tanka gas med läckage under bil..

För detaljerade tekniska utredningar och driftproblem.
Post Reply
dickan
Posts: 9
Joined: 2014-10-05, 21:50

tanka gas med läckage under bil..

Post by dickan »

Hej.

Har idag tankat min v70 bifuel 2007. Jag har haft tanken tom ett tag och hade av stegmotorn och pröva med att bättringslödda de klumparna efter lite läsande på forum.
Åkte till statoil och skulle tanka. Fick ingen ordning på deras pump den hängde lite halvslappt och lukta gas när den börja tanka. Skit samma. Åkte till eon. Tanken va som sagt tom. Det lös rött på mätaren iaf. Satte igång pumpen. Efter ca 14 kg börjar det gå trögt. Efter 15 kg börjar ja bli otålig. Går fram mot motorn. Då pyser den kraftigt och luktar gas. Ja öppnar huven och tryckregulatorn är full av isbildning och en halvliter kanske mindre med glykol rinner under bilen. Ja stoppar så klart tankningen och undrar va hände nu? Provar o slå om till gas med följd att bilen dör. Kör en bit till. Gasar på rätt bra och slår om till gas. Då pyser det till bra framme vid motorn samtidigt som bilen halvdör och ja slår på bensin igen. Frågan är var hittar ja nya slangar till gasen? Den tjocka fråg tryck till gas fördelaren. Samt de 5 smala från gf till motorn. De ser risiga ut. Var kan läckan blivit innan? Borde inte den rymma mer än 14kg? Obs att ja är ny på gasbil. Min gör som alla andras. Dör när den vill på gas.

Tacksam för info
ribar
Posts: 35
Joined: 2011-07-23, 11:52

tanka gas med läckage under bil..

Post by ribar »

Min V70 rymmer runt 15kg gas. Det där lät inte alls bra. Fick i hop alla delar rätt när du tog i sär fördelaren?
dickan
Posts: 9
Joined: 2014-10-05, 21:50

Re: tanka gas med läckage under bil..

Post by dickan »

Ja jag hade bara av stegmotorn. Den läckte ju ur tryckregulatorn som jag inte ens pillat på. Bilen startar alltid snabbt på bensin. Så tror inte den felar "normalt"
MrM
Posts: 23
Joined: 2011-02-25, 20:40
Location: Stockholm

Re: tanka gas med läckage under bil..

Post by MrM »

Lödde nyligen själv om fördelarens stegmotor med bra resultat. De problem som du beskriver bör inte ha ett samband med att stegmotorn tagits loss och lötts om.

Jag tror att du har två separata fel i din bil.

1. Huvudventilen som isolerar gastankarna ska alltid vara helt stängd när bilen tankas eller gasdriften är avstängd. När du tankade skulle du aldrig fått en läcka vid regulatorn.

2. Din regulator är troligtvis slut. Regulatorn ska under normal drift värmas av kylvätskan. När gasen expanderar bildas kyla och eftersom kylvätskan inte cirkulerade när du hade motorn avstängd och tankade, har nog något troligen fryst sönder. Med en halvliter kylarvätska på backen så har du troligen även fått gas in i kylarsystemet.

Sen kan man alltid spekulera i vart någon stans i motorutrymmet gasen läckte från början. Var det i regulatorn eller dess anslutningar. Eller stog stegmotorn öppen pga av lödningskortslutning.
Du skrev att dina slangar ser dåliga ut, på vilket sätt?
dickan
Posts: 9
Joined: 2014-10-05, 21:50

Re: tanka gas med läckage under bil..

Post by dickan »

Jag har nu hittat en läcka på tjocka slangen som går in i fördelaren från regulatorn. Det är åtgärdat. Men ända sedan den läckte så dör bilen så fort lampan slocknar och gasen drift ska börja. Eftersom jag haft problem med att gasen inte funkar som den ska körde jag bensin vid tankningen och kan ev haft motorn igång när ja tankade. Men osäker på det. Tror den va av annars borde jag ju inte hört läckaget. Vad kan läcka på regulatorn så den blir full med isbildning?

Mvh
Post Reply