Volvo V70 2007: Motorras vid 10000 mil?

För detaljerade tekniska utredningar och driftproblem.
Post Reply
DJ
Posts: 168
Joined: 2005-12-19, 10:29
Location: Linköping

Volvo V70 2007: Motorras vid 10000 mil?

Post by DJ »

I Fredags skulle vi åka en liten sväng till Frankrike, tänkte vi. Vi kom typ 3 mil, sen sa displayen :
"Sänk hastigheten eller lägg i en högre växel" och motorlampan började lysa. Bilen började rycka en aning.

Klickade i bensin-läget, sen tillbaka på gasen, och lampan slocknade i några sekunder, sen kom meddelandet tillbaka.
Först gissage jag typ vevaxelgivare eller nåt, för motorvarvet var ju inte så högt på femmans växel i 100 km/h...
Svängde in på macken som kom alldeles lägligt och sen blev det bärgare till en Volvo-verkstad.

På verkstaden konstaterades ingen kompression på ettans cylinder. Vi fick en hyrbil och åkte vidare medan de lyfte toppen och felsökte.

Nu ringde jag verkstaden och de verkar inte hittat nåt särskilt, men de lovade att ringa tillbaka om ett par timmar när de pratat med chefen.

Vad kan det vara för fel?
Är det vanligt att en så ny Volvo rasar? Verkstaden sa typ: "Både ja och nej, material är material och ibland går det sönder. Vi misstänker kanske ventiler eller toppen"


Själv håller jag på att bli tokig på bilskrället. TUR att det inte hände mitt i vintern, med full last och barnen i bilen, mitt i ingenstans.
Nån som vill köpa en V70 billigt? :roll:
Daniel
Volvo V70 Bi-Fuel 2007 med GRÖN GAS-PEDAL :)
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Volvo V70 2007: Motorras vid 10000 mil?

Post by Fred »

Vanligt skulle jag nog inte säga att det är, många Volvo rullar ju långt över 30000 mil och fortsätter rulla. Dock är det ett känt problem att topparna rasar på just BiFuel, men då är det enligt uppgift nästan uteslutande taxikörda bilar som gått bra mycket längre än 10000 mil.

Sen har ju verkstan givetvis rätt i att material är material och att det ibland går sönder.

Frågan är om du inte kan få problemet fixat via maskinskadegarantin/försäkringen i och med att bilen är så pass ny och inte har rullat så länge.

Mvh
Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Re: Volvo V70 2007: Motorras vid 10000 mil?

Post by Göran »

Fred wrote:Dock är det ett känt problem att topparna rasar på just BiFuel, men då är det enligt uppgift nästan uteslutande taxikörda bilar som gått bra mycket längre än 10000 mil.
Visst det är ett känt problem, men enligt information jag fått av personer både från AFV och tidigare anställda på Volvo så borde detta vara åtgärdat på en så pass sen V70 Bi Fuel som 2007. Volvo skall ha förstärkt ventilsätena enligt dessa personer, om jag nu minns rätt så skall sena motorer ha ett material som klarar högre temperaturer.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
User avatar
Andreas
Posts: 3
Joined: 2012-12-03, 00:55
Location: Karlsruhe

Re: Volvo V70 2007: Motorras vid 10000 mil?

Post by Andreas »

Jag tar mig friheten att kopiera ett svar jag fick på en liknande fråga fast på ett annat forum.


LPG/gasol är propangas här i norden hela året. På kontinenten tankar man ofta en mix av propan/butan på sommarstid. Propan är 113 oktan, men har ungefär 10-15% mindre BTU än bensin. På långkörning över dom norska fjällen drar min b5252s 0.92 liter propan pr mil. 245´an drar 1.13 liter propan/mil.

När man kör på propangas blir det högre temperatur i motortoppen, och det blir mer belastning på ventiler och ventilsäten. Kör man på bensin spruts detta inn som vätska i cylindern och absorberar mycket värme når den går over i gasform. Detta fordampningsarbetet finner stad i fördamparen i ditt motorum när du kör med lpg, ungefär 1000W vid normal körning. Bensin inneholler ochså additiver som skyddar ventiler och ventilsäten, propangas har inga såndana tilsatser. Många motorer behöver Flashlube, en typ ventilsmörning, om ventilsäten är av underlägsen kvalité.

Volvo producerade ventilsäten i mycket god kvalité från b21-motorn fram til 2001 och Ford-generationen. Dessa motorer har en mycket bra legering i ventilsäten och behöver inte flashlube.

Gasdrift äter tändstift, kör billigaste sort kopparplugg med en elektrod, gärna en enhet kyligare. Många rekomenderar ochså at gapa ned stiftet 0,1 mm. Denso koppar fungerar bäst i min motor. Luft/propangas kräver högre temperatur och stärkare gnist at för at starta explotionen, därför måste alla tändningkomponenter vara i godt skikk. LPG kan vara förurenad med lånkjedade hydrokarboner såsom parafinwaxer som inte fördampar och kladdar til filter och solenoider.

Byt torrgasfilter och flytande gas-filter pr 20 000 km. Byt tändstift varje 10 000 km.


Kolla om du finner din motor här http://www.motor-talk.de/forum/aktion/A ... tId=438065

Jag har läst en hel del om detta problem, ventilarna på volvo/ford motorer är fortfarande mycket starka, och klarar säkert fortfarande av många, många mil. Jag tror det allra viktigaste är att bränsleluftblandningen inte är mager. Det verkar ju inte helt ovanligt att volvos aluminiumsmotorer bränner upp ventiler från 90-talet även på bensin. Kolla här http://forum.vccn.no/showthread.php?476 ... ed-bilder)

http://www.volvoforums.org.uk/forumdisplay.php?f=183 finns en gubbe som kallar sig för "classicswede". Han har mycket ärfarenhet och har konvertarat många volvo-motorer. Jag hade frågat honom för säkerhets skull. Här finns lite extra information om Volco XC 2002-modell och frågan om man behöver flashlube, och det ser inte så ut i detta fallet. http://www.volvoforums.org.uk/showthrea ... =flashlube
LPG konverterad XC70 2.4T AWD -01
Post Reply