Renoverad V70 Bi Fuel -06

För detaljerade tekniska utredningar och driftproblem.
Post Reply
Talhagen
Posts: 1
Joined: 2013-12-19, 10:37

Renoverad V70 Bi Fuel -06

Post by Talhagen »

Hej!
Har haft stor nytta av detta forum så jag tänkte dela med mig av mina erfarenheter. Fick först för ett par år sedan problem med ojämn gång och längre tid för start vi kall väderlek. Den ojämna gången löstes delvis genom byte av tändstift samt rengöring av spjällhuset. Bestämde mig till sist för att renovera regulatorn hos Stojby Bil-El vilket funkade kanon. Bilen startar direkt även när det är kallt ute. Problemet med ojämn gång var dock fortfarande kvar och blev värre.

Samtidigt började bilen stänga av sig på gas helt utan förvarning. Känns ganska farligt i hundra knyck och mörker om man inte får igång bensindriften direkt...Tror att problemet låg hos stegmotorn efter tips här. Bytte gasfördelare med stegmotor samt spridare på Volvo för ca 9000:- Sur kostnad, men nu går bilen bättre än den gjort någon gång innan. :) Viss "tvekan" och lite "hack" vid segdragning ibland finns dock kvar.
Man får trösta sig med lägre kostnader för drift och skatt och kan konstatera att jag fortfarande ligger plus jämfört med vanlig bensinbil.
Får tydligen tåla lite strul, men gör gärna det för miljöns skull.

Fick förresten behålla gasfördelaren med stegmotor och spridare. Ser att det finns flera händiga här på forumet som renoverar själva.
Säljer gärna min begagnade fördelare om någon är intresserad.
MKa
Posts: 3
Joined: 2013-12-26, 11:18
Location: Linköping

Re: Renoverad V70 Bi Fuel -06

Post by MKa »

Hej
har samma problem på min V70 BiFuel -06 15000 mil. Den stannar vid gasdrift helt utan förvarning oberoende av hur mycket gas som finns kvar i tanken. Jag har haft den inne på Volvo som gjorde felsökning och konstaterade att tändstiften nog borde bytas samt att ett adapterkablage för tryckgivare vid gasregulatorn (volvo p/n 3077408) skulle installeras. Tändstiften borde ha bytts vid föregående service så där slapp jag betala arbetskostnaden. Mekanikern kunde inte lova att detta skulle lösa problemet men ville testa detta innan han byter gasregulator. Det löste inte heller problemet. Efter att ha läst här på forumet så tycker jag att gasfördelaren verkar mer troligt.
/Mattias
V70 BiFuel -06
9-5 2.0t -00
Post Reply