V70 bifuel-04 olja i gastank?

För detaljerade tekniska utredningar och driftproblem.
Post Reply
Dajo
Posts: 2
Joined: 2012-01-05, 14:07

V70 bifuel-04 olja i gastank?

Post by Dajo »

Har en V70 Bifuel -04 som snart gått 16000 mil. Iband så dör motorn vid gasdrift. Man kan då slå över till bensin och den tänder igen. Så fort man slår över till gasdrift dör den omedelbart. Efter en stunds stillastående (ca 30 minuter) så går den att köra på gas igen.

Jag har läst några intressanta trådar här på forumet om liknande problem, och min (helt amatörmässiga...) slutsats är att det troligaste är att jag har olja i gastankarna. Baserar detta bland annat på att det händer oftare om jag kör på guppig väg, vilket jag gissar får oljan i rörelse från botten av tanken.

Någon som förstår vad som händer när man har olja i gastanken, dvs varför dör bilen?

Vad är det som är så svårt med att få ur olja i tankarna så det kostar > 10000?

Är detta ett jobb som bara Bilia klarar av, eller kan man få någon mindre verkstad att göra det billigare?

Gasfiltret ska snart bytas vid 16000 mil. Skulle byte av ett väldigt igensatt filter kunna lösa problemt? (önsketänkande...)
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: V70 bifuel-04 olja i gastank?

Post by avozetta »

Hej!
För min del var det var det gasfördelaren som krånglade med precis de symptom du beskriver, läs vidare här http://www.forumgas.se/forum/viewtopic.php?f=12&t=1968
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
Dajo
Posts: 2
Joined: 2012-01-05, 14:07

Re: V70 bifuel-04 olja i gastank?

Post by Dajo »

Sympromen är inte riktigt samma, så jag tror inte på gasfördelare i mitt fall.
Tomgången är jämn och fin och inga problem alls märks förrän den helt plötsligt inte går alls på gas. Detta kan hända i både hög och låg hastighet och efter kort eller lång tids körning. Sedan förstår jag inte att det alltid kan återhämta sig efter en viss tid om det t.ex vore regulator eller föredelare som krånglar. Jag har tänkt i banor av att den endra återhämtar sig för att motortemperaturen sjunker, eller att det är just olja i tanken som lägger sig igen. (Men det är mycket som jag inte förstår av hur detta fungerar, så kommentera gärna :? )
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: V70 bifuel-04 olja i gastank?

Post by avozetta »

Jag kunde varit tydligare, jag syftade på dina problem med att motorn lägger av på gas men går bra på bensin och att den efter en stunds vila går att köra på gas igen. Tomgångsproblemet visar sig vara ett annan problem.
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
ribar
Posts: 35
Joined: 2011-07-23, 11:52

Re: V70 bifuel-04 olja i gastank?

Post by ribar »

Dajo wrote:Har en V70 Bifuel -04 som snart gått 16000 mil. Iband så dör motorn vid gasdrift. Man kan då slå över till bensin och den tänder igen. Så fort man slår över till gasdrift dör den omedelbart. Efter en stunds stillastående (ca 30 minuter) så går den att köra på gas igen.
Precis så här har min volvo gjort under hela hösten. Den har aldrig varit trög att slå om till gas men under färd kan den helt tappa kraft (slutar tända?) gasen. Ett snabbt invant tryck på bensinknappen gör att jag kan rulla vidare igen. Efter detta måste bilen "vila" avstängd i några minuter för att kunna köra på gas igen. I bland går det att slå över till gas efter 5-6 mils körning istället för att stänga av bilen.

MEN,
De senaste veckorna har jag inte haft några problem över huvud taget! Jag har kört upp 3 tankar gas utan tillstymmelse till problem.
Jag har inte fixat någonting på bilen och jag tankar på samma ställen som jag brukar. Det enda jag direkt kan tänka på är att bilen började uppföra sig när monsterkylan slog till. Kan det vara ett fuktproblem någonstans?
eddy
Posts: 6
Joined: 2012-02-21, 20:21

Re: V70 bifuel-04 olja i gastank?

Post by eddy »

Hej

Jag har en V70 04 16000 mil med samma problem, hur har det gått för er??
ribar
Posts: 35
Joined: 2011-07-23, 11:52

V70 bifuel-04 olja i gastank?

Post by ribar »

Nu har mina problem återkommit:(
Det är dags att plocka fram mekarhandskarna.
ottomatisk
Posts: 10
Joined: 2011-10-27, 10:27

Re: V70 bifuel-04 olja i gastank?

Post by ottomatisk »

Hej,

Jag har samma problem med min V70 Bi-Fuel -04 som gått över 15 000 mil.

Stannar på gas och det har mest skett när det är varmt ute. Inga problem på bensin, och kan oftast köras på gas igen efter en stunds vila.

Dränering av gasfiltret hjälpte, men bara i tre veckor. Sedan återkom problemen.

Tycker det känns som att olja i gastanken skvalpar omkring, vilket eventuellt sker lättare när det är varmt ute?

Berätta gärna hur det går.
Volvo V70 2.4 Bi-Fuel -04
Kingkong
Posts: 1
Joined: 2013-01-20, 11:56

Re: V70 bifuel-04 olja i gastank?

Post by Kingkong »

Hej,

Jag har samma problem som ni bilen gar perfekt pa gas och pa bensin men efter en tid slocknar motorn pa gasen koplar in bensinen och bilen gar som en klocka igen.
Ibland kan jag kora upp hela gastanken ibland slocknar bilen efter 5 minuter mitt problem e att jag bor nere i Slovakien och har ingen mojlighet att fa bilen servad har sa vore mycket tacksam om nagon kan saga var problemet ligger. E det olja i tankarna eller ligger felet nagon annan stans? Min Volvo e en 05.a.
Har aven problem med att min automat lada tar lang tid innan den lagger i backen tar ca 5 sec innan jag far dragkraft efter att jag lagt i backen e detta normalt?
Post Reply