V70 Bifuel Säkerhetsventil vid gastank

För detaljerade tekniska utredningar och driftproblem.
Post Reply
aen
Posts: 2
Joined: 2012-01-08, 15:28

V70 Bifuel Säkerhetsventil vid gastank

Post by aen »

Hej,
Först vill jag tacka för alla bra o givande inlägg på detta forum! Ni är verkligen duktiga på området.
Vi har nu ägt vår gasbil i 3år som mestadels gått bra, tryckregulator blev bytt under garantin som väl är, men nu har vi stött på vårt andra gasrelaterade problem. Nyligen upptäckte jag att slangklamman på lågtryksidan av tryckregulatorn satt löst, var det nu läckte ut gas när bilen stog avstängd. Hade tidigare under dagen tankat fullt. Uppskattar nu att det läckt ut gas för ungefär 5 mils körning.
Kan det vara så mycket gas I ledningarna från säkerhetsventilen fram till fördelarna eller tror ni att ventilen inte fungerar?
Vet ni var säkringen för denna ventil sitter?Är lite orolig att denna ventil inte fungerar mer.. Tänkte dra ur säkringen och se ifall motorn stannar när jag kör på gas.
Volvo V70 Bi fuel -06
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Re: V70 Bifuel Säkerhetsventil vid gastank

Post by AndersH »

Hej och välkommen först av allt! :)

Efter att jag fått min gastrycksregulator utbytt (V70N 2003) så klantade meken sig och glömde klämma åt precis den slangklämman varpå det pyste ut bra många kubikmeter gas i mitt garage... Det var först flera år efter den incidenten som jag kom att tänka på att säkerhetsventilen (eller ventilerna, en på varje gastank) borde ju ha varit stängd då och fick för mig att undersöka ventilens funktion genom att dra säkringen med motorn gående på gas för att se om den stannade efter en stund. Det gjorde den också efter 2-3 minuter på tomgång så jag begriper ännu idag inte varför det kunde pysa ut så mycket gas vid det tillfället.

För din del som har en 2006:a så borde det vara säkring nr F16 under ratten någonstans enligt nedanstående figur.

Image

Elschemat hämtade jag förresten härifrån: http://www.matthewsvolvosite.com/downlo ... iagram.pdf
aen
Posts: 2
Joined: 2012-01-08, 15:28

Re: V70 Bifuel Säkerhetsventil vid gastank

Post by aen »

Hej igen,
Tackar, det var den säkringen som det står "Bi fuel" i instruktionsboken (stog inte att det var just till tankarna). Gjorde testet igårkväll och som du nämner så stannar motorn även för mig. :D (Hade vi inte haft sjuka barn här hemma så hade vi åkt ut o firat!! 12-13 tusen sparat!)

Men som du också råkade ut för att den läckte ut så pass mycket, förbryllar mig lite. Ventilen kanske råkar hänga upp sig ibland..? :cry:
Enligt fackman så är det ingen brand/explosions-fara med detta, utan metangasen måste vara komprimerad för att den ska kunna antändas. Jag vill verkligen tro på honom här.
Volvo V70 Bi fuel -06
Iroc
Posts: 111
Joined: 2010-12-13, 20:15
Location: Lidköping

Re: V70 Bifuel Säkerhetsventil vid gastank

Post by Iroc »

Jag råkade lossa den stora anslutningen på lågtryckssidan som går till gasfördelaren utan att gjort systemet trycklöst för längesen... Det som hände då var att det poffade ju till när gasen började flöda ut, men det slutade ganska direkt... Tror säkerhetsventilen stängde då...
En annan gång hade jag en pysande läcka vid regulatorn några timmar, väntade och trodde det skulle sluta, men då stängde ingen ventil.

Så ventilen stänger nog vid ett alldeles för högt flöde, vid låga normala flöden så verkar ju inte ventilen stänga.

Men när man stänger av tändningen så ska väl läckaget inte kunna uppstå då tankventilen borde bryta allt, så bara det lilla i ledningen ska läcka ut ??? Fast så verkar det inte funka alltid..
Miljöbilsservice Lavad, verkstad främst för miljöbilar.
0704-811145
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Re: V70 Bifuel Säkerhetsventil vid gastank

Post by AndersH »

aen wrote:Enligt fackman så är det ingen brand/explosions-fara med detta, utan metangasen måste vara komprimerad för att den ska kunna antändas. Jag vill verkligen tro på honom här.
Hmm, den fackmannen får nog läsa på lite mer. Metangas har ett brännbarhetsområde i luft mellan ca 4 - 17 volymprocent.

Se http://en.wikipedia.org/wiki/Flammability_limit
Brandchefen
Posts: 1
Joined: 2015-01-09, 20:54

Re: V70 Bifuel Säkerhetsventil vid gastank

Post by Brandchefen »

När det gäller brandrisken med metan så är metan en av de mest brännbara gaserna. Den behöver INTE vara komprimerad för att brinna!
Post Reply