Motor svårt slå över gas => bensin

För detaljerade tekniska utredningar och driftproblem.
Post Reply
arst
Posts: 4
Joined: 2013-07-05, 12:46

Motor svårt slå över gas => bensin

Post by arst »

Postat i Opelforum tidigare, men kanske inte så många läser där ? Hjälp uppskattas!

Jag köpte för runt 2 månader sen en Opel Astra 2002 som var konverterad med Opels eget paket, vid första säljtillfället ser det ut som.

Den går bra på gas, men det har uppstått ett problem, som bara händer ibland. Första gången det hände var då jag stängt av min motor för att kolla i postlådan och sedan skulle starta efteråt. Den ville inte tända då, kanske hostade den till och gick igång någon sekund, sen föll tomgången för lågt, och den dog. Försökte kanske 10 ggr. Nästa försök var efter c:a 40 minuter, fortfarande dog den på tomgång. Efter runt 3 timmar hade jag torkat ur spjällhuset med trasa/t-sprit (var ej så skitigt tyckte jag) - och då gick den igång som vanligt igen. Men jag tror mer det berodde på 3 timmar - än rengöring. Bytte oxå tändstift där.

Efter det har jag inte blivit stående men har funnit ett mönster på problemet. Det är varje gång som motorn är varm efter gasdrift, och som man sedan försöker gå över på bensindrift. Det händer alltså om jag är ute och kör och trycker på knappen som slår över till bensinmatning. Men oxå då man startar då motorn fortfarande är varm. Vid bägge tillfällen är motorn slö, svarar inte bra på gas och tomgången svajar. Då jag varmstartar bilen går den ju själv över till gasdrift efter kanske 30 sekunder och då är problemet borta. Är jag ute och kör och slår över till bensin, tar det kanske 1-2 minuter innan bilen går vettigt igen (man ska helst inte ha bakomvarande trafik). Problemet att den alls inte kommit igång har inte kommit tillbaks.

Om jag startar bilen i bensinläge och aldrig slår över till gas, är det inga problem heller.

Så det känns som att problemet inte är gasdriften i sig, utan någonting som inte klaffar då man ska få igång bensindriften efteråt.

Någon här på forum som har tankar om vad det kan vara ?

Jag bor i Stockholmsregion (Södertälje) - något förslag på verkstad som "kan gasdrift" ?

Tacksam för hjälp kring detta.

// Arne S.
nicnyfiken
Posts: 1
Joined: 2013-10-17, 16:37

Re: Motor svårt slå över gas => bensin

Post by nicnyfiken »

Hej, Jag har liknande problem med Opel Zafira fabriksbyggd, Gas helt ok köra men inte bensin kan vara E85,bensin i den tanken men det har fungerat förut...
Någon som har haft samma problem?
Inget larm i ODB kontakten...
//Nick
Opel Zafira 1.6 CNG 2003.
Post Reply