Omregistrering till enbart bensinbil?

För detaljerade tekniska utredningar och driftproblem.
Post Reply
jorhan
Posts: 3
Joined: 2013-03-25, 17:52

Omregistrering till enbart bensinbil?

Post by jorhan »

Efter att gasfunktionen slutat fungera för ett par år sedan har min V70-99 fått fungera som enbart bensinbil. Lät demontera gastanken på Volvoverkstad för att få helt bagage. Funkade förra besiktningen, men vid senaste besiktningen godkändes inte bilen för att man inte kunde kontrollera tätheten :D .
Är det någon som lyckats registrera om bilen som enbart bensinbil. I så fall hur gjordes det? Har varit i kontakt med Volvo, men där fanns ingen hjälp att få. Färdigt för skrotning eller inte?
FauVee
Posts: 46
Joined: 2011-10-21, 12:09

Re: Omregistrering till enbart bensinbil?

Post by FauVee »

Handlar antagligen enbart om registreringsbesiktning hos Bilprovningen. Kolla med dem.
jorhan
Posts: 3
Joined: 2013-03-25, 17:52

Re: Omregistrering till enbart bensinbil?

Post by jorhan »

Nja, Bilprovningen kräver ett typintyg från Volvo, som Volvo inte kan (vill) ge pga helbilsgodkännande. Dessutom hävdade Bilprovningen att man måste demontera ALLT som har med gasdrift att göra! Det verkar "overkill" eftersom min bil uppenbarligen funkar helt ok utan gasdrift, utsläppsvärden helt ok.
jorhan
Posts: 3
Joined: 2013-03-25, 17:52

Re: Omregistrering till enbart bensinbil?

Post by jorhan »

Nytt besked från Bilprovningen:
för att kunna göra en registreringsbesiktning skall
"...tank, ledningar och tryckreduceringsventil vara bortmonterade samt hål vara pluggade."

Verkstan säger att man måste byta alla spridare till "bensinspridare" vilket lär vara dyrt. Någon som har annan lösning?
OskarBr
Posts: 3
Joined: 2013-05-15, 23:14

Re: Omregistrering till enbart bensinbil?

Post by OskarBr »

Är det samma spridare för gasen och bensinen? Kollade på ebay för nya gasspridare (fyra) Bosch till min 06:a och spridare kostar 9 600 kr i Sverige och 2500 kr för fyra stycken inklusive frakt från Polen (ebay)... Men har inte fått fram vilket nummer det står på spridarna så om nån vet numret som står på spridarna så skulle jag bli tacksam :D . Eller mellan vilka modeller dom passar. Tror inte Opel gjort nya spridare för varje modell.
Post Reply