Problem med avgasrening i Volvo Bifuel -12

För detaljerade tekniska utredningar och driftproblem.
Post Reply
Forte
Posts: 1
Joined: 2012-04-28, 17:02

Problem med avgasrening i Volvo Bifuel -12

Post by Forte »

Hej,

Efter att idag för första gången ha tankat gas i Järna fick jag omedelbart problem. Bilen, en V70 AFV Bifuel 2012, går ojämnt vid gasdrift och efter några mil tändes lampan för "problem med avgasreningen". Vid något tillfälle tjuvstannade motorn när jag backade ut från en parkering, men det kan hända även i vanliga fall, men den går ojämnt och bilen liksom vibrerar. Jag har labbat så mycket fram och tillbaks med gas- resp. bensindrift att jag inte längre vet exakt vilket symtom som visat sig när, men jag tycker nog att den går ojämnt även på bensindrift, även om fenomenet är tydligare vid gasdrift.

Jag har varit i kontakt med Volvo OnCall och de säger att valet är mitt men de skulle kunna bärga bilen. Men på väg till landet med bilen full av familj och packning så kändes det alternativet inte så lockande eftersom bilen i alla fall rullar utan stora problem. Jag är ingen "bilmeckare" (ganska uppenbart, eller hur? :oops: ) och jag fattar att bilen måste in på service men jag har egentligen två frågor:

1. Kan jag ha gjort något vid tankningen i Järna som ställde till något? Det finns väl inte flera sorters gas som har samma munstycke och som inte är kompatibla?
2. Hur illa är det att köra bilen med lampan för avgasrening tänd? Garantin ska gälla ändå, men kan det bli farligt? Jag har 25 mil hem att göra på tisdag...

/Jonas
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Re: Problem med avgasrening i Volvo Bifuel -12

Post by Stålis »

Trist när det strular sådär med en ny bil.

1) Nej du kan knappast ha gjort fel.
2) Om bilen går bättre på bensin, så fortsätt med det tills du kommer hem till verkstan.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
Post Reply