Touran som behöver ny gasinblåsningsventil_verkstad i malmö?

För detaljerade tekniska utredningar och driftproblem.
Post Reply
Widerberg
Posts: 1
Joined: 2012-01-23, 21:10

Touran som behöver ny gasinblåsningsventil_verkstad i malmö?

Post by Widerberg »

Har en Touran -07 som jag var helnöjd med tills i december då gastrycksregulatorn gav upp. Mechanum i Malmö fixade en ny för den nätta summan 25 000(!) men tack och lov gällde fortfarande min maskinskadeförsäkring så jag behövde "bara" betala 25%.

Härom dagen började motorfelslampan(?) att lysa, bilen gick ojämnt och jag körde till Mechanum igen. Jag frågade om Garantin på den tidigare reparationen gällde men det gör det så klart inte... Denna gång är det gasinblåsningsventilen till cylinder 2 som behöver bytas. Mechanum gör det för 2700 kr (inkl felsökningen som går på 300 spänn) och nu undrar jag om någon känner till en bra verkstad i Malmö-området som kan göra det billigare. Att vända sig till märkesverkstad känns onödigt eftersom jag upplever att de saltar notan och deras "garanti" enbart gäller om det är EXAKT samma fel - inte om det är ett relaterat problem som kan ha funnits tidigare.

Jag skulle kunna tänka mig att byta grejen själv men mina mekanikerkunskaper begränsar sig till att jag när jag var i 20-årsåldern lagade en ljuddämpare med en halv aluminiumburk, tätpasta och ståltråd på min gamla Volvo Amazon...

Någon som kan hjälpa?
gt_anders
Posts: 5
Joined: 2010-11-08, 10:40

Re: Touran som behöver ny gasinblåsningsventil_verkstad i malmö?

Post by gt_anders »

Jag har varit i kontakt med Bilcirkeln i Malmö. Det gällde dock min Opel Astra CNG -04 men de var väldigt kunniga på området, alltså gasbiten.

Frågan är hur mycket som är arbets- respektive reservdelskostnad det kanske inte skiljer så mycket i slutändan men klart värt ett samtal.


Lycka till

//Anders
Post Reply