V70 hackar på gas, bytt gasfördelare nyligen - LÖST

För detaljerade tekniska utredningar och driftproblem.
Post Reply
User avatar
grelle
Posts: 18
Joined: 2008-03-11, 18:36

V70 hackar på gas, bytt gasfördelare nyligen - LÖST

Post by grelle »

Nu kommer ännu ett case av V70 (17.000 mil) och problem vid gasdrift. Det började för ett år sedan då motorn började misstända och således gå "hackigt" vid gasdrift, märktes på alla växlar vid gaspådrag, "cruisa" i 80 km/h eller så på plan väg går dock rel. bra. Den går dock på gas och har inga andra symtom som att den tappar tomgången etc (tomgångsfelet fanns men åtgärdades med en programvaruuppdatering för flera år sedan).

Verkstan provade först att byta alla stift som var dåliga enl. uppgift, har läst nånstans här på forumet att de blir dåliga när motorn går så här dåligt och misständer. Det hjälpte dock ej att byta stiften. Till slut valde vi att få gasfördelaren utbytt till den nätta kostnaden kring 10.000 SEK. Efter detta har den gått som en klocka i cirka 2 månader tills plötsligt igårkväll efter att jag tankat gas (från halvtank upp till full). Symtomten är nu exakt desamma som innan gasfördelarbytet. Går perfekt på bensin men så fort man slår över till gas så börjar den misstända. Möjligtvis har jag känt 1-10 "hack" även vid bensindrift nu när jag kört 10 mil. Datorn sa även till mig något i stil med "Sakta ner eller växla upp" :D

Efter gasfördelarbytet uppmättes något gastryck framme vid motorn av verkstaden som var utan anmärkning. Tydligen kunde felande tryck göra att bilen drog för mycket gas ?

Ska man misstänka felande gasfördelare, spjällhus, gastryck ?! Åker såklart till verkstan nu till veckan men är ändå lite nyfiken vad Er samlade kompetens och erfarenhet kan säga!

Uppdatering: Har kört lite idag och då uteslutande på bensin, faktiskt har den "hackat" uppenbart några gånger på bensin också, dock sporadiskt jämfört med gasdrift.

Uppdatering #2 - 2013-02-07 Har nu fått gasfördelaren bytt igen på garanti på verkstaden, de bytte även tändspolen vilket skulle vara anledningen till att bilen ibland hackade på bensin. Nu går den återigen som den ska på gasdrift.
Volvo V70 Business Bi-Fuel -05
Post Reply