Får ej i gas i Opel Zafira 08

För detaljerade tekniska utredningar och driftproblem.
Post Reply
ecoexergy
Posts: 3
Joined: 2013-08-22, 11:59

Får ej i gas i Opel Zafira 08

Post by ecoexergy »

Hej,
har äntligen hittat till detta forum!
Äger en begagnad Zafira-08 sedan ett halvår tillbaka. Gått bra att tanka hittills på vår enda gasstation här i Östersund, men nu har de bytt handtag, och då verkar jag inte kunna få tätt för att fylla. Gasen pyser ut vid sidan. Visste först inte om det var från min tank eller tankstationen, men när jag ansluter slangen utan betala, avtar pysandet efter en kort stund, så jag antar att det är tankslangen som töms.

Någon som haft liknande problem?

/ Erik
ecoexergy
Posts: 3
Joined: 2013-08-22, 11:59

Re: Får ej i gas i Opel Zafira 08

Post by ecoexergy »

Hittade O-ringstråden så börjar väl i den ändan och försöker få tag på en sån. / Erik
ecoexergy
Posts: 3
Joined: 2013-08-22, 11:59

Re: Får ej i gas i Opel Zafira 08

Post by ecoexergy »

Japp, var O-ringen som lämnat skeppet. Opelverkstan hade ingen koll, har inte kommit igång med någon biogasförsäljning i Östersund. Men VW i Östersund hade hemma och en O-ring till Passat funkade lika bra. Bifogar bild på hur det ska se ut på Zafira-08, O-ringen är blå. O-ringen heter Tätring med Materialnummer WHT003418B om någon råkar ut för samma problem. 132 kr kostade ringen, men kanske går med billigare som några påpekar här i forumet om man hittar rätt storlek. Inga problem att sätta dit den själv i alla fall. Skönt att kunna fylla tanken igen! / Erik
Opel Zafira Tätring.jpg
Opel Zafira Tätring.jpg (75.33 KiB) Viewed 7441 times
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Re: Får ej i gas i Opel Zafira 08

Post by Johan »

Skönt att det bara var o-ringen. I Göteborg för några år sedan fanns det en station som försökte norpa o-ringen varje gång man tankade. Det ordnades efter ett tag och sedan dess har jag aldrig sett eller hört om liknande saker.
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
Post Reply