V70 05 startar inte.

För detaljerade tekniska utredningar och driftproblem.
Post Reply
skorpan
Posts: 2
Joined: 2012-04-24, 18:38

V70 05 startar inte.

Post by skorpan »

Mycket strul med 05 detta året. Först läckte det bromsolja i kopplingen kostnad 10 000kr. De senaste problemet är att den inte startar som den ska. Eller den startar jag gasat och varvar upp 2 gånger sen dör den. Om jag trycker in den blinkande knappen till fast sken går den i gång, doch lite segt. Borde den inte kunna starta som vanligt? När man läst runt på forumet verkar det ju kunna kosta över 10000 för att laga.
Vad kan problemet vara?
Jag som trodde volvo skulle rulla problemfritt.
skorpan
Posts: 2
Joined: 2012-04-24, 18:38

Re: V70 05 startar inte.

Post by skorpan »

Nu har jag provkört. Bilen startar när lampan visar fast sken, går utan problem men när jag trycker in knappen till gas lägger den av direkt. trycker in knappen och bilen hackar igång igen
User avatar
Martinmat
Posts: 82
Joined: 2009-08-22, 10:34
Location: Östersund

Re: V70 05 startar inte.

Post by Martinmat »

Hur gick det? Har själv fått liknande problem, kom direkt efter senaste servicesom inkl gasfilterbyte så man blir ju lite misstänksam att det hände ngt då. Fått tid för Felsök nästa torsdag
V70 Bi-fuel Kinetic, 2006
NLindstrom
Posts: 7
Joined: 2013-08-21, 15:50

Re: V70 05 startar inte.

Post by NLindstrom »

Jag gissar att ni har problem med gasens cut-off valve. Det är en elektriskt styrd ventil som sitter på sidan av gasfördelaren. Ofta vill verkstan byta hela gasfördelaren när dessa typer av problem uppstår, och byter man till en ny gasfördelare då får man även en ny cut-off valve "på köpet" eftersom den sitter på gasfördelaren. Problemet är att ett byte av hela fördelaren kan kosta upp mot 10000:-. Vad enbart en ny cut-off ventil kostar vet jag inte men det borde vara betydligt billigare. Cut-off ventilen har part.no. 31216349 (till en -04, men jag gissar att det är samma på en -05).

Det finns en sladd som går till cut-off ventilen och symptomen du beskriver är exakt så som det blir om man lossar den kontakten (på sidan av gasfördelaren). Det kan ju i.o.f. vara ett elektriskt problem som gör att signalen inte når fram så man kan ju börja med att ta loss kontakten och göra rent så att man är säker på att den har god kontakt. Det blir ju ganska varmt där nere och ibland fuktigt så det är inte så konstigt om det kan bildas lite oxid på kontakterna...

mvh
/Niclas
User avatar
Martinmat
Posts: 82
Joined: 2009-08-22, 10:34
Location: Östersund

Re: V70 05 startar inte.

Post by Martinmat »

Ok tack för tipset, tar med mig det till meken nästa vecka
V70 Bi-fuel Kinetic, 2006
User avatar
Martinmat
Posts: 82
Joined: 2009-08-22, 10:34
Location: Östersund

Re: V70 05 startar inte.

Post by Martinmat »

Då har man fått "domen". Magnetventilen på stora gastanken har slutat fungera. Pris för enbart magnetventilen 11 200 kr. med felsökning och montering 14 300 kr...... :shock:

Just nu ligger inte gasbilen på plus.....
V70 Bi-fuel Kinetic, 2006
Post Reply