Mystiskt "pruttljud"från V70 Bifuel -02

För detaljerade tekniska utredningar och driftproblem.
Post Reply
gasgubbe
Posts: 2
Joined: 2012-10-01, 10:15

Mystiskt "pruttljud"från V70 Bifuel -02

Post by gasgubbe »

Hej. Jag kollade runt bland beskrivningarna av olika missljud men hittade inget som verkade likt det vi drabbats av.

Ljudet beskrivs bäst som en lång (3-4 sekunder), rullande, pruttande brakfis. Med lite inslag av ljudet man får när man släpper luften ur en ballong och kniper åt lite lagom om utloppet. Ibland åtföljs ljudet av gaslukt.

Har hört det tre gånger på tre månader. En gång vid tankning, en gång när vi efter tomgångsproblem då vi kört vidare på bensin testade att slå över till gasdrift på en p-plats och idag när jag testade att slå över till gas på ännu en p-plats.

Bilen går bra på bensin och även på gas mellan pruttatackerna. Tomgången är då stabil. Startar oftast direkt även kulna mornar.

Någon som har en idé om vad detta kan vara? Min gissning är en ventil någonstans som inte riktigt lyckas stänga som den ska. Därav det rullande pruttljudet. Alla teorier och förslag tas tacksamt emot.

Tillägg: Nu verkar det ha blivit värre! Igår pruttade det som tusan. Men bilen startade direkt ttrots minusgrader.

Jag bor i Uddevalla. Är det någon som vet vilken Volvoverksatd i närområdet som är bäst på gasbilar?
gasgubbe
Posts: 2
Joined: 2012-10-01, 10:15

Re: Mystiskt "pruttljud"från V70 Bifuel -02

Post by gasgubbe »

Verkligen? Är det ingen som känner igen detta?
Man kan ju ta det baklänges också: Vad kan det inte vara?
NLindstrom
Posts: 7
Joined: 2013-08-21, 15:50

Re: Mystiskt "pruttljud"från V70 Bifuel -02

Post by NLindstrom »

Jag har hört ett liknande ljud i min -04 några ggr. Det har alltid varit i samband med att man försöker slå om från bensin till gas, och i mitt fall har det alltid varit strax efter att den har fått problem med gasdriften och växlat över till bensin. Min teori är att det är övertrycksventilen på gastryckregulatorn som släpper ut övertryck av nägon anledning. En säkerhetsventil som löser ut helt enkelt...

/Niclas
Ridiologen
Posts: 4
Joined: 2009-11-25, 19:56

Re: Mystiskt "pruttljud"från V70 Bifuel -02

Post by Ridiologen »

Tror att det är samma fenomen bilprovningen hittade på min gamla V70.

http://www.forumgas.se/forum/viewtopic. ... 310#p11723

JAg lyckades inte lösa problemet. Sålde bilen och jag tror att bilen sedan bensinkoverterades.
Post Reply