Felsökning äldre gasbil

För detaljerade tekniska utredningar och driftproblem.
Post Reply
Fredrik_RR
Posts: 6
Joined: 2013-03-14, 11:48

Felsökning äldre gasbil

Post by Fredrik_RR »

Behöver lite hjälp att förstå systemet och felsöka min bil

Den går bra på full gastank, efterhand som gasen förbrukas i tanken så tappar den effekt.
Den vill helt enkelt inte varva ur, vid halv tank så går den bara till ca 3000 varv.

Efter ett tag slår den över till bensin vid uppförsbackar t ex

Så det känns som att någon del av regleringen inte fungerar, har tagit bild på det som sitter i motorrummet (klickbar)

Image

Är det högtrycksregleringen som sitter längst till höger med de rostfria rören?
BMW 316g -97
Fredrik_RR
Posts: 6
Joined: 2013-03-14, 11:48

Re: Felsökning äldre gasbil

Post by Fredrik_RR »

Nån måste väl ha lite input, systemet ser rätt likt ut de i äldre volvo bilar enligt vad jag sett i trådarna här på forumet.

Kan det vara så att den första högtrycksventilen som hängt sig och inte håller konstant tryck ut?
Utan bara reglerar rätt vid full tank och sen dalar trycket linjärt med tanktrycket?
BMW 316g -97
M-G
Posts: 111
Joined: 2011-10-06, 07:49
Location: Ockelbo

Re: Felsökning äldre gasbil

Post by M-G »

BMW har ju nån slags ventil under bilen som öppnar/Stänger flödet. där brukar korrision uppstå. Men märkligt att den funkar bra vid full tank - ska klura lite på detta. kan vara stegmotorn som spökar också. När byttes gasfiltret senast (om det finns något)?
Auktoriserad Gasbilsverkstad i Ockelbo www.sustainabil.se
Frågor om Volvo Bi-fuel? Bara att höra av dig!
Provtryckning av äldre ståltankar.
Godkänd enligt TSFS:2018:46
Fredrik_RR
Posts: 6
Joined: 2013-03-14, 11:48

Re: Felsökning äldre gasbil

Post by Fredrik_RR »

Vi hittade ett slags filter som satt på ett av rören i närheten av magnetventilen (den du nämner), det blåste vi rent.
Mekanikern sa att det var mycket skit i det, och det tog bort lite konstiga ljud som var när man tankade innan.
Något annat filter vet jag inte om bilen har?

Den ventilen vid bakaxeln skall bara vara av/på, och när den pajar går inte bilen alls på gas.
Men det skulle va om det var smuts i den?
BMW 316g -97
Post Reply