V70 -04 "hackar" och dör

För detaljerade tekniska utredningar och driftproblem.
Post Reply
Ottomobilen
Posts: 1
Joined: 2013-05-21, 20:45

V70 -04 "hackar" och dör

Post by Ottomobilen »

Hejsan, har läst allt jag kan här på forumet angående det fel jag har på min v70 men istället för att dra upp gamla trådar skapar jag en ny.
Jag köpte min bil begagnad för ca 1 år sedan och har varit väldigt nöjd förutom att den vid några få tillfällen "dött" på gasdriften. Det har hänt under många varierande omständigheter (stillastående på tomgång, Landsvägskörning, motorväg) och jag har inte alls kunnat härleda problemet. Då det dessutom bara hänt vid några gånger så har jag inte tänkt på det så mycket.
För 3 veckor sedan var jag inne med bilen på en "mellanservice" med byte av vanliga vätskor och så, efter det (har ingen aning om det är relaterat till servicen) så har bilen börjat "hacka" vid gaspådrag. Såg att andra har haft liknande problem. Dessa "hackningar" uppstår när jag gasar på 2:an och 3:an (främst) men försvinner sedan när man kör med jämn gas över 1500 varv (det är antagligen anledningen till att man inte känner något på 4:an och 5:an).
Efter att ha rotat genom detta eminenta forum tog jag en titt på säkringarna, och mycket riktigt så saknades säkring nr 15 i säkringsboxen i motorrummet. Satte i den och tog en provtur nyss men hackningarna kvarstår men dom uppkommer först efter en stund och det känns som om dom är svagare än förut (kan vara inbillat).

Någon som har en teori vad problemet kan vara?

Efter allt jag har läst här så känner jag inte för att lämna in bilen på (dyr) vinst och förlust utan att ha en svag aning själv.

Vilka verkstäder (i Stockholmsområdet gärna) är bra på gasbilar?

Tack på förhand /Johan
User avatar
lary
Posts: 30
Joined: 2005-10-16, 13:17
Location: Västerås

Re: V70 -04 "hackar" och dör

Post by lary »

Klara Bilverkstad (Klara Taxi) på Kungsholmen i Stockholm rekommenderas. Jag har själv en Volvo V70N Bi-Fuel -03 som jag haft inlämnad på auktoriserad Volvo-verkstad flera gånger utan att de löst problemet med gasdrift. De har bytt komponenter lite på gissning utan att problemen försvunnit. Klara Bilverkstad löste det direkt, bytte inte utan reparerade istället den trasiga komponenten till låg kostnad och gasdriften går nu exemplariskt efter det.
Hisingen
Posts: 3
Joined: 2014-03-11, 20:51

Re: V70 -04 "hackar" och dör

Post by Hisingen »

Johan,
Har du lämnat in bilen och fått veta vad det var för fel?
/Magnus
Post Reply