Problem vid körning på gas

För detaljerade tekniska utredningar och driftproblem.
Post Reply
niic
Posts: 5
Joined: 2011-05-21, 12:59

Problem vid körning på gas

Post by niic »

Kör en volvo s60 04 den har gått 14000mil och har ägt bilen snart 1år.

Jag har så många olika fel när jag kör på gas att jag tror bilen har en förbannelse över sig =)

Fel 1: Bilen kan drar väldigt mycket mer gas än den ska göra och den känns väldigt pigg mer än normalt. har räknat ut den drar 1nm3/ mil och då ligger jag i 100km/h.
detta kan hända ibland men efter bilen varit avstängd en längre stund runt 1 timma så går den som vanligt och tanken räcker sina 30-35 mil.

Fel 2: bilen kan inte köras från kallstart utan måste köras på bensin tills den e varm. annars kommer gaslukten när man stannat vid en korsning å tillslut dör den.

Fel 3: tex bilen körs varm och kört några mil så släpper jag på gaspedalen så kan det hända att den dör och måste snabbt gå över till bensin för att inte råka illa ut =) och om jag då försöker gå tillbaka till gas så antingen så tjuter det eller så dör den bara.

vad kan detta vara,,, hjälp.

Tack på förhand!!
guaruska

Re: Problem vid körning på gas

Post by guaruska »

Fel 1: Det är en Volvo, dom är inte kända för att vara bränslesnåla. Med andra ord är det inte ett fel. Min Zafira turbo drar 0,57 Nm3/mil, men det är ruskigt snål 1,6 liters motor med turbo. Jag hade längesen en Opel Calibra som med en 2-liters motor framtagen på 80-talet drog 0,6l/mil...bensin.

Fel 2: Av alla gasbilar är det bara Opel som går på gas från kallstart. Av alla gasbilar är det bara Opels och VWs motorer som är gjorda för gas (kallas för kvasimonovalens eller liknande), resten är efterkonverterade bensinbilar.

Fel 3. Det är ett fel, uppsök verkstad...nä. Jag vet inte vad det kan vara, men har läst om andra med liknande problem här på forumet, sök så hittar du.

Lycka till!
ribar
Posts: 35
Joined: 2011-07-23, 11:52

Problem vid körning på gas

Post by ribar »

Fel 3: Låter som om den uppför sig som min V70. Där är dåliga lödningar i stegmotorn den huvudmisstänkte. Kolla runt lite på forumet så ser du att fler haft samma problem.
Post Reply