Sven skrev:Och naturligtvis finns i Mp:s förslag angivet hur detta ska finansieras. Men du, Torkel, kanske också tillhör dem som med ryggmärgsreflexen alltid dissar Mp?
Vi föreslår ett särskilt stöd om 50 miljoner per år för att trygga tillgängligheten till viss grundläggande kommersiell service i gles- och landsbygd, ex. till biogasmackar.
Sven skrev:Och naturligtvis finns i Mp:s förslag angivet hur detta ska finansieras. Men du, Torkel, kanske också tillhör dem som med ryggmärgsreflexen alltid dissar Mp?
Fordonsgasen har en viktig roll om Sverige menar allvar med att minska utsläpp och oljeberoende i transportsektorn. Centerpartiet presenterade sitt förslag till stöd för miljöbilar på DN Debatt den 19/5. Frågan är bara om hela Alliansen står bakom det, skriver Anders Mathisson, vd för Energigas Sverige.
Sven skrev:Jag vet inte om mitt förtroende för ett visst parti som har en minister som verkar ha gått till en prostituerad är så väldigt högt heller. Och om jag har så mycket förtroende för en statsminister som får besked om denna misstanke på en tisdag och sedan på en presskonferens dagen efter inte nämner något om denna misstanke. Inte direkt någon särkilt genomtänkt "handläggning" av denna helt bedrövliga "affär".
Jag börjar undra en del över vår statsministers omdöme vad gäller att välja ministrar.
Det är visserligen sant att ekonomisk tillväxt (definierad som ökning av BNP) kan innebära ökad konsumtion av tjänster men jag är övertygad om att större delen av tillväxten ligger i varor och inte tjänster, men du får gärna rätta mig om jag tror fel.Danni skrev:Varför skulle det vara så? Tillväxt behöver inte komma bara av ett större utnyttjande av naturresurser. Tvärtom, tillväxt kan komma från effektiviseringar, innovationer och bättre utnyttjande av tillgängliga resurser. Sålänge vi kan fortsätta effektivisera och komma med innovationer så kan vi komma närmare en lösning av miljöproblem. Det är innovation och framåtsträvan som kommer leda oss från beroendet av fossila bränslen, inte att dra i handbromsen och backa samhället.
Att rama in situationen till just Sverige känns inte särskilt tillämpbart. En stor del av den mat vi äter importeras ju. En stor del av naturresurerna vi använder importeras också. Många fler (i Sverige) arbetar i tjänstesektorn än i industrin kanske just eftersom arbetare i andra länder jobbar i industrin? När köpte man sist ett klädesplagg som var producerat i Sverige...?Danni skrev:Vi har tidigare sett enorma omställningar av vårt samhälle på kort tid. För tvåhundra år sen jobbade nästan alla i Sverige med jordbruk. Idag är siffran strax över 1% av befolkningen. Omställningen gick som bekant via industrisamhället, som möjliggjorde tillväxt på ett sätt som aldrig hade varit möjligt i jordbrukssamhället. De som pratar om tillväxten som en orsak till miljöproblem och pratar om problem med obegränsad tillväxt verkar tänka i termer som bara gäller industrisamhället. Men vi har ju de senaste 30 åren sett en helt enorm omställning mot ett kunskapsbaserat tjänstesamhälle. Idag arbetar långt fler i tjänstesektorn än i industrin i Sverige. De ständiga innovationer som sker kommer leda till en industrisektor som kan producera mer med mindre resurser, precis så som skedde med jordbrukssamhället. Självklart finns det stora problem som måste tacklas längs vägen, t.ex. med energiförsörjningen.
Det här är inte särskilt lätt att svara på. Fria marknaden och ekonomin som är så simpel i grunden blir lätt komplex om man börjar gräva i det hela. Ett uttömmande bevis kan jag inte ge dig just nu, dock önskar jag att jag kunde göra det, så det kan hända att jag återkommer efter att jag har läst på och begrundat mer ekonomisk teori. Jag ska försöka ge ett svar ändå:Danni skrev:Förklara gärna också hur du menar att hela ekonomin bygger på obegränsad tillväxt.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst