Föroreningar i tanken?

För detaljerade tekniska utredningar och driftproblem.
Post Reply
CarlBurator
Posts: 37
Joined: 2007-08-07, 15:48
Location: Linköping

Föroreningar i tanken?

Post by CarlBurator »

Jag läste just en artikel om att gasbussar har problem med oljeföroreningar bränslesystemet ( http://sverigesradio.se/sida/gruppsida. ... el=4928613 ) och började fundera lite.

Att gasbussar krånglar ofta var ingen nyhet för mig, jag har tappat räkningen på alla gånger man åkt med gasbussar här i stan som gått illa eller stannat. Däremot var det nytt att få reda på en orsak. Rimligtvis borde det vara lika "mycket" gojs i mackarnas gas som bussdepåernas - skulle det kunna förklara vissa mystiska problem som en del har med sina små gasbensinare också eller är det bara tungfordonen som berörs? Ja det är frågan :)

En annan sak jag fungerat över är kondensfukt - är det någon som vet ifall mackgasen vi tankar innehåller spår av vatten? Om det skulle vara så kanske man rentav åker runt med en skvätt vatten i tanken och har man en ståltank utan något invändligt kompositlager så lär det börja korrodera någon gång. Jag vet inte om en jämförelse med vanliga kompressorer är rättvis i och med att de bara jobbar med luft direkt från atmosfären och inte metan + spår av luft som gått igenom diverse processteg, men i luftkompressorer fälls det ju ofta ut en hel del vatten som man får dränera bort med jämna mellanrum.

Min bil t ex fyller 15 i år och har mig veterligen aldrig haft tanken losstagen och inspekterad på samma sätt som är krav i bl a Tyskland, så ifall det nu är så att det fälls ut olja eller vatten lär det nog skvalpa runt lite vid detta laget. Men ok, är det bara olja så är det väl snarare bra mot eventuell rost...

Nåväl, till frågan: Är det någon här som kollat tanken på sin bil och vet ifall det med tiden samlas något annat än gas där, eller har kunskap om hur det ligger till med fukt och oljedimma? Eller kanske någon sett tecken på oljegegga eller invändig korrosion i andra delar av bränslesystemet?
Last edited by CarlBurator on 2012-01-27, 14:49, edited 1 time in total.
Fyrhjulingar: BMW 316g -97, Peugeot 204 -71, Golf Tdi BMT -10
Tvåhjulingar: Vespa 50 -67, Vespa Primavera 125 -68, Husqvarna Novolette -56, Honda ST1100 Pan European -91, Trane75 -79

Alla verkstäder är skyldiga tills motsatsen bevisats!
User avatar
Astra CNG
Posts: 91
Joined: 2008-05-07, 21:39

Re: Föroreningar i tanken?

Post by Astra CNG »

Detta med olja i gastankarna tror jag finns omnämt rörande Volvo taxibilar som tömt tankarna på olja. Minns inte var jag läste detta men tror att det var på forumet :roll:
Jag vet att Opel försåg vissa av sina äldre gasbilar "genom en kampanj" med bla ett filter som ska ta bort olja i gassystemet. Tror detta monterades på fabrik från och med 2006 eller 2007 års modell.
När olja kom in i insprutningsventilerna för gasen så gick de sänder, har varit ett stort problem. Man kan ibland läsa om trasiga insprutningsventiler på gasbilar, skulle tro att detta är problemet.

Intressant ämne där det vad jag vet saknas fakta

Mvh
Två gasbilar i familjen, Astra Kombi CNG 2004 och
Zafira TNG 2009.
Post Reply