säkerhetsventil v70 -06

För detaljerade tekniska utredningar och driftproblem.
Post Reply
plasgaard
Posts: 1
Joined: 2012-04-13, 21:39

säkerhetsventil v70 -06

Post by plasgaard »

Jag har en Volvo V70 -06, som gått 14 000 mil. Plötsligt fungerade inte gastillförseln o bilen stannade vid körning på gas , men gick som vanligt på bensin. Säkring nr 16 ovan förarknäna var trasig och när jag bytte den gick det att köra på gas i 100m, sedan dog bilen. Bensin går utmärkt att köra på. Jag lämnade bilen till Volvoverkstaden i Kalmar o de tror den högra mindre gastankens säkerhetsventil är trasig o behöver bytas. De har kopplat bort den tanken nu o jag kör med gas från den stora tanken o en tredje mindre tank o det fungerar hitintills. Säkringen blir inte trasig.

Det som gjorde mig lite fundersam var att verkstadens erfarenhet av detta fel var inte mycket. Verkstadskillen hade aldrig bytt någon sådan säkerhetsventil och han visste inte om man behövde plocka ut tanken vid ventilbytet etc. Antalet arbetstimmar kunde inte uppskattas. (Här på östkusten rullar inte många gasbilar och det är långt mellan tankställena. Erfarenheterna är kanske bättre på västkusten , med fler tankställen mm mm.)

Priset på säkerhetsventilen har jag inte fått ännu, men den stora tankens ventil kostade 10 000 kr (tiotusen). Det här kan ju dra iväg i pris och jag tänkte höra om det finns någon som har råkat ut för liknande problem och kan man vara verkligen säker på att det är säkerhetsventilen det är fel på efter Volvo-verkstadens felsök? Kan det vara något annat elektriskt fel eftersom säkringen går sönder?
Undrar Sven
Iroc
Posts: 111
Joined: 2010-12-13, 20:15
Location: Lidköping

Re: säkerhetsventil v70 -06

Post by Iroc »

Hej och välkommen till forumet..
Låter som ett tråkigt fel..
Här är ett till inlägg om samma problem om du kanske missat:
http://www.forumgas.se/forum/viewtopic.php?f=32&t=2279

Vet inte om det går att få ut på försäkringen kanske ? Bilen kanske har gått för långt för det..

Undrar vad som händer med ventilerna ??
Om du lämnar in bilen på byte så säg till att du vill behålla den gamla ventilen, så kan jag köpa och skruva sönder den så mycket det går och se hur den är uppbyggd.
Alltid intressant att veta, plus att man kan lägga upp lite mer info och bilder om gassystemet i gasrenoveringstråden här :
http://www.forumgas.se/forum/viewtopic.php?f=32&t=2089

Edit: Ang priset så var det samma artikelnummer på gasventilerna, så det blir nog en kostnad på ca 10 000:- för byte av tankventil.
Mycket illa ! Alldeles för dyr kostnad när bilen inte gått längre än 14000 mil..
Miljöbilsservice Lavad, verkstad främst för miljöbilar.
0704-811145
Post Reply