Principschema CNG, funderingar

För detaljerade tekniska utredningar och driftproblem.
Post Reply
Retro
Posts: 7
Joined: 2012-09-12, 13:48
Location: Sumpan

Principschema CNG, funderingar

Post by Retro »

Jag har grävt lite och lyckats hitta scheman över systemens uppbyggnad. Tyvärr tycks det vara ganska primitiva system och jag har ett par funderingar:
1. Kopplingen mellan bensin och gas sker helt manuellt i dessa scheman. Vad jag förstått startar man på bensin och går över till gas när motortemperaturen stigit tillräckligt. Detta borde isåfall ske automatiskt.
2. Vad som är lite förvånande är att det jag sett så sitter ingen ventil mellan tank och reducer. När bilen går på gas ligger ändå fullt tryck på reducern som är avstängd endast på utloppssidan.

Fråga: Har jag hittat riktigt simpla scheman eller brukar det se ut så här? Hur ser isåfall ett "bättre" schema ut?

Har någon ett elschema skulle det vara till stor hjälp.

Ciao/Retro
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: Principschema CNG, funderingar

Post by avozetta »

1. Ingen CNG-bil idag har manuell koppling mellan bensin och gas, det sker automatiskt när temperaturen är tillräckligt hög. På vissa märken, t.ex. Volvo så kan man manuellt via en elektrisk omkopplare byta bränsle fram och tillbaka om man vill. På WV finns dock inte den möjligheten, man kör på gas till gasen är slut, sen slår den över automatiskt till bensin.

Det känns som du hittat gamla scheman?

2. Om du med reduzer menar regulator så sitter det i varje fall i Volvo en ventil där emellan. Man hör den tydligt när den öppnar när temperaturen är tillräckligt hög.

Lycka till med ditt projekt men tänk på att det är 200bars tryck i tankarna, inget att leka med ;-)
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
User avatar
Marcus
Posts: 43
Joined: 2012-06-09, 09:03
Location: Göteborg

Re: Principschema CNG, funderingar

Post by Marcus »

1. Subarun har också autmatisk övergång när vattentemperaturen har nått 60 grader. Det går att manuellt växla mellan bensin och gas på en knapp mellan stolarna.

2. Likadant på Subaru.
Subaru Legacy Boxer CNG -12
Retro
Posts: 7
Joined: 2012-09-12, 13:48
Location: Sumpan

Re: Principschema CNG, funderingar

Post by Retro »

Tack Avozetta och Marcus för svar!

Det var som jag tyckte alltså; det borde vara automatisk överkoppling soppa->gas samt att trycket inte ligger på regulatorn när gasdriften är avstängd. Förklaringen är nog att det schema jag hittills tittat på är amerikanskt, och det är inte alltid man hittar den vassaste tekniknivån där :? Tur för övrigt att jag inte kikade på ett pakistanskt schema, gas är väl populärt där också?

Naturligtvis är jag medveten om att det är system med höga tryck, därför vill jag också ha allt väl underbyggt innan jag sätter igång - istället för att bara bulta på ett halvfärdigt USA-kit.

MfG/Retro
sinuslinus
Posts: 10
Joined: 2011-07-19, 23:54
Location: Norrköping

Re: Principschema CNG, funderingar

Post by sinuslinus »

På min Fiat är systemet inte så sofistikerat. Motorn slår över till gas efter tre sekunder oavsett temperatur när man har valt gas. På vintern om man inte har motorvärmaren inkopplad måste man köra på bensin nån minut för annars går motorn väldigt ojämnt. Dock så blir motor varm väldigt fort, aldrig haft en bil där motorn kommer upp i arbetstemperatur så fort.
Fiat Punto Bi-Power 2007
Image
Retro
Posts: 7
Joined: 2012-09-12, 13:48
Location: Sumpan

Re: Principschema CNG, funderingar

Post by Retro »

Italienarna har inte insett att det är kallare norr om Alperna :lol: Mama mia, che freddo al nord! Men bildesign kan de sannerligen!

Principiellt är det inte svårare att styra på signal från en tempgivare än att styra på tidrelä så det enda vettiga är att bygga styrning på temp.

När jag läst bestämmelserna tycks det mig som att det ska sitta en ventil direkt på tanken, vilken borde kunna fungera som tryckavlastning för systemet, dock ej vid tankning. Att sätta in en extra ventil direkt före regulatorn innebär dock fler skarvar. Jag vill försöka undvika skarvar i system emd höga tryck om regler eller funktion inte tvingar en till det.
sinuslinus
Posts: 10
Joined: 2011-07-19, 23:54
Location: Norrköping

Re: Principschema CNG, funderingar

Post by sinuslinus »

Retro wrote:Italienarna har inte insett att det är kallare norr om Alperna :lol: Mama mia, che freddo al nord! Men bildesign kan de sannerligen!
Stjärtvärmare saknas också men det är inte så stor problem faktiskt eftersom motorn blir varm så fort så kupé värms fort upp.
Det är inte så mycket som är sofistikerat på bilen generellt men det funkar bra och är billig i drift.
Fiat Punto Bi-Power 2007
Image
Post Reply