Flytta på gastanken i en Volvo 945?

För detaljerade tekniska utredningar och driftproblem.
Post Reply
joelk
Posts: 22
Joined: 2007-10-11, 22:13
Location: Upplands Väsby

Flytta på gastanken i en Volvo 945?

Post by joelk »

Hej!

Jag har en Volvo 945 -95, en av vad jag förstår fåtal bilar som byggdes original av Volvo i en provserie. Har funkat bra fram tills nyligen, då den plötsligt inte gick att starta alls. För att göra en lång felsökningshistoria kort så verkar problemet vara att den helt enkelt inte får någon bensin, har den stått någon dag eller två så kan den hosta till (antar att lite ångor letat sig fram) men inte tillräckligt länge för att den ska hinna slå över till gas. Lyckades faktiskt starta den en riktigt varm dag nyligen då den dels stått utan startförsök rätt länge, och dels då att det var så varmt att den nästan direkt gick över på gas. Tuffade på fint så länge gasen var på, men dog direkt när jag slog över till bensin.

Det lutar alltså åt att bensinpumpen är trasig, och den sitter tyvärr i bensintanken, vilket blir rätt knepigt då gastanken sitter fastmonterad precis över luckan som man behöver öppna för att kunna byta bränslepump... Jag ska testa att för säkerhets skull byta bränslefilter också, men det känns lite osannolikt att det är det som är felet, då borde ju felet komma smygande lite mer tycker jag. Nu var det bara tvärdött och funkade prima bara timmen innan. Har någon här erfarenhet av att flytta/demontera gastanken? Jag hade en Astra tidigare så det är i princip samma tank och lösning som det var där tror jag, det borde vara ungefär samma tillvägagångssätt för de flesta efterkonverterade bilar med tanken i bakluckan.
Post Reply