Någon duktig på Volvos Bi-Fuelsystem?

För detaljerade tekniska utredningar och driftproblem.
Post Reply
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Någon duktig på Volvos Bi-Fuelsystem?

Post by Fred »

Hej!

Jag undrar om det finns någon här som är duktig på Volvos Bi-Fuelmotorer. Det är så att jag undrar över en slang som ser ut att behöva bytas. Dels ser det ut som att den har några sprickor, dock osäkert om de går rakt igenom, och dels tycker jag att den sitter lite löst... :shock:

Någon kanske har en sprängskiss över gassystemet på dessa motorer?

Jag är lite osäker på om jag kan lossa slangen utan att riskera att släppa ut en massa gas... :roll:

Tacksam för hjälp!

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Post by AndersH »

Var sitter den där slangen? Syns den möjligen någonstans på nedanstående bild?

Image
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Post by Fred »

Ja, det är den flätade saken som skymtar bakom gummibälgen/röret som går till spjällhuset.

Fick en bra bild på svxc-forumet:

http://www.mephisto.nu/gallery/v/Andras ... b.jpg.html

Det är den grova av de två slangarna som går mellan 3:an och 6:an (tryckregulatorn och bränslefördelaren?).

Jag såg idag att det inte var sprickor jag hade sett, det var lim som höll fast skyddsflätan som lurade ögat. Tror dock att jag kommer försöka få på en slangklämma genom att bända isär den istället för att ta loss slangen, eftersom den fortfarande känns väldigt lös. Jag tror att jag lätt skulle kunna dra loss den utan att ta bort engångsklämman. :shock:

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Post by AndersH »

Slangklämman vid tryckregulatorn råkade en Volvo-mek "glömma" att klämma åt vid byte av tryckregulatorn i min bil med ett betydande gasläckage hemma i mitt garage som följd...

Känner du någon gaslukt vid den slangklämman?
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Post by Fred »

AndersH wrote:Slangklämman vid tryckregulatorn råkade en Volvo-mek "glömma" att klämma åt vid byte av tryckregulatorn i min bil med ett betydande gasläckage hemma i mitt garage som följd...

Känner du någon gaslukt vid den slangklämman?
Ajdå, det låter ju inte speciellt bra! Min regulator är bytt ganska nyligen så det kan ju vara fallet för mig också. Jag har inte känt av någon påtaglig lukt men så har jag inte sniffat alltför nära heller, motorn är ju alltid så j-dra varm när man kört, men jag ska göra ett noggrannare lukttest vid tillfälle. Om någon skulle vilja testa att dra lite försiktigt i motsvarande slang för att se hur pass hårt den sitter så skulle jag uppskatta det väldigt! En kille jag pratade med på Bilia Haga Norra sa att de inte sitter så hårt fast... :shock: Låter konstigt tycker jag... :roll:

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Post by AndersH »

Det är ju på lågtryckssidan och där är det ganska lågt gastryck. I mitt fall pyste det ut gas hela tiden. Jag var ung och dum (och arg på mekanikern!) då så jag vädrade bara ur garaget, startade motorn med huven öppen och pyste sedan iväg till verkstaden där mekanikern klämde åt slangklämman med ett specialverktyg för denna typ av slangklämmor.
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Post by AndersH »

På min bil sitter den slangen fast riktigt stadigt. Lite ytliga "sprickor" är det på min slang också men dessa gick att gnugga bort med fingret. :)

Image
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Post by Fred »

AndersH wrote:På min bil sitter den slangen fast riktigt stadigt. Lite ytliga "sprickor" är det på min slang också men dessa gick att gnugga bort med fingret. :)

Image
Så där fint klämd är INTE min!! På din ser man ju riktigt hur klämman stramar åt gummit...nu blir det en ny slangklämma!! :D Fast jag tror att jag gör så att jag bänder ut slangklämman så slipper jag lossa slangen med risk för att läcka ut gas, även om det är på lågtryckssidan.

Det är nog läge att kolla upp alla slangkopplingar...kanske lurar fler dåliga klämmor i virrvarret...

Visst var sprickorna i limmet, det som håller fast "nätstrumpan"?

STORT tack för hjälpen! :D

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Post by AndersH »

Ja, sprickorna fanns bara ytligt i limsträngen som går runt slangen strax nedanför slangklämman där jag antar att strumpan börjar.

För den som är intresserad så såg jag att det på tryckregulatorn fanns en etikett som angav att trycket på lågtryckssidan maximalt kan vara 2 bar (0.2 MPa).

Kul att vara till hjälp! :)
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

Sen skall det väl vara så också att när bilen är avstängd så skall avstängningsventilen (nr 4 på bilden) vara stängd? Sen sa de på tekniska verken att det sitter avstängningsventiler på alla gastankarna som stänger sig när man stänger av bilen... Vågar dock inte säga att så är fallet..

Sen finns det ju gas kvar i ledningarna bak till tanken också även fast ventilerna är stängda kan jag tänka mig..

Jag har nog hört när dessa ventiler öppnar sig.. om det nu inte är något annat ljud jag hör.. Men precis när gasdriften går in.. Eller precis innan så hör jag ett "klonk" ljud från bakre delen av bilen.. Skulle ju kunna va ventilerna till tankarna som öppnar sig..
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
Stefangas
Posts: 1
Joined: 2010-03-31, 11:07

Re: Någon duktig på Volvos Bi-Fuelsystem?

Post by Stefangas »

Hej. Läste denna tråd då jag funderar på hur gassystemet ser ut. Sprängskiss el dyligt. Var sitter avstängningen (kran) vid 4, som nämns i sista inlägget?
Min S60 kopplar över till bensin rätt var det är och vägrar sedan gå på gas igen. Även cruise control slutar fungera och uppnaning om motorservise kommer upp i meddelande rutan. Detta återställs vid omstart av motorn.

Kanske någon vet vad som jäklas?

Stefan
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Någon duktig på Volvos Bi-Fuelsystem?

Post by Fred »

Hej Stefan och välkommen till forumet!

Här kan du se Volvos bild på hur gassystemet ser ut.

När det gäller ditt problem så tror jag att ditt spjällhus är skitigt/trasigt. Eftersom du fått upp felmeddelandet så borde bilen satt felkoder. Du har inte angivit var du bor någonstans men om du bor i Stockholm skulle jag ev. kunna hjälpa dig att läsa ut koderna, jag har en PPC-läsare annars är det volvoverkstad som gäller.

Volvos spjällhus är ett sorgligt kapitel och går du in på http://www.jagrullar.se eller http://www.svxc.se och söker på gasspjäll eller spjällhus så kommer du få en massa träffar som beskriver alla problem som kan dyka upp (även på detta forum finns info om detta). Våra bilar har identiska motorer som de "vanliga" 140 hk-bilarna så vi riskerar samma fel som de har utöver att vi har gassystemets alla delar som också kan gå sönder.

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
dickan
Posts: 9
Joined: 2014-10-05, 21:50

Re: Någon duktig på Volvos Bi-Fuelsystem?

Post by dickan »

Någon som vet var art nr är på dessa slangarna?
Min stora slang från regulatorn till fördelaren läcker kraftigt. och de små på fördelaren har en trasig slangklämma och 3 andra går lätt att dra loss med handen fast slangklämma. känns som gummit är dött efter 37k mil...

tacksam för snabbt svar.

Mvh
Post Reply