Relä till gastankarna

För detaljerade tekniska utredningar och driftproblem.
Post Reply
TroMik
Posts: 42
Joined: 2008-05-21, 23:11
Location: Frändefors

Relä till gastankarna

Post by TroMik »

Har fått problem med gasregulatorn i min V70 -05. Symptomen är som beskrivet i andra trådar att kylvattnet ömsom försvinner ömsom svämmar över vid gasdrift. Tänkte plocka bort regulatorn och skicka den på renovering enligt info från andra trådar.

Problemet nu är att jag inte hittar det relä som styr magnetventilen till tankarna, vill ju kunna göra systemet trycklöst enkelt. Har läst i andra trådar att det ska sitta till vänster i bagagen men jag hittar bara säkringar där. Någon som vet var det kan gömma sig? Vet att det finns, jag hör ju att det jobbar när bilen byter bränsle :?:
Image

Volvo V70 Bi-Fuel -05
MrM
Posts: 23
Joined: 2011-02-25, 20:40
Location: Stockholm

Re: Relä till gastankarna

Post by MrM »

Enligt VIDA så sitter säkringen under instrumentpanelen, position 16 för modeller 2005-2006. Det tar cirka en minut för motorn att stanna.

Lycka till, det vore kul och höra sen hur renoveringen gick!

/MrM
TroMik
Posts: 42
Joined: 2008-05-21, 23:11
Location: Frändefors

Re: Relä till gastankarna

Post by TroMik »

Tack för svaret! :)

Har sett den säkringen, men den måste ju i sin tur ha kontakt med ett relä för styrning av gastanksventilen, eller är jag ute och cyklar? Vill inte ta allt det som säkringen har efter sig ur drift, utan vill kunna köra på bensin under tiden renovering pågår. Alternativet blir att skruva in de "strypskruvar" som jag hört sitter vid gastankarna, då spelar det ju ingen roll vad det elektriska försöker göra...

Kör enbart på bensin nu och då har jag inga problem med kylsystemet så läget är inte akut, men vill ju gärna åtgärda.
Image

Volvo V70 Bi-Fuel -05
gurrish
Posts: 7
Joined: 2014-10-23, 14:11

Re: Relä till gastankarna

Post by gurrish »

om du har bi-xenon eller nivåreglering så styr den även motorerna som höjer och sänker halvljuset.

rycker du den säkringen och sätter på helljuset kommer du att få ett felmeddelande att helljuset är "trasigt" och att service erfordras.
TroMik
Posts: 42
Joined: 2008-05-21, 23:11
Location: Frändefors

Re: Relä till gastankarna

Post by TroMik »

För en vecka sedan tog jag steget och byglade kylvattnet förbi gasregulatorn och kopplade samtidigt bort kontaktstycket till regulatorn. Gjorde detta för att undvika läckage från gassystemet in till kylsystemet medans bilen skulle stå på Landvetter en vecka. Kändes lite sådär att göra det just då, men lite spänning i livet är ju aldrig fel :wink:

Bilen fungerade fint på vägen till flygplatsen och efter en vecka startade den snällt igen och tog oss de 13 milen hem igen. Väntar nu på lite tid och lust för att kunna skruva bort regulatorn. Detta är ju fördel med en bil med två bränslesystem; går det ena sönder kan man köra vidare med det andra (i alla fall när gasen havererar...)
Image

Volvo V70 Bi-Fuel -05
TroMik
Posts: 42
Joined: 2008-05-21, 23:11
Location: Frändefors

Re: Relä till gastankarna

Post by TroMik »

Lite sen uppdatering, och ytterligare problem :(

Efter hemkomst skruvade jag bort regulatorn, en väldigt enkel operation. Hade haft kontakt med Volvo CNG som annonserar från Göteborg på Blocket. Jag skickade ner regulatorn till honom väntade nån vecka, betalade och fick hem en regulator i näst intill nyskick. Monterade tillbaka den och tryckte nervöst på gasknappen inne i kupén, och bilen stannade! :oops: Blev lite nervös, men startade igen (på bensin) och slog över, och det fungerade :mrgreen: Gassystemet hade väl blivit dränerat, därav att den stannade.

Körde i ungefär ett halvår utan problem, sen började bilen rycka vid gaspådrag från låga varv på hög växel. Detta eskalerade och slutade med att bilen stannade. Kunde starta på bensin och ibland köra några meter på gas innan den dog. Lämnade in bilen på Volvo och fick konstaterat att det var stegmotorn som var trasig. Lät dock inte Volvo byta den då deras höga priser inte lockade mig.
Kontaktade mannen på Blocket igen och han kunde hjälpa mig igen. Åkte ner till honom och på 40 minuter hade han bytt ut den trasiga stegmotorn mot en splitter ny och bilen gick fint igen. Detta var alltså våren 2015...

...Nu våren 2016 är det dags igen. Helt utan förvarning började gasmätarnålen (tankmätaren) att pendla fram och tillbaka, först indikera låg nivå och få bilen att gå på bensin, sen efter omstart var den halvfull och bilen gick på gas ett par dagar igen. Nu har mätaren lagt av helt och visar tom tank fast den är fulltankad :( . Har sett att det är fler här inne som drabbats av samma problem och är nyfiken på hur det går för er.

Misstänker ju att det har med någon tryckgivare att göra, och någon här nämnde att man kunde klippa en av kablarna och därmed lura instrumentet. Fungerar det verkligen? Någon som vet om man kan byta givaren själv? Den sitter ju direkt i stora tanken vad jag kan förstå, men det bygger ju på att man kan köra slut på gasen först, lite för högt tryck för att skruva loss något när tanken är full :!:

Bifogar ett par bilder på anslutningarna i stora tanken:

Bild 1:
Tryckgivaren? Vänstra sidan av tanken i bilen färdriktning.
Tryckgivaren? Vänstra sidan av tanken i bilen färdriktning.
DSC_0286_Mindre.jpg (177.74 KiB) Viewed 11124 times
Bilden visar tryckgivaren om jag förstått allt rätt. Den sitter på den vänstra sidan av tanken i bilens färdriktning. Om mina misstankar stämmer är det alltså denna som är trasig?! Givaren är ansluten genom denna kabel och kontakt:


Tryckmätarkablage
Tryckmätarkablage
DSC_0285_mindre.jpg (193.04 KiB) Viewed 11124 times
Är det den grå/svarta kabeln man ska klippa här? Såg att kablaget fortsätter upp i batteriutrymmet i bagagen och tänkte att det bör vara lättare att klippa den där. Mindre risk för fukt o.dyl. samt lättare att skarva ihop om det blir aktuellt.


På högra sidan av tanken finns följande grej:
Vad är detta? Högra sidan i bilens färdriktning.
Vad är detta? Högra sidan i bilens färdriktning.
DSC_0290 1_mindre.jpg (205.71 KiB) Viewed 11124 times
Fördelar denna gasen mellan huvudtanken och de mindre tankarna? Det sitter även ett par kablar ut från mitten av den, vad gör de?


Så många frågor, är det någon som har några bra svar? Besiktningen närmar (juni) sig och jag har inte lust att pröjsa 10.000:- till Volvo om jag inte måste :shock:

Glad Påsk så länge!

//Mikael
Image

Volvo V70 Bi-Fuel -05
Post Reply