automat, helläderklädsel
User avatar
åsaboe
Posts: 330
Joined: 2005-09-27, 16:25

Post by åsaboe »

Utomordentligt bra att du legat på dem och fått igenom en rättelse! Och att du berättar det här så att fler får veta.

Det har i tråden Ny fordonsskatt 2006 nedan visat sig att det kan bli minst sagt varierande skatt på olika modeller. Bra att det blir utrett![/url]
Micke77
Posts: 95
Joined: 2006-08-04, 19:14
Location: Malmö

Så här mycket skall Du betala....

Post by Micke77 »

Jag skall kanske förtydliga vad som gäller Volvos Bi-fuel bilar och miljöutsläpp.
Bi-fuel -03 och nedåt har ingen separat rad för utsläpp. Korrekt värde som skall stå i regbeviset är exakt samma värde som står i manualen till bilen. Där finns fina tabeller där man kan utläsa utsläppen. Dessa tryckta värden är samma värden som Volvo uppger till myndigheterna. Skulle värdet skilja mellan manualen och regbeviset är det bara att överklaga till Vägverket.

Utdrag ur brev från VV:

Jag har glädjande besked till dig!
När jag nu fick upp ditt mail här och jämförde de två bilarna står det
på den nyare uträknat på blandad körning, som du säger, men den bilen
hade ett tillägg för naturgas i tekniska data ;
T31BO KOLDIOXIDUTSLÄPP, DRIVMEDEL 2, CO2 183 G/KM
OCH BRÄNSLEFÖRBRUKNING 10.3 M3/100 KM VID BLANDAD KÖRNING
Den textkoden gäller naturgasen och den blir styrande vilket gör att
det står 183 g/ km på regbeviset.

Men nu till din bil.
Volvo hade tydligen missat på ett stort antal flexifuel bilar missat
att överföra denna information till Vägverket vilket man gjorde i våras,
sedan blev det tydligen inte registrerat på din bil av någon anledning.
Nu ringde jag till ansvarig över registreringsbevisen på Vägverket som
kollade filen ifrån Volvo och han rättade också informationen på din bil.
Du kommer att få hem ett nytt registreringbevis på din bil där det
står;
Skatteparam CO2 : 186
20061001 360:- + 86 * 10:- * 1.0 = 1220:-


Observera att killen från Vägverket kalar Bi-fuel bilen för flexifuel, men det är gasbil han syftar på.
Volvo V70 Bi-fuel -03 automat, helläderklädsel
User avatar
anderslofberg
Posts: 64
Joined: 2005-11-07, 22:31
Location: Stockholm

Post by anderslofberg »

Jag har en manuell V70 Bifuel från -02 och enligt vägverkets info ska jag betala 1550 kr i skatt. Då får man ta och kolla upp det. Tack för infon.
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Post by AndersH »

Micke77: Ser du någon effekt av ändringen i vägtrafikregistret om du nu kollar din fordonsskatt via https://www21.vv.se/fordonsskattefraga/?
Micke77
Posts: 95
Joined: 2006-08-04, 19:14
Location: Malmö

Post by Micke77 »

Till Anders H:

Ja, direkt efter bekräftelsen kan jag se den nya skatten om jag går in på https://www21.vv.se/fordonsskattefraga/

Detta svaret får jag upp idag för min bil Volvo V70 -03, aut:

Så här räknas den nya årsskatten ut för detta fordon:
360:- + (86 * 10:-) * 1.0 = 1220:- (Grundbelopp + koldioxidutsläpp x koldioxidkomponent x eventuell miljö- och bränslefaktor = slutsumma)


Tidigare innan jag tryckte på Vägverket med mina mail svarade samma tjänst 1800kr för min bil, då räknade den på 244gram / km istället för 186 som är det rätta värdet för min bil (244g = vid bensindrift).
244-100=144, 144 x 10kr + 360kr = 1800kr

Jag har sett att det i forumet har figurerat rykten om att skatten skall debiteras på bensinutsläppen, men enligt mail med vägverket stämmer inte detta. Skatten skall debiteras på det certifierade utsläppet vid gasdrift. Det certifierade utsläppet beräknas med hjälp av en sk certifieringsgas, denna finns inte att köpa någonstans i världen utan är en ren metangas. Det är av den anledningen som bränsleförbrukningen per mil anges ganska högt jämfört med vad vi får fram efter verkliga körningar. Speciellt naturgasen innehåller betydligt mer än metangas, den innehåller även butan, propan osv vilket är gaser som ger mer energi vid förbränning. Därav den lägre förbrukningen. Biogas är det närmaste certifieringsgasen vi kan köpa, men även den skiljer sig en aning.
Volvo V70 Bi-fuel -03 automat, helläderklädsel
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Post by AndersH »

De senaste dagarna har jag bollats runt mellan olika personer på Vägverket och Skatteverket för att få in rätt uppgift om utsläpp av CO2 vid gasdrift i mitt registreringsbevis. En snubbe på Vägverket påstod att jag var tvungen att göra ett avgasprov för att kunna få in uppgiften men där har han fel eftersom Volvo har certifierat sina bilar både för bensin och gas!

Jag fick ett nytt registreringsbevis i början av 2006 och först nu såg jag att det enda som ändrades då var att uppgiften om utsläpp av CO2 ändrades från 171 g/km (metangas) till 219 g/km (bensin). Uppgiften om bränsleförbrukning (9,6) är dock densamma och den avser metangas så nu är det en blandning av uppgifter för bensin och metangas i mitt (och antagligen många andras) registreringsbevis!

Jag har idag skrivit ett mail till Vägverket och förklarat att det är någon som felaktigt ändrat uppgiften om utsläpp av CO2 för min bil och jag bifogade sidorna ur bilens manual som visar de certifierade utsläppsvärdena.
Micke77
Posts: 95
Joined: 2006-08-04, 19:14
Location: Malmö

Post by Micke77 »

Till Anders H:


Det är bra att Du har sparat ditt gamla registreringsbevis. Detta är ditt bevis för vad din bil släpper ut. Detta skall Du skicka in en kopia på och begära att värdet på det gamla utsläppet återställs i registret. Och begär en förklaring till denna förändring, för det klarar de aldrig av att ge Dig!
Kom ihåg att ett papper från Vägverket inte kan ljuga... för en myndighet kan enligt dem själva aldrig göra fel.
Volvo V70 Bi-fuel -03 automat, helläderklädsel
User avatar
Mats
Posts: 357
Joined: 2005-10-03, 09:27
Location: Huddinge

Post by Mats »

Även jag håller på att bearbeta vägverket med mail för att få in rätt uppgifter för min bil (V70 aut -03).

Svaret jag får från vv är:
"Enligt tillverkarens uppgifter släpper ert fordon ut 244 gram koldioxid per kilometer. Därför räknar vi enligt nedan:
360 + (144x10) x 1 = 1800 kr."

"Precis som min kollega har noterat nedan är inkommer dessa uppgifter från tillverkaren (volvo) när de registrerar fordon."

"Den enda uppgiften Vägverket har om utsläpp för Er fordon är just
244 g/km och det är därmed den uppgiften vi måste gå på."

Suck, har nu börjat maila politiker som har drivit igenom denna ändring av skatten och uppmärksammat dom på problemet. Man kan väl hoppas att det i valtider är lite mer sammarbetsvilliga än tjänstemännen på vv.

Har även kontaktat Volvo för att se om dom kan göra något för sina kunder.
Micke77
Posts: 95
Joined: 2006-08-04, 19:14
Location: Malmö

Post by Micke77 »

Det verkar vara lite moment 22 över situationen med fordonsskatten för gasbilar.
I den nya lagen står det att skatten skall debiteras enligt utsläppsuppgifter i Vägverkets fordonsregister för blandad körning. Vägverket har själva bevisat att skatten skall debiteras med gasdriftens utsläppsnivåer eftersom alla bilar -04 och uppåt får detta tack vare en extra rad i regbeviset. Dessutom fanns motsvarande uppgift i -03 och äldre bilars regbevis fram tom januari 2006 då uppgifterna "kontrollerades". Det var då felet smög sig in, men ingen vill erkänna att en myndighet har gjort fel, och vi som privatpersoner har formellt sett ingen befogenhet att ändra dessa uppgifter.
Värt att notera så finns det INGET beslut i svensk lag att det skall skilja på debiteringsunderlaget mellan olika årsmodeller inom miljöklass 2005.
Dessutom har vi exempel här i forumet att exakt samma bilar debiteras med olika fordonsskatt trots att det sitter exakt samma motorer som har samma certifiering. Tyvärr verkar dessa certifieringsuppgifter i det närmaste "hemligstämplade".
Volvo V70 Bi-fuel -03 automat, helläderklädsel
User avatar
Mats
Posts: 357
Joined: 2005-10-03, 09:27
Location: Huddinge

Post by Mats »

Kontaktade fordonsskatteenheten på skatteverket, och dom svarar:

"Hej Mats!
Vad gäller din fråga om fordonsskatt baserad på gas avseende fordonet.
Uppgift om gasutsläpp saknas i vätrafikregistrets tekniska data för fordonet. Du bör vända dig till generalagenten för att få uppgifterna registrerade i vägtrafikregistret."

Jaha, då får jag kontakta Volvo igen...
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Post by AndersH »

Jag fick följande svar från Vägverket:
De uppgifter vi har i registret är registrerade av Volvo.
För att dessa ska ändras krävs att antingen ni eller Volvo skickar in intyg som styrker detta per post till:

Vägverket
701 81 Örebro.

Vi kan inte ta emot bifogade filer pga. virus risken.
Det är bara att börja bearbeta Volvo Personvagnar då för att antingen få dem att ändra uppgifterna i vägtrafikregistret eller att få ut ett intyg som man kan skicka till Vägverket.
User avatar
Mats
Posts: 357
Joined: 2005-10-03, 09:27
Location: Huddinge

Post by Mats »

Undrar om det räcker med dessa broschyrer:

http://www.konsumentverket.se/Documents ... r_2003.pdf

http://www.konsumentverket.se/Documents ... r_2004.pdf

Dem hänvisar i varje fall Finansdepartementet till:
Fakta om bilars koldioxidutsläpp
Osäker på hur mycket koldioxid din bil släpper ut?
Konsumentverket har gett ut skriften Bilar, bränsleförbrukning och vår miljö. Där finns tabeller med de flesta av dagens aktuella bilmodeller och hur mycket koldioxid de släpper ut. Du hittar den på Konsumentverkets webbplats.
http://www.sweden.gov.se/sb/d/6495/a/59 ... Fye3PlUal]
olleh1
Posts: 26
Joined: 2005-10-03, 15:43

Post by olleh1 »

Det vore ju bra om det skulle räcka, men där saknas t.ex skillnad på man/aut och annat som påverkar förbrukningen. För min S80 -02 får jag en skatt på 1490. Med uppgifterna i broschyren skulle jag hamna under tusenlappen! Kollade en -04 och den låg på 1000 kr jämnt.
Olle - S80 Bi-fuel
User avatar
Mats
Posts: 357
Joined: 2005-10-03, 09:27
Location: Huddinge

Post by Mats »

Både automat (A) och manuell (M5) finns med i tabellen!
olleh1
Posts: 26
Joined: 2005-10-03, 15:43

Post by olleh1 »

I tabellen för -02 finns tyvärr bara ett värde vardera för S60, S80 och V70. Jag ser att tabellen för -04 är betydligt mer detaljerad.
Olle - S80 Bi-fuel
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Post by AndersH »

De där färgglada publikationerna från Konsumentverket tror jag hur som helst att vi kan glömma att använda i kampen för korrekt fordonsskatt. Det är bara Volvo Personvagnar som kan ändra uppgifterna i vägtrafikregistret, om man bortser från att Micke77 trots allt lyckades få någon på Vägverket att ändra hans uppgift...
Micke77
Posts: 95
Joined: 2006-08-04, 19:14
Location: Malmö

Post by Micke77 »

Jag har ett förslag om vad ni kan skriva i brevväxlingen med Vägverket.

Jag trodde att miljöbilarna skulle gynnas i denna gröna skatteväxling, och köper jag en miljöbil av 2003 års modell, miljöklass 2005 / Euro 4 som är
helfordonsgodkänd med gasdrift så har jag gjort ett säkert köp för att ta
del av ev skatteförmåner.
Men istället för att ta del av en ordentlig sänkning av skatten så sänks min skatt från 1989kr till 1800kr = 189 kr. En senare årsmodell sänks till
1190kr = 799kr sänkning. En sänkning på 189kr är löjligt för en miljöbil som går på naturgas/biogas som är det renaste av dagens miljöbränsle som säljs i stor skala. Enligt regeringens hemsida skall skatten sänkas med ca 800kr och inte runt 200kr som det har blivit i detta fall. Skillnaden är så stor att den inte kan skyllas på modellvarianter/årsmodeller.

Detaljuppgifterna avser V70 bi-fuel -03 aut.
Dessutom skall det understrykas i brevväxlingen att mailet är ett överklagande över skattebeslutet på bilen. Skrivs en överklagan är de tvugna att kontrollera uppgifterna eftersom det är Vägverket som är registerhållare och även utför debiteringarna åt Skatteverket.
När jag skrev mitt sista mail till Vägverket ringde de tydligen till Volvo och kollade vad som gällde min bil.
Dessutom angav jag dokumentnummer på mitt gamla regbevis, därmed kan de läsa innantill vad som gällde innan.

Jag kan bara säga en sak, ger Er inte utan skriv tills de begriper att Ni har rätt! Det gjorde jag.
Volvo V70 Bi-fuel -03 automat, helläderklädsel
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

Om inte någon av er har något emot det så tänkte jag tipsa GPs motordel om den här diskussionen.
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Post by AndersH »

Lägg upp den under "I Fokus" på forumgas.se också. Det här kommer nog att bli en "het" potatis under hösten.
User avatar
åsaboe
Posts: 330
Joined: 2005-09-27, 16:25

Post by åsaboe »

Bra förslag både Johan och AndersH! Jag hade tänkt föreslå just att gå till pressen (nu när åskan äntligen låter en använda datorn igen), det måste ju vara något för tidningarna att ta upp. Eller borde i alla fall, miljöbilar är väl inte särskilt heta bland motorjournalister. Men frågan platsar ju även på ekonomisidorna :wink:
Micke77
Posts: 95
Joined: 2006-08-04, 19:14
Location: Malmö

Post by Micke77 »

Jag har provat sedan en tid tillbaka att kontakta både Aftonbladet och Motormännen. Ingen av dessa verkar vara intresserade, Aftonbladet har inte hört av sig. Motormännen hörde av sig och ville hjälpa mig (är medlem) men så fort jag frågade om det inte var dags för en artikel blev det tyst.
Volvo V70 Bi-fuel -03 automat, helläderklädsel
User avatar
Mats
Posts: 357
Joined: 2005-10-03, 09:27
Location: Huddinge

Post by Mats »

Har nu äntligen fått mina uppgifter ändrade :D
Hej Mats,

Du har naturligtvis rätt. Det verkar finnas ett antal Bi-fuel bilar därute som denna ändring tyvärr inte har gått igenom på. Förklaringen har du i mitt tidigare svar som denne berörda person har lagt ut på forumgas.se. Jag antar att detta också kommer att hamna där. Det är bra att folk är uppmärksamma på detta - ingen fordonsägare ska behöva betala för mycket skatt. Vi beklagar missödet och jag ska reda ut detta internt!

Men nu till din bil.
Jag har tagit kontakt med ansvarig tekniker på detta område som manuellt har fått gått in och ändrat uppgifterna på din bil, med stöd av Volvos fil, då den automatiska uppdateringen klickar.
Nu ser det ut som följer på din bil;
Skatteparam CO2 : 186
20061001 360:- + 86 * 10:- * 1.0 = 1220:- Du kommer alltså att få sänkt skatt!
Det verkar som Volvo står maktlösa mot vägverket i denna fråga
Hej Mats,

Du har helt rätt i att denna detalj inte har hanterats på rätt sätt. Från vår sida (Volvos) har vi sedan Bi-Fuel produktionsstart skickat in uppgifter på både bensin och gas till Vägverket.
Vägverket har sedan valt den enkla vägen och enbart angett det högre bensinvärdet. När sedan förutsättningarna för skatteuttag ändras vill man inte ta på sig att ändra i uppgifterna så att de blir representativa.
Vi har under lång tid legat på Vägverket för att få dem att justera uppgifterna i Vägtrafikregistret men de har fortfarande inte bestämt sig för att göra ändringen.
Vore tacksam att få draghjälp även från dig i detta ärende.
bjorn_and
Posts: 23
Joined: 2006-03-13, 07:30
Location: Göteborg
Contact:

Post by bjorn_and »

Hej!

När jag ringer vägverket hävdar de (handläggaren) att bilen beskattas utifrån det sämsta bränslet. Detta haltar förstås, i så fall är det ju meningslöst att köra med miljöbränsle eftersom i princip alla bilar även kan köras på bensin.

De höll dock med om att det måste finnas konsekvens och de skulle kolla upp om det jag hävdar möjligen kunde stämma och skall återkomma.

Skulle någon vänlig själ som har en V70 bi-fuel -03 el äldre och som har fått igenom sitt krav möjligen kunna PMa mig sitt registreringsnummer som jag kan ge som motexempel ifall de inte vill ge sig.

Jag förstår att det kan ta emot en del att lämna ut sitt reg-nummer, men jag försäkrar att det inte kommer att missbrukas (vad nu den försäkringen kan vara värd av en helt okänd person på ett internetforum :)

/Björn
User avatar
Mats
Posts: 357
Joined: 2005-10-03, 09:27
Location: Huddinge

Post by Mats »

Då kan dom inte läsa innantill på vägverket.
Detta står i Vägtrafikskattelagen 2006:227
2:a kap, 9§
Om det för fordon som avses i andra stycket finns uppgift om ett sådant fordons utsläpp av koldioxid vid drift med en bränsleblandning som till övervägande del består av alkohol, eller helt eller delvis med annan gas än gasol, skall den uppgiften användas.
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20060227.HTM
Post Reply