Transportstyrelsen: Gastankar med begränsad livslängd

För detaljerade tekniska utredningar och driftproblem.
Ridiologen
Posts: 4
Joined: 2009-11-25, 19:56

Transportstyrelsen: Gastankar med begränsad livslängd

Post by Ridiologen »

Nytt på Transportstyrelsens hemsida (2014-03-14):

Gasbilar har tankar med begränsad livslängdBilar som drivs med fordonsgas har gastankar med begränsad livslängd. Många av de tidiga modellerna har tankar som nu börjar bli gamla. Bilen behöver då åtgärdas för att kunna användas i fortsättningen. Här får du som fordonsägare veta mer om hur och varför.

Du bör kontakta din din återförsäljare eller din märkesverkstad för att få mer information om vad som gäller för din bil.

Vilka bilar är det som berörs?
Fordon som är aktuella är personbilar, lastbilar och bussar som drivs av fordonsgas. Från och med 2002 anger tanktillverkarna den maximala livslängden på gastanken till 20 år. Före 2002 sattes den maximala livslängden till 15 år. De första gasbilarna kan därför idag ha gastankar som är för gamla eller snart blir för gamla.

Fordonsgas betyder att gasen härstammar från naturgas och/eller biogas. Gasen är komprimerad s.k. CNG (Compressed Natural Gas) och består huvudsakligen av metan.

Vilka alternativ har en ägare till en gasbil med gamla tankar?
Ägaren har två möjligheter; byta gastanken eller koppla ur gasdriften och fortsättningsvis köra på bensin. Det senare är endast möjligt om bilen är godkänd för både gas- och bensindrift. Det betyder att bilar som endast kan drivas med gas dvs. ”monofuel”-bilar, måste skrotas om gastankarna inte byts.

Vid byte av tank gäller följande:

Arbetet ska utföras fackmannamässigt enligt biltillverkarens eller tillverkaren av gassystemets anvisningar. I vissa fall ska även ledningar och ventiler bytas. När detta är genomfört, ska bilen genomgå en registreringsbesiktning vid ett ackrediterat besiktningsorgan. Tänk på att eventuella skydd och paneler inte bör återmonteras innan besiktningen för att underlätta kontrollen. Dokumentation om gastanken ska tas med till besiktningen.

Om nya tankar installerats av en ackrediterad verkstad behövs ingen registreringsbesiktning. Verkstaden ska istället intyga att bilens gastankar m.m. är utbytta och meddela detta till Transportstyrelsen. Information om ackrediterade verkstäder finns på Swedacs hemsida, http://www.swedac.se.

Om gasdriften kopplas ur gäller följande:

Förutsatt att bilen även är godkänd för drift med bensin (diesel kan också förekomma) kan gasdriften tas ur funktion. För att fordonet ska godkännas för endast bensindrift ska gastankarna, påfyllningsanordningen och övriga delar av gassystemet demonteras. Arbetet ska utföras fackmannamässigt enligt biltillverkarens eller tillverkaren av gassystemets anvisningar. I de fall delar av gassystemet behövs för att motorn ska kunna köras på bensin behöver dessa delar inte demonteras. Gassystemet ska då pluggas eller sättas ur funktion på ett permanent sätt så att det inte går att återställa till gasdrift. För att få bilen godkänd för endast ett bränsle måste bilen genomgå en registreringsbesiktning. Tänk på att eventuella skydd och paneler inte bör återmonteras innan besiktningen för att underlätta kontrollen. Dokumentation om hur gasdriften satts ur funktion ska tas med till besiktningen.

Efterkonvertering är ett specialfall
Det finns ett begränsat antal bilar som har utrustats med gasdrift efter att bilen togs i bruk första gången. I dessa fall kan inte biltillverkaren eller dennes representant ge information eller ta ansvar för gasinstallationen. Dessa bilar är förmodligen utrustade med tankar där livslängden är längre än vad som framgår av Transportstyrelsens fordonsregister (baserat på datum för första registrering). Det är därför lämpligt att bilen genomgår en registreringsbesiktning så att besiktningsorganet kan informera Transportsstyrelsen om den korrekta livslängden. I annat fall riskerar bilen bli förelagd om registreringsbesiktning vid nästa kontrollbesiktning fastän tanken inte är för gammal.

Vad händer om bilen inte åtgärdas?
Enligt 3 kap. 14 § fordonsförordningen (2009:211) är fordonsägaren skyldig att underhålla och sköta fordonet så att det är i föreskrivet skick. Du som fordonsägare uppmanas därför att vidta åtgärder enligt de alternativ som föreslagits ovan.
Om ingen av åtgärderna utförs kommer du att få ett föreläggande och fordonet riskerar i förlängningen att få körförbud.

Nya uppgifter i fordonsregistret när bilen är åtgärdad
I samband med att någon av åtgärderna ovan genomförs kommer bilens uppgifter i vägtrafikregistret att ändras. Byte av tank (och eftermontering av gasdrift) innebär att datum för tankens livslängd läggs in i fordonsregistretregistret. Om gasdriften tas bort kommer ”gas” som drivmedel att tas bort.

Vid en registreringsbesiktning kan fordonet vägas. Efter demontering av gassystemet kommer fordonet i de flesta fall att få en lägre tjänstevikt. Om fordonet får lägre tjänstevikt kommer det att innebära lägre vägtrafikskatt om fordonet har viktbaserad skatt. Fordonets lastförmåga kommer också att bli påverkad.

Transportstyrelsen förbättrar informationen i registret
Det kommer hela tiden ut nya gasbilar på marknaden. Idag är det nästan 50 000 bilar som drivs av fordonsgas. Transportstyrelsen kommer därför att lägga till utökad information om gastankarnas livslängd i fordonsregistret.

Ny information ska läggas in enligt följande:

1. Äldre gasdrivna bilar ska förses med en informativ text under ”Övriga upplysningar” på registreringsbeviset. Texten talar om att fordonets gastank har en begränsad livslängd. Denna textkod (T35C) används för de bilar som idag har gastankar som är för gamla eller snart blir för gamla.

2. Om en fordonsägare väljer att byta ut en gammal tank kommer besiktningsorganen, vid registreringsbesiktningen, att informera Transportstyrelsen om den nya tankens livslängd. Då används en ny text (T35D) som ersätter T35C. Textkoden används också då en ackrediterad verkstad anlitats för tankbytet, och även då en bil efterkonverterats till gasdrift, se ovan.

3. Alla nya gasbilar som tas i bruk förses med en textkod (T35E) med betydelsen att gastankarna har en maximal livslängd på 20 år räknat från första gången bilen togs i bruk.

http://transportstyrelsen.se/sv/Vag/For ... r/gastank/
CarlBurator
Posts: 37
Joined: 2007-08-07, 15:48
Location: Linköping

Re: Transportstyrelsen: Gastankar med begränsad livslängd

Post by CarlBurator »

Och DÄR försvann sista restvärdet på min bil. :evil:
Fyrhjulingar: BMW 316g -97, Peugeot 204 -71, Golf Tdi BMT -10
Tvåhjulingar: Vespa 50 -67, Vespa Primavera 125 -68, Husqvarna Novolette -56, Honda ST1100 Pan European -91, Trane75 -79

Alla verkstäder är skyldiga tills motsatsen bevisats!
larfor
Posts: 184
Joined: 2006-06-01, 21:58
Location: Östersund

Re: Transportstyrelsen: Gastankar med begränsad livslängd

Post by larfor »

Aj, aj, aj. Detta kan faktiskt vara slutet för bilen (Opel Astra -00). Fick brev om detta för någon vecka sedan.
Enda hoppet är nog om min bil räknas som en efterkonverterad och har en tank som kan bedömas ha längre livslängd.
Men då krävs antagligen också en registreringsbesiktning. Får ta reda på vad en sån kostar.
Alternativet är att montera bort utrustningen själv, fast på fackmannamässigt sätt, något som det är tveksamt att jag klarar själv.
Ny tank verkar uteslutet pga kostnaden.

Min bil köptes in av Stockholm vatten och i tilläggsanvisningar (servicebok för gasinstallation) så finns en stämpel från Nordisk motortransport AB med uppgift om installationsdatum. Får försöka kontakta dem och höra om de vet något om tanken.
M-G
Posts: 111
Joined: 2011-10-06, 07:49
Location: Ockelbo

Re: Transportstyrelsen: Gastankar med begränsad livslängd

Post by M-G »

Att detta sker med kolfibertankar är en sak, de kan faktiskt springa läck av åldersskäl, men att det även drabbar bilar med ståltank (av modellen som sitter inne i skuffen, och inte under) är illa eftersom de inte torkar på samma sätt som en plast/kolfibertank.

Jag har inlett en konstruktiv dialog med de ansvariga transportstyrelsen som ska utreda dispensmöjlighet för bilar mad skuffmonterad ståltank (Dvs Volvo 850 Bi-fuel, BMW 316G samt BMW 518G). Transportstyrelsen lät positiva till att åtminstone utreda ev. provtryckningsdispens för ståltankarna.

T.ex. har jag en ståltank i en av mina bilar som är 21 år gammal. Fungerar precis lika bra som de ca 18 år gamla ståltankarna i mina nyare bilar. Så gränsen om 15 år på ståltank är inte befogad, även om jag har respekt för att de kan behöva provtryckas vid denna ålder. Men inga tankar borde kasseras pga. en fiktiv elle ruppskattad funktion, snarare än en faktisk funktion.

Hör av mig!

MVH

Martin G
Auktoriserad Gasbilsverkstad i Ockelbo www.sustainabil.se
Frågor om Volvo Bi-fuel? Bara att höra av dig!
Provtryckning av äldre ståltankar.
Godkänd enligt TSFS:2018:46
kribo
Posts: 1
Joined: 2014-03-23, 21:02

Re: Transportstyrelsen: Gastankar med begränsad livslängd

Post by kribo »

Jag har fått ett brev från Transportstyrelsen om att jag snart behöver byta eller ta bort gastanken på min bil. Har aldrig hört något förut om begränsad livslängd. Jag har en Opel Astra med konverterad tank, registrerad i dec 2000. Sådana skulle enligt uppgift ha en längre livslängd än de 15 år som normalt sägs gälla. Känns lite flytande! Vem vet vad som krävs? Jag borde ju kunna köra på till hösten 2015 i alla fall!?
M-G
Posts: 111
Joined: 2011-10-06, 07:49
Location: Ockelbo

Re: Transportstyrelsen: Gastankar med begränsad livslängd

Post by M-G »

Kolfibertankar tillverkade före 2002 har ett stämplat bäst-före-datum om 15 år. 2002 och framåt är datumet 20 år.

Det är alltså tankens tillverkningsdatum som är det som spelar roll i bedömningen. Du kan ev. kika på bildelsbasen efter en Astra 04 och byta tank, så håller den till 2024 istället, förutsatta att tankarna är kompatibla :)
Auktoriserad Gasbilsverkstad i Ockelbo www.sustainabil.se
Frågor om Volvo Bi-fuel? Bara att höra av dig!
Provtryckning av äldre ståltankar.
Godkänd enligt TSFS:2018:46
larfor
Posts: 184
Joined: 2006-06-01, 21:58
Location: Östersund

Re: Transportstyrelsen: Gastankar med begränsad livslängd

Post by larfor »

Kribo, jag har en likadan bil. Jag har börjat forska lite om tanken. Jag har en tilläggsbok till bilen. Där fanns en stämpel med firman Nordisk Motortransport AB. Jag mailade dem och de skickade frågan vidare till Skandia Transport i Malmö, tel 040-63 51 610, 0703-15 62 69, jonas.lofqvist@skandiatransport.se alf.hansson@skandiatransport.se.
Blev sedan uppringd av dem (glömde tyvärr namnet på den som ringde). Han kunde tyvärr inte ge mer besked än att det är en ståltank för 300 bar och att de borde ha längre livslängd. Dom hade själva kontrollerat en del tankar och inte funnit några fel med dem eller ventilerna.

Hans tips var att fråga besiktningsfirman och dess tekniker om hur den kan kontrolleras, den kanske kan kontrolleras med röntgen. Han tipsade också om en firma i Stockholm, KG Knutsson AB, 08-923000, men de sålde bara andra delar till gassystemet och kunde inte heller ge mig mer upplysningar om tanken.

Opel Astra 2004 har en annan typ av tank/tankar vad jag vet, inbyggd i golvet under bagageutrymmet.

Vore intressant att höra om någon får veta något mer, t ex från någon besiktningsfirma.
larfor
Posts: 184
Joined: 2006-06-01, 21:58
Location: Östersund

Re: Transportstyrelsen: Gastankar med begränsad livslängd

Post by larfor »

Bra M-G. De äldre Opel Astra tror jag har samma typ av tankar som äldre Volvo och BMW.
M-G
Posts: 111
Joined: 2011-10-06, 07:49
Location: Ockelbo

Re: Transportstyrelsen: Gastankar med begränsad livslängd

Post by M-G »

larfor wrote:Bra M-G. De äldre Opel Astra tror jag har samma typ av tankar som äldre Volvo och BMW.
Tack!

Sakkunnig personal på Upplands Brandservice som arbetat med provtryckning av metangastankar i stål bekräftar att provtryckning är möjligt av ståltankar.

Då borde man ju kunna ordna så att ett intyg kan sedan skickas in till Transportstyrelsen tänker jag. Har meddelat TS om detta och hoppas på snabb respons nu.

Håll tummarna!

Fast... egentligen borde biltillverkarna ersätta tankarna. Ingen fick veta vid nybilsköpet att detta skulle ske när bilen uppnått en viss ålder. Det vore egentligen det enda rätta.

MVH

Martin G
Auktoriserad Gasbilsverkstad i Ockelbo www.sustainabil.se
Frågor om Volvo Bi-fuel? Bara att höra av dig!
Provtryckning av äldre ståltankar.
Godkänd enligt TSFS:2018:46
CarlBurator
Posts: 37
Joined: 2007-08-07, 15:48
Location: Linköping

Re: Transportstyrelsen: Gastankar med begränsad livslängd

Post by CarlBurator »

Det är lite intressant att TS kan tänka sig att utreda dispens. M-G, har du detta som skriftligt besked?

Anledningen till att jag tycker det är spännande är att TS tryckte hårt på att de enbart är budbärare och informationsspridare, och att de inte ligger bakom några nya regler. Detta kan man även läsa i den kortfattade konsekvensutredningen (som inte innehåller någon form av utredning kring olika konstruktionsvarianter eller material).

Frågan är alltså: Kan Transportstyrelsen ge dispens ifall de inte "äger" regelverket? Eller har jag fått allt om bakfoten?
Fyrhjulingar: BMW 316g -97, Peugeot 204 -71, Golf Tdi BMT -10
Tvåhjulingar: Vespa 50 -67, Vespa Primavera 125 -68, Husqvarna Novolette -56, Honda ST1100 Pan European -91, Trane75 -79

Alla verkstäder är skyldiga tills motsatsen bevisats!
M-G
Posts: 111
Joined: 2011-10-06, 07:49
Location: Ockelbo

Re: Transportstyrelsen: Gastankar med begränsad livslängd

Post by M-G »

CarlBurator wrote:Det är lite intressant att TS kan tänka sig att utreda dispens. M-G, har du detta som skriftligt besked?

Anledningen till att jag tycker det är spännande är att TS tryckte hårt på att de enbart är budbärare och informationsspridare, och att de inte ligger bakom några nya regler. Detta kan man även läsa i den kortfattade konsekvensutredningen (som inte innehåller någon form av utredning kring olika konstruktionsvarianter eller material).

Frågan är alltså: Kan Transportstyrelsen ge dispens ifall de inte "äger" regelverket? Eller har jag fått allt om bakfoten?
Hej!

Jo, jag har det som skriftligt besked - dock ska jag bistå med en del fackkunskaper om hur exempelvis en provtryckning går till och vad den är ett mått på, något som ska bifogas ansökan om dispens, en dispens per fordon ser det ut att bli. Jag kommer helt enkelt utveckla en metod för att kunna söka dispens hos TS för bil med ståltank. Det är dock inte samma sak som att bilens dispensansökan blir godkänd, men ett steg på vägen. :)

Även sakkunniga på Gröna bilister är inkopplade.

Så håll ut go vänner!
Auktoriserad Gasbilsverkstad i Ockelbo www.sustainabil.se
Frågor om Volvo Bi-fuel? Bara att höra av dig!
Provtryckning av äldre ståltankar.
Godkänd enligt TSFS:2018:46
larfor
Posts: 184
Joined: 2006-06-01, 21:58
Location: Östersund

Re: Transportstyrelsen: Gastankar med begränsad livslängd

Post by larfor »

Bra jobbat. Kan det då komma att finnas fler ställen att få sin tank provtryckt? Det är lite långt att åka till Uppsala från Östersund. Eller så får man ta det i samband med en liten semestertripp :-) Kanske kan det också vara intressant att titta på metoden att röntga tankar, som de tydligen hade gjort hos Skandia Transport i Malmö?
M-G
Posts: 111
Joined: 2011-10-06, 07:49
Location: Ockelbo

Re: Transportstyrelsen: Gastankar med begränsad livslängd

Post by M-G »

larfor wrote:Bra jobbat. Kan det då komma att finnas fler ställen att få sin tank provtryckt? Det är lite långt att åka till Uppsala från Östersund. Eller så får man ta det i samband med en liten semestertripp :-) Kanske kan det också vara intressant att titta på metoden att röntga tankar, som de tydligen hade gjort hos Skandia Transport i Malmö?
Hej!

Jorå, det finns fler ställen som kan provtrycka, lite var stans i landet. I Uppsala finns tyvärr ingen firma, så vi får räkna med en extra semester :wink: .

Hursomhelst så går arbetet bra, och jag ska sända in en skrivelse till TS i slutet av veckan efter att texten granskats av sakkunniga.

Jag återkommer med mer information. :)
Auktoriserad Gasbilsverkstad i Ockelbo www.sustainabil.se
Frågor om Volvo Bi-fuel? Bara att höra av dig!
Provtryckning av äldre ståltankar.
Godkänd enligt TSFS:2018:46
M-G
Posts: 111
Joined: 2011-10-06, 07:49
Location: Ockelbo

Re: Transportstyrelsen: Gastankar med begränsad livslängd

Post by M-G »

Så.. 3-sidig skrivelse inlämnad i förra veckan, och fick ett positivt svar via telefon från TS igår. Med det menas att man går vidare med utredning av provtryckning av fordonsgastankar av stål. Inget lovat dock, men alltid kul att petat bollen i rätt riktning - vi får se vad nästa steg blir!

Har ställt mina bilar till förfogande för utredningsarbetet. Nu får vi hålla alla tummar som finns att det går hem :)

Har alltså påtalat att detta inte bara gäller Volvo 850 , utan även Volvo 940, tidiga Opel Astra B, BMW 316G, BMW 518G, VW Caravelle, så jag försösker representera fler modeller än de jag själv äger i detta.
Auktoriserad Gasbilsverkstad i Ockelbo www.sustainabil.se
Frågor om Volvo Bi-fuel? Bara att höra av dig!
Provtryckning av äldre ståltankar.
Godkänd enligt TSFS:2018:46
Kribban
Posts: 10
Joined: 2008-05-14, 16:11

Re: Transportstyrelsen: Gastankar med begränsad livslängd

Post by Kribban »

Bra jobbat! Nu håller vi tummarna...glöm inte att det är en hel del V70 också...
CarlBurator
Posts: 37
Joined: 2007-08-07, 15:48
Location: Linköping

Re: Transportstyrelsen: Gastankar med begränsad livslängd

Post by CarlBurator »

Ja bra jobbat som sagt, det vore kul om förnuftet får segra :)
Fyrhjulingar: BMW 316g -97, Peugeot 204 -71, Golf Tdi BMT -10
Tvåhjulingar: Vespa 50 -67, Vespa Primavera 125 -68, Husqvarna Novolette -56, Honda ST1100 Pan European -91, Trane75 -79

Alla verkstäder är skyldiga tills motsatsen bevisats!
M-G
Posts: 111
Joined: 2011-10-06, 07:49
Location: Ockelbo

Re: Transportstyrelsen: Gastankar med begränsad livslängd

Post by M-G »

Kribban wrote:Bra jobbat! Nu håller vi tummarna...glöm inte att det är en hel del V70 också...
Tack - ja, det ska vi göra! Är ju ren materialförstöring annars. De få V70 som har ståltank bör klara sig om detta går igenom. De med komposittank är svårare att komma undan med på grund av att de har en faktiskt stämpel med utgångsdatum. Vore dock intressant att pusha för att man ska kunna stoppa i en ståltank från annan bil i en sådan V70. Finns ju massor på bildelsbasen.se. Det ska jag höra mig för om!
CarlBurator wrote:Ja bra jobbat som sagt, det vore kul om förnuftet får segra :)
Det vore verkligen roligt! :D
Auktoriserad Gasbilsverkstad i Ockelbo www.sustainabil.se
Frågor om Volvo Bi-fuel? Bara att höra av dig!
Provtryckning av äldre ståltankar.
Godkänd enligt TSFS:2018:46
CarlBurator
Posts: 37
Joined: 2007-08-07, 15:48
Location: Linköping

Re: Transportstyrelsen: Gastankar med begränsad livslängd

Post by CarlBurator »

Jag funderar på en annan grej: På vilket sätt har biltillverkarna flaggat för att tankarna har begränsad livslängd, t ex när bilarna såldes nya? Jag har tyvärr inte alla papper från leveransen till min 316, så själv har jag ingen aning.

Det kan ju knappast vara något som preskriberas ifall tillverkarna brustit i att upplysa kunderna, menar jag...
Fyrhjulingar: BMW 316g -97, Peugeot 204 -71, Golf Tdi BMT -10
Tvåhjulingar: Vespa 50 -67, Vespa Primavera 125 -68, Husqvarna Novolette -56, Honda ST1100 Pan European -91, Trane75 -79

Alla verkstäder är skyldiga tills motsatsen bevisats!
Greedy
Posts: 1
Joined: 2014-05-05, 17:32

Re: Transportstyrelsen: Gastankar med begränsad livslängd

Post by Greedy »

Would firstly like to give a big thank you to M-G for taking the fight up with TS. Bloody typical that they can release information like that, killing the secondhand market for bio-gas car totally, without firstly investigating/ consulting all the possibilities with the OEM.
Secondly working alittle with parts, its very uncommon that components are suplied with a life expectencey more than 15 years. Most warranties concerning expensive parts, out side of the standard factory warranty, are generally no more than one year. That we are now, at present, required to purchase new cylinders is just a part of use and throw concept which I'm informed keeps the world ticking. I feel that we will have a very hard fight trying to get the car manufactures to take some of the responsibility here.
Anyway it would be nice to see the possibility of having the tanks pressure tested as a third environmental option.
M-G
Posts: 111
Joined: 2011-10-06, 07:49
Location: Ockelbo

Re: Transportstyrelsen: Gastankar med begränsad livslängd

Post by M-G »

Thanks!

Nu har jag lite nytt i frågan.

Just nu gäller det för Transportstyrelsen att få med SWEDAC och Besiktningsorganen på att denna typ av provtryckning ska kunna gälla som bevis på hållfastigheten för ståltankar. Så TS jobbar med oss! :D

Besked väntas inom ett par månader, troligtivs efter semestern.

För kolfibertankar finns dock ingen återvändo - de måste kasseras. Här borde tillvekrana ta sitt poducentansvar till fånga!
Auktoriserad Gasbilsverkstad i Ockelbo www.sustainabil.se
Frågor om Volvo Bi-fuel? Bara att höra av dig!
Provtryckning av äldre ståltankar.
Godkänd enligt TSFS:2018:46
CarlBurator
Posts: 37
Joined: 2007-08-07, 15:48
Location: Linköping

Re: Transportstyrelsen: Gastankar med begränsad livslängd

Post by CarlBurator »

Bra jobbat!
Fyrhjulingar: BMW 316g -97, Peugeot 204 -71, Golf Tdi BMT -10
Tvåhjulingar: Vespa 50 -67, Vespa Primavera 125 -68, Husqvarna Novolette -56, Honda ST1100 Pan European -91, Trane75 -79

Alla verkstäder är skyldiga tills motsatsen bevisats!
larfor
Posts: 184
Joined: 2006-06-01, 21:58
Location: Östersund

Re: Transportstyrelsen: Gastankar med begränsad livslängd

Post by larfor »

Har tyvärr ett negativt besked att delge. Var i kontakt med TS och fick följande besked:

"Hej!
Jag har kollat detta igen och det finns inga nya besked i frågan. Man kommer inte godta trycktestning eller röntgen för att förlänga livslängden. Man utredde frågan för någon vecka sedan, men beskeden vi har fått är tydliga på den punkten.
Med vänlig hälsning
Ramstedt Johan
Enhet Support
Transportstyrelsen"

Så nu återstår endast hoppet att en registreringsbesiktning kan leda till att tanken kan användas några år till. Frågan är hur en sån besiktning går till, om det görs lika bedömningar på de olika besiktningsstationerna, vad den kostar osv.
CarlBurator
Posts: 37
Joined: 2007-08-07, 15:48
Location: Linköping

Re: Transportstyrelsen: Gastankar med begränsad livslängd

Post by CarlBurator »

Intressant, och deprimerande.

Deprimerande eftersom det strider mot förnuft, och intressant att TS anser sig veta bättre än sina motsvarigheter i andra EU-länder.

Jag kollade lite på hur det går till i Tyskland när man har ståltank: Där uppsöker man en flasktestare, denne provar tanken och om allt är ok stämplas den med ett nytt bäst före-datum.

Frågan är om det skulle kunna vara en framkomlig väg att få tanken ommärkt där? Rimligen borde ju tankens datum gälla, punkt slut?
Fyrhjulingar: BMW 316g -97, Peugeot 204 -71, Golf Tdi BMT -10
Tvåhjulingar: Vespa 50 -67, Vespa Primavera 125 -68, Husqvarna Novolette -56, Honda ST1100 Pan European -91, Trane75 -79

Alla verkstäder är skyldiga tills motsatsen bevisats!
M-G
Posts: 111
Joined: 2011-10-06, 07:49
Location: Ockelbo

Re: Transportstyrelsen: Gastankar med begränsad livslängd

Post by M-G »

Ingen anledning till oro för ståltanksägare - det beslut som hänvisas till gäller komposittankar. Ståltankar utreds fortfarande under någon månad till! :)

Håller er uppdaterad med det senaste så fort jag hör mer!
Auktoriserad Gasbilsverkstad i Ockelbo www.sustainabil.se
Frågor om Volvo Bi-fuel? Bara att höra av dig!
Provtryckning av äldre ståltankar.
Godkänd enligt TSFS:2018:46
CarlBurator
Posts: 37
Joined: 2007-08-07, 15:48
Location: Linköping

Re: Transportstyrelsen: Gastankar med begränsad livslängd

Post by CarlBurator »

Aha, ja då lägger jag Tysklands- eller Polensemestern på is ett tag till!
Post Reply