topplockspackning eller gasläckage?

För detaljerade tekniska utredningar och driftproblem.
Post Reply
Nojden
Posts: 11
Joined: 2014-01-18, 00:15

topplockspackning eller gasläckage?

Post by Nojden »

Hej!
Är ny på detta forum och sedan i somras ägare till en v70 bifuel -08 som gått ca 14000 mil. I höstas varnade färddatorn om låg kylvätskenivå, så jag fyllde på ca 2-3 dl. Samma sak har inträffat två gånger till, senast när jag lämnade in den på service för ett par veckor sedan. Jag bad märkesverkstaden kolla kylsystemet, fick svar att de mätt upp ett högt tryck och att det högst sannolikt var topplockspackningen eller sprucken topp - skulle kosta mellan 15-20 tusen att fixa.

Jag är dock inte helt övertygad om att de har rätt. Senast i eftermiddags efter att bilen stått stilla ett dygn, skruvade jag av locket till expansionskärlet och det pös ut pga övertryck - kvällen innan hade jag gjort likadant, fast då var det lägre tryck. Det luktade lite som gas. Någon som har några idéer om detta? Tacksam för all hjälp!
Bohman
Posts: 15
Joined: 2013-08-07, 13:32

topplockspackning eller gasläckage?

Post by Bohman »

Kan inte detta egentligen. Men en tanke jag fick var denna. Gasregulatorn är ansluten till kylsystemet. Om du har en läcka i regulatorn som gör att det från högtryckssidan läcker gas in i kylsystemet så får du tryck som kan pressa ut kylvätska. Att du har tryck i systemet och framför allt lukten tyder på det.
En renovering av regulatorn hos Stojby el för några tusen vore nog en bra chansning.
Volvo V70 -07
Nojden
Posts: 11
Joined: 2014-01-18, 00:15

Re: topplockspackning eller gasläckage?

Post by Nojden »

Tack :)
Äntligen ett livstecken på detta forum! Jag är inne på samma tankar som du, kan ju i vilket fall inte skada att rengöra regulatorn efter 14000 mil....hade dock varit intressant att höra om någon annan varit med om detta?
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Re: topplockspackning eller gasläckage?

Post by AndersH »

Det är flera som har råkat ut för att det läcker in gas i kylsystemet från gastrycksregulatorn:

http://www.forumgas.se/forum/viewtopic.php?t=2296
Bohman
Posts: 15
Joined: 2013-08-07, 13:32

topplockspackning eller gasläckage?

Post by Bohman »

http://www.forumgas.se/forum/viewtopic.php?t=2450

Läs i den tråden. Där finns mycket info om samma problem. Felsökning, telnr till Stojby el mm.

Ang. forumet så verkar engagemanget gå i vågor. Finns dock mycket bra info i gamla trådar. Läs i Volvo tråden. Mitt tips efter att ha skaffar en gammal s60 gas är att undvika Rejmes och åtminstone felsöka själv. Det mesta som rör gassystemet är enkel teknik. Man kan skruva med vanliga verktyg.
Lycka till!
Volvo V70 -07
Nojden
Posts: 11
Joined: 2014-01-18, 00:15

Re: topplockspackning eller gasläckage?

Post by Nojden »

Stort tack för trådtipsen, där fanns mycket intressant! Nu har jag kört slut på gasen och ikväll när motorn var kall lossade jag locket till expansionskärlet - inget pys, helt trycklöst till skillnad mot när jag körde på gas. Detta känns som en indikation på att det är något med gassystemet och inte topplocket, men jag är långt ifrån säker ännu. Har fått fylla på ca 3-4 dl kylvätska och i helgen skall jag köra för att se om problemet kvarstår. Skulle inget hända med kylvätskenivån avskriver jag topplocksproblemet och riktar in mej på att renovera regulatorn, själv eller i Växjö.
Nojden
Posts: 11
Joined: 2014-01-18, 00:15

Re: topplockspackning eller gasläckage?

Post by Nojden »

Uppdaterar tråden lite, tror säkert att andra kan ha nytta av det jag erfarit.

Jag körde som sagt på bensin några dagar och upptäckte inget problem med bilen, hade dock inte fyllt på tillräckligt med kylvätska så lampan blinkade till några gånger men det höga trycket i slangarna när motorn var igång fanns inte kvar, likaså blev det inte övertryck i expansionskärlet med tom gastank och bensindrift. Jag kontaktade en annan verkstad (liten men auktoriserad) som tog in bilen för kontroll, jag berättade bakgrunden för dem och de bad mig tanka lite gas så de kunde mäta ev skillnader. De ringde samma dag och sade att när bilen går på gas ökar trycket i kylsystemet - de trodde därför att det kunde vara fel på gasregulatorn och inte topplockspackningen (de kunde inte se några indikationer på detta för övrigt). De sade att de hade reserverat en begagnad regulator på en reservdelsfirma i närheten och undrade om jag ville att de skulle byta. Jag övervägde en stund mellan alternativen att renovera befintlig eller byta till en begagnad (3600 + moms) men bestämde mig för att låta dem göra bytet, samt att jag behåller den gamla som jag kan renovera i Växjö och ha som reserv eller sälja.
De gjorde jobbet samma dag, kunde inte uppmäta några höga tryck och meddelade att det är 6 månaders garanti på den begagnade regulatorn. Hela jobbet gick på 5900 kr och som det verkar funkar bilen som den skall igen, Kylarslangarna är mjuka och fina när motorn är igång på gasdrift, men jag behöver givetvis lite mer tid att utvärdera. Men i bästa fall har jag sparat 10-15 tusen....
Post Reply