Kryssa gastankställen

Diskutera fritt. Plats för Köp&Sälj.
Wim
Posts: 67
Joined: 2008-01-01, 16:50
Location: Lilla Edet

Post by Wim »

-1- Lilla Edet: hemma, billigt och bra, biogas, ibland lite gas och låg tryck.
-2- Trollhättan: Hydro, nära, bra tryck.
-3- Kungälv: nära Bilia och jobbet men dyrt.
-4- Deltavägen Göteborg: dyrt.
-5- Laholm: på väg till Malmö, kortläsaren svårt att läsa av på natten, repig display.
-6- Malmö Svansjögatan; Statoil, sista innan Danmark.
-7- Falköping: Fint vid stormarknaden, 4 pumpar (2 till buss).
-8- Jönköping Glimmervägen: lite offroad men närmast E4.
-9- Mariestad: ok.
-10- Örebro Gustavsvik: skräpig.
-11- Handewitt Tyskland: Stort tankställe (H-gas) med fina toa, alla kort, 24t.
-12- Hanburg Heimfeld: Aral tankställe (H-gas) nära motorvägen, alla kort, 24t.
-13- Weener: 4 km från motorvägen, Score tankställe (L-gas), alla kort, 24t.
-14- Drachten Holland: nyöppnad automatstation Q8, L-gas, låg tryck, endast holländsk betalkort pinpass, billigt.
-15- Nijmegen Holland: Jättestor automatstation med 22 pumpar, L-gas, bra tryck, endast pinpass, billigt.
-16- Sottrum Tyskland: Aral, alla kort, L-gas, trångt.

/Wim
Image
0,715 m3/mil blir 6,30 kr!
Biogas Lilla Edet 8,80 kr.
sjalilund
Posts: 21
Joined: 2008-08-05, 15:59
Location: Lund

Post by sjalilund »

Tja, jag har än så läng bara kommit i kontakt med 2 gasmackar:

1. Svensk Fordonsgas, Kungsbacka 2008-08-06 (ut med E4:an, ingen aning om det finns fler...) - Första tankningen, men det var iaf mörkt, och jag var själv... ;-)
Fick i lite drygt 19 m3 a 11:15 kr/m3 i tom tank, trots att tanken ska rymma 20...
2. Lunds Energi, Gastelyckan i Lund. "Himma-mack", som vi säger söder om hallandsåsen. Bra tryck, får i drygt 20 m3 i tom tank, och relativt billigt, 10:75 kr/m3. En bra bit till Lilla Edet, jag vet, men bättre än Svensk Fordonsgas iaf.

Enda nackdelen med att tanka i Lund, är att det bara finns blandgas.
Förhoppningsvis kommer detta att förändras, då kommunen (som äger både renhållningsverket och Lunds Energi) har beslutat att man ska samla in källsorterat matavfall från hushållen, vilket ska rötas till biogas.
Jag hoppas denna gas kommer att uppgraderas till fordonsgas, och inte blandas med naturgasen till hushållen.
Det blir ju miljövinst i båda fallen, men det känns ju bättre att kunna säga "Jag kör klimatneutralt, gör du?" till killen med SUV:en... :D

//Johan
___________
V70 Bi-Fuel Aut -02
Image
User avatar
åsaboe
Posts: 330
Joined: 2005-09-27, 16:25

Post by åsaboe »

sjalilund wrote:det känns ju bättre att kunna säga "Jag kör klimatneutralt, gör du?" till killen med SUV:en... :D

//Johan
Klimatförbättrande, till och med! :wink:
sjalilund
Posts: 21
Joined: 2008-08-05, 15:59
Location: Lund

Post by sjalilund »

åsaboe wrote:
sjalilund wrote:det känns ju bättre att kunna säga "Jag kör klimatneutralt, gör du?" till killen med SUV:en... :D

//Johan
Klimatförbättrande, till och med! :wink:
Jo, men han kan ta det lite illa, om jag säger att jag har snyggare bil än vad han har... eller du menade kanske inte så...? :lol:

//Johan
___________
V70 Bi-Fuel Aut -02
Image
User avatar
åsaboe
Posts: 330
Joined: 2005-09-27, 16:25

Post by åsaboe »

sjalilund wrote: Jo, men han kan ta det lite illa, om jag säger att jag har snyggare bil än vad han har... eller du menade kanske inte så...? :lol:

//Johan
Nja, jag tänkte på att med biogas blir ju koldioxidminskningen uppåt 180% i bästa fall (exemplet med kreatursgödsel som rötas till biogas ger sådan effekt), jämfört med andra "miljöbilar" som i bästa fall minskar koldioxiden med i det sammanhanget futtiga 20, 30 eller så % så blir ju biogasbilen definitivt starkt klimatförbättrande. Särskilt jämfört med dinosauriemonster som suvar :wink:
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Post by avozetta »

Det här kan jag ju inte låta bli, jag är ju fågelskådare :D
Men det kan bli svårt att bräcka mina svenska fågelkryss som är över 200, kanske om man räknar varje pumphandtag i stället för tankställen :wink:

Så här ser min lista ut så här långt:
1. 2009-05-30 Stockholm, Hammarby Sjöstad, 19,60 Nm3: Premiär och inte det minsta nervös (jag hade ju hälsat på dagen innan och pratat med en taxigubbe om hur det går till). Här skall man hålla inne startknappen i 5 sekunder innan man släpper knappen. Bra tryck i pumpen så det gick snabbt och tanka. Blev sedan vänligt men bestämt ivägskickad av nästa bil (taxigubbe) innan jag betalat i kassan vilket tydligen mackägaren accepterar. Inga tankar på springnota här inte.
Min andra tankning sker här också men det går mycket långsamt och när jag väl är klar stannar mätaren på 16,34 Nm3 och kön är låååååång efter mig. Är gasen slut tro? ... http://www.forumgas.se/forum/viewtopic.php?t=364
2. 2009-06-09 Stockholm, Bromma, 0 Nm3: Japp, inte en molekyl fick jag :(. Så här i efterhand kanske jag valde fel pump/handtag då det finns 2 men jag tyckte det satt fast bra på bilen i varje fall ... http://www.forumgas.se/forum/viewtopic.php?t=1355. 2009-07-15: Denna gång gick det bättre. Båda munstyckena är för personbilar! En hel del info. på väggen bredvid om biogas i Stockholm som bekräftar att biogas tillverkas så väl här i Bromma som i Henriksdals reningsverk.
3. 2009-06-10 Sigtuna, Arlanda, 20,02 Nm3: Rekord i kubik :!: Kanske för att pumpen var mycket beslutsam om att trycka i så mycket det bara gick på slutet, stop/start stop/start ...
4. 2009-06-14 Stockholm, Kungens Kurva, 18,37 Nm3: Äntligen premiär i parallelltankning (gick ju inget vidare i Bromma). V70 vs B170, jag vann men tjuvstartade rejält :lol:
Var det någon som märkte att det regnade denna dag

... och med denna erfarenhet kan man undra om inte gaspumpar har en egen själ ...

5. 2009-06-19 Stockholm, Mörby, 0 Nm3: Tillfälligt avstängd :( . Det var ju midsommarafton och kassan var stängd. Är det bara kassatankning här också ? 2009-07-22: Bättre lycka denna gång. Det är endast korttankning för gasen, ej sedel eller kassa. Gasen var nog slut vid förra försöket.
6. 2009-06-20 Stockholm, Solna, 19,38 Nm3: Hemmapumpen invigd men stoppade först in kortet i fel kortläsare :oops: . Även spritmonitor.de invigd för att hålla koll på förbrukningen, http://www.spritmonitor.de/en/detail/344248.html
7. 2009-08-04 Stockholm, Årsta, 11,51 SEK/Nm3: Åkt förbi många gånger till och från jobbet men det har inte passat för än idag. Även denna pump verkade jobba på bra på slutet för att få i så mycket det går.

8. 2009-08-08 Eskilstuna, 9,75 SEK/Nm3: Snyggaste pumpen i landet? och tänk om vi hade det priset i Stockholm!
9. 2009-08-08 Örebro Reijmes, 10,95 SEK/Nm3: Gasbilens GPS-position ligger lite fel och för nära motorvägen vilket gjorde min GPS mycket förbryllad men hittade fram till slut.
10. 2009-08-08 Grästorp, 9,30 SEK/Nm3: Tvärslut på gas eller begrep jag inte hur den fungerade? (se Karlstad nedan). Kanske inte räknas som ett kryss då :lol: . Skulle gasen räcka ända till Trollhättan?
11. 2009-08-08 Trollhättan, 9,30 SEK/Nm3: Rekord i antalet mil på gas, 24 mil. Gasen räckte alltså!
12. 2009-08-15 Karlstad, 11,59 SEK/Nm3: Svindyr gas och ytterligare en variant på pumpbeteende. Händer inget alls på munstycke 1, ger upp och provar munstycke 2. Inget där heller men helt plötsligt så sätter pumpen fart för att sedan stanna helt med en lite längre paus och sedan sätta fart igen. Tankningen går men en ruskig fart jämfört med tidigare pumpar men den verkar inte jobba så bra på slutet för att få i det där sista.
Nu till det roligaste och lite pinsamt . När jag körde in på macken och letade efter pumpen så hittar jag en stor skylt med texten "MOTORGAS". Jaha, kallar värmlänningarna fordonsgasen för motorgas? Där står en gammal risig Toyota och tankar, hmm har Toyota gasbilar, måste fråga föraren. Bilen och föraren är från Lettland och han säger att det är mycket dåligt med pumpar i Sverige och att det bara finns 1 i Stockholm varpå jag svarar att det finns många fler och han ser då mycket undrande ut och blir sedan upptagen med att koppla loss munstycket. Då reagerar jag på att det är ett pistolmunstycke och att anslutningsnippeln på bilen är helt annorlunda. Vänder mig om mot övriga pumpar på macken igen och ser plötsligt en pump märkt "Biogas" på, jäklar vilken blunder :lol: :oops:

13. 2009-08-21 Stockholm Kista, 11,20 SEK/Nm3: Längsta kvittot hittills, 29 cm :lol: . Här är det kassatankning som gäller, men först efter att man lämnat ifrån sig sitt körkort. Att mackarna har problem med bensinstölder visste jag om, men blåögd som jag är så trodde jag att vi gasbilsägare hade rent mjöl i påsen, men så är det tydligen inte.


14. 2009-09-20 Stockholm Hagby ÅVC, 10,99 SEK/Nm3: Premiärtankningen gick si så där, bara 7Nm3 :( . Som många redan nämnt i Täby-tråden, maken till korkad placering av pumpen får man leta efter om det nu inte finns en tanke bakom detta. Kanske har sopbilarna sina tanklock fram eller bak i stället för på sidan?

... men nu är det väl dags för några fler pumpar söder om Stockholm så de inte halkar efter och blir ett "gas-u-land". Norr vs Söder 7-4 ...

15. 2010-02-07 Stockholm Sköndal, 11,51 SEK/Nm3: Premiärtankningen i Sköndal blev ju lite extra spännande med tanke på den olycka som inträffat tidigare. Pumpen verkade ju ha stått pall för smällen, det gick snabbt att tanka men lite onödigt dyrt.

16. 2010-03-12 Stockholm Veddesta, 11,94 SEK/Nm3: Här precis som i Haga Norra går det att dubbeltanka både gas och bensin samtidigt, smidigt. Fyllde upp för en resa till Falun ToR och satsade på snålkörning (aldrig över 90) och slog rekord med 26 mil. Detta skall slås med sommardäcken på sen.

... nu är det bara Värtan och Södertälje kvar på Stockholmskryssen. Frågan är om de två nya i Nacka och Rinkeby hinner öppna innan jag bockat av dessa.

17. 2010-08-13 Munkedal/Håby, 13,00 SEK/Nm3: Svindyrt eller? Här är det väl mest naturgas i pumpen och jag kom också rekordlångt, drygt 28 mil i ganska högt tempo. Snygg och väl synlig pump från genomfartsled, något att ta efter i Stockholm kanske.
18. 2010-08-14 Västerås, 11,25 SEK/Nm3: 4 kan tanka samtidigt !!! :shock: , den skulle vi behöva i Stockholm?
Last edited by avozetta on 2010-08-16, 20:57, edited 10 times in total.
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Post by torkel »

avozetta wrote:Kanske för att pumpen var mycket beslutsam om att trycka i så mycket det bara gick på slutet, stop/start stop/start ...
De nya pumparna som stannar några gånger under tankningen är verkligen hur-bra-som-helst. Det går fort och de fyller ordentligt fullt.
Jimmy
Posts: 88
Joined: 2008-08-31, 09:12
Location: Skellefteå

Post by Jimmy »

Jag har tankat på alla gasmackar som finns i hela Norr- och Västerbotten! :D
Biogas till Norrland!

Volvo V70 Bi Fuel -04
Volvo S60 Bi Fuel -07
Post Reply