Svårstartad V70 2006 årsmodell

För detaljerade tekniska utredningar och driftproblem.
Post Reply
Lotta
Posts: 3
Joined: 2010-12-08, 17:59
Location: Helsingborg

Svårstartad V70 2006 årsmodell

Post by Lotta »

Hej!

Har en V 70 -06 som har den senaste tiden blivit svårstartad vid kallstart. Den tar ca 10-20 sek innan den "pluttrar" igång och då låter den som en gammal bil.

Har haft den inne på felsökning och det hittades då inga fel. Har även bytt batteri nyligen. Ska åter in på Volvo i slutet av månaden.

Undrar och söker dock efter vad det kan vara? Annars går den utmäkt, dock ibland svajar tomgången när man saktar in farten, fast endast lite och nästan obetydligt.

Har läst här på denna sida och såg då att det ev kunde ha med gasen att göra??? Det är ju en Bifuel vi har.

Ett ganska klurigt fel vad jag förstår. Vi har Silver garanti från Auto Concept och hoppas det kan gå på det.

Är det någon som vet vad det kan vara för fel?

Med vänlig hälsning Lotta
Lotta / Volvo V 70 årsmodell 2006 Bifuel
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Svårstartad V70 2006 årsmodell

Post by Fred »

Hej Lotta och välkommen till forumet!

Tyvärr är din gasregulator med största säkerhet defekt. Detta har visat sig vara ett vanligt fel på våra bilar och det finns flera trådar om det både i detta forum och på jagrullar.se.

Gör en sökning på "svårstartad" och en på "bubbeltestet" så kommer du hitta mer information om felet och hur du enklast felsöker det.

Skriv gärna i din signatur i vilket område du håller till (så kan vi tipsa om bra verkstäder) samt i fotnoten vad du har för bil (så slipper du skriva det varje gång du gör ett inlägg), kika hur det ser ut här bredvid ---> och underst i detta inlägg.

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Re: Svårstartad V70 2006 årsmodell

Post by Hewey »

Som Fred sagt, en läckande gastryckregulator är en typisk fel som gör bilen hård att starta.

I kalla väder kan också bensininsprutarna fungera lite dåligt först när man startar (eftersom Volvo bi-fuel startar alltid med bensin) -> man kan försöka med någon "injection cleaner" additiv till bensintank.

Mvh, Hewey
Volvo V70 Bi-Fuel AT -00
Lotta
Posts: 3
Joined: 2010-12-08, 17:59
Location: Helsingborg

Re: Svårstartad V70 2006 årsmodell

Post by Lotta »

Hej igen!

Tack för svaren. Ja, jag har tidigare ocskå sett att även fler haft detta fel och att det är gasregulatorn.

Kul med denna kommunikation och superbra med hjälp och tips!

Mvh
Lotta / Volvo V 70 årsmodell 2006 Bifuel
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Svårstartad V70 2006 årsmodell

Post by Fred »

Hoppas ni har någon typ av garanti kvar på bilen då ett regulatorbyte är mycket dyrt... :roll:

Om du kollat ordentligt på forumet om regulatorerna så vet du att vi är ganska många som är rejält besvikna på hållbarheten på dessa. Hewey har flaggat för att han kan försöka ta på sig att se ifall det är möjligt att renovera regulatorena för några hundringar istället för att byta mot nya för 10 000 kr. Han väntar bara på att få tag i en trasig som han kan göra lite "reverse engineering" på. Så om ni byter ut er så har Hewey erbjudit sig att betala frakten för att ta över den defekta! :D

Jag har börjat överväga ifall jag ska kontakta "Plus"-redaktionen på SVT för att se ifall de är intresserade av att kolla upp regulatorproblemet. Just Plus var ju del i att tvinga Volvo att införa goodwill på de usla spjällhusen och eftersom biogas är så i ropet nu kanske denna sak kan ha journalistiskt värde. Dessutom känner jag en av programledarna då vi har jobbat ihop på en produktion för några år sedan! :D

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Lotta
Posts: 3
Joined: 2010-12-08, 17:59
Location: Helsingborg

Re: Svårstartad V70 2006 årsmodell

Post by Lotta »

Hej igen!

Tack för svar! :)
Ja, vi har ett års garanti tom juli 2011 och jag hoppas att det innefattar detta om det är det felet. Innefattar -Bränslesystem dvs "Alla elektriska och mekaniska komponenter i
förgasare/insprutningssystem inkl. styrenhet". Det borde innefatta även gas...... Fast det får jag ta närmre reda på. I annat fall borde man ta reda på om man kan det, ifall
felet fanns där vid köpet. Då är det säljarens ansvara att åtgärda eftersom det inte gått 6 månader ännu. Enl konsumentköplagen ska fel som uppstår inom 6 månader räknas som
att det fanns där vid köpet och alltså inte gå på köparen. Får kolla upp det......

Ev kan vi skicka den defekta regulatiorn om det är möjligt.

Tack så länge!

Mvh
Lotta / Volvo V 70 årsmodell 2006 Bifuel
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Svårstartad V70 2006 årsmodell

Post by Fred »

Då verkar ni ha ert på det torra! Eftersom bilen verkar vara köpt hos bilhandlare så gäller KKL precis som du skriver. Jag fick min regulator bytt (plus en hel del annat) just mha KKL.

Bilhandlare lägger ofta ut dimridåer som de kallar "Trafiksäkerhetsgaranti", "Nöjd kundgaranti" eller något annat vagt som gäller ett år för att försöka leda bort bilköparna från KKL men det är som sagt bara rök. Inga egensnickrade garantier kan sätta KKL ur spel så ni ska givetvis få er regulator bytt utan några som helst kostnader för er.

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Hanna
Posts: 2
Joined: 2011-01-04, 18:39

Re: Svårstartad V70 2006 årsmodell

Post by Hanna »

Hej Lotta!

Har ibland detta problem också, men har du testat att göra ett kortare första startförsök, typ 3-4 sekunder. Sedan testa igen, detta brukar göra att min startar snabbare.
Är det varje gång du startar den är seg?

Testa detta och återkom!

Ha de gott!

Hanna
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Svårstartad V70 2006 årsmodell

Post by Fred »

Hej Hanna!

Har du gjort "bubbeltestet" på din bil?

Mvh
/Fred
Last edited by Fred on 2011-01-05, 15:47, edited 1 time in total.
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Hanna
Posts: 2
Joined: 2011-01-04, 18:39

Re: Svårstartad V70 2006 årsmodell

Post by Hanna »

Hej!

Jag vet inte om det är gjort, kan kolla dokumenten som vi fått från verkstaden!

Har även en D5-07 och den är ju ALDRIG svårstartad, kanske någongång kan den missa en start men det är ju
normalt tycker jag kanske!?
Bi-fuelen är lite mer känslig då det händer ofta att den inte startar direkt, kan krävas 2-3 försök ibland.. Detta är
ju inget problem för den startar ju alltid tillslut, men frågan är ju om det skall vara så?
Men som jag skrev innan, har ju testat att hålla kvar nyckeln på första försöket länge men det tar ju en evig tid innan den
startar då, känns bättre att köra ett normalt startförsök (2-4 sek) och sedan upprepa tills den startar (oftast startar den på 2:a försöket sen)

// Hanna
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Svårstartad V70 2006 årsmodell

Post by Fred »

Bubbeltestet är ingenting som verkstäderna gör. De flesta verkstäder har ingen aning om vad det är ens.

Du har antagligen en defekt regulator i din BiFuel. Här har du lite info jag skrivit om problemet och hur bubbeltestet går till.

Mvh
/Fred

EDIT:

Oj, såg att jag blandat ihop forumen lite i mitt förra inlägg... :oops: Tar bort misstaget.
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Bo Karlsson
Posts: 12
Joined: 2011-01-09, 22:10
Location: Uppsala

Re: Svårstartad V70 2006 årsmodell

Post by Bo Karlsson »

Hej Lotta!

Jag kör själv en mer Mercedes B-klass med gasdrift. Såvitt jag vet startar alla gasbilar på bensin för att sen gå över till gas när den är tillräckligt varm. Jag har testat och kört slut på bensinen för att sen tvinga bilen att kallstarta på gas. Jag har då fått de symtom på motordriften som Du beskrivit. Det skulle alltså kunna vara så att det blivit ett fel där bilen startar på gas istället för på bensin, trots att den inte är tillräckligt varm för att gå jämt på gasen. Om motorn börjar gå jämt efter en stund skulle detta alltså tyda på detta fel.

Bosse Karlsson
CRV
Posts: 20
Joined: 2007-04-09, 17:05

Re: Svårstartad V70 2006 årsmodell

Post by CRV »

Hej, tack för alla ni aktiva på detta forum som så frikostigt delar med av er kunskap och erfarenheter. Uppskattas enormt! :D

Jag har sedan nyligen en V70 -04 med 24500 mil på mätaren som nu har en del symptom. Haft 2 nyare gasbilar tidigare (inga problem med dem alls).
Jag behöver testa mer konsekvent (se tips jag läst på forumet, citerade nedan) att bilen inte har en del av symptomen vid bensindrift, men spontant är det ju gasrelaterade problem:

* Jag har inte gjort bubbeltestet, men bilen är konsekvent långsam att starta när den stått en stund - så jag tolkar detta som ett ständigt läckage från lågtrycksidan på gasregulatorn (?) in i insuget. Startar annars perfekt.
* När bilen är kall och man med öppen motorhuv lyssnar/kollar på gasregulatorn när bilen slår om till gas så pyser och läcker det tydligt mycket gas. Jag har inte lyckats läcksöka exakt (testade med diskmedelsvatten), men det låter från området där gasregulatorn är. Slår jag av tändningen så pyser det kraftigt tills trycket avtar (dvs när reläet slagit av gastillförseln och gasen pyst ut?). Detta tyder på läckage från högtrycksidan på gasregulatorn? Jag har läst att detta läckage kanske förvinner när gasregulatorn värms upp - jag ser nämligen inte bilen drar orimligt mycket gas under körning.
* Ovan är ju förutom ev säkerhetsaspekter inte fel som stör funktionen dramatiskt på bilen, men dessutom så har bilen tappat varv/ork och tom dött någon gång (har skett vid låga varv, igångkörning eller vid byte av drivmedel bensin till gas). Jag lyckas ännu inte riktigt se exakt i samband med vilka yttre faktorer som dessa problem uppkommer...
Tror ni att även det tredje felet kan bero på gasregulatorn? Isåfall verkar jag ha en klar diagnos... Funderar på Stojby el som renoverar gasregulatorn för 2500 kr... Erfarenheter?

- Bakgrund: Gasspjället har tidigare ägare fått bytt till den gula versionen och huset har jag rengjort och generellt så är gasrespons etc god.
- Jag såg en del "testtips" för att kolla om gasspjället kan vara boven, i grunden viktigt att jämföra bilens beteende gas vs bensin över viss tid för att få vettigt statistiskt säkerställt underlag (ofta intermittenta fel som gör analys svår):
Vad händer om du lägger bilens växellåda i neutral eller trampar ner kopplingen samtidigt som du varvar upp motorn?
Det räcker att du varvar upp till ca 2000-2500 varv. Går detta lika fort på bensindrift som på gasdrift?
Titta även vad som händer när du släpper gasen, varvar den ner lika fort på gasdriften som på bensindriften?
Går det märkbart saktare på gasdrift har du ovanstånde problem med fördelaren.
Det normala symptomen när spjället är på väg att ge upp är att motorn dör när man frihjular fram emot stopp eller mycket låg hastighet.
Jag tycker mig se att det finns två problem med spjällhusen i våra bilar.
- Det ena problemet beror på att kolbanan i lägespotentiometrarna slits ut så att motorstyrningen får svårt att styra spjället till rätt läge. Detta ger motorstörningar och sätter (ibland) felkoder och kräver utbyte av spjällhuset.
- Det andra beror på att det ansamlas olja och smuts från vevhusventilationen i spjällhuset som får motorn att stanna då man släpper upp gaspedalen och frikopplar. Jag antar att detta beror på att spjället då beordras att inta tomgångsläge (nästan stängt spjäll) men på vägen dit gör spjället en liten översläng som gör att det klibbar fast i stängt läge tillräckligt länge för att motorn ska hinna dö. Jag brukar råka ut för detta själv med något års mellanrum och en enkel rengöring (precis som avozetta gjorde!) av de ytor där spjäll och spjällhus möter varandra har varit tillräckligt för att lösa mina akuta problem med den saken.
Jag kommer pga dessa problem nu testa bilen mer konsekvent för att försöka förstå detta bättre.

Tacksam för kommentarer/hjälp!
Volvo V70 Bi-fuel -04
CRV
Posts: 20
Joined: 2007-04-09, 17:05

Re: Svårstartad V70 2006 årsmodell

Post by CRV »

Uppdatering:
- Testat varvtalsberoendet mm enligt citaten ovan och jag ser ingen skillnad på hur bilen går med gas eller bensin. Men då jag inte lyckats få fram mitt intermittenta fel under dessa test (dvs ryckighet + ibland att den dör vid låga varv + belastning), så säger det egentligen ingenting.
- Jag har flera gånger gjort om mina problempunkter 1 & 2 (startvillighet kall och varm bil och gasläckage kall och varm bil) och det sker 100% enligt ovan:
o Den startar alltid lätt när den nyligen har körts och alltid svårt när den stått ett tag. Dock räcker nog 30-60 minuter - dvs det läcker ganska mycket gas?
Jag borde väl göra ”bubbeltestet”, men slangarna ser lite gamla och sköra ut och resultatet kan väl inte bli annat än bubblor...
o Den läcker (pyser & luktar) alltid gas vid kall motor (dvs kall gasregulator) och aldrig gas vid varm motor (dvs varm gasregulator).
Jag tänkte att högtrycksidan eventuellt skulle sluta/minska läcka då trycket i huvudtanken gick ned, men jag har inte lyckats se detta.

Förresten så läckte bilen gas under förra besiktningen (enligt förra ägare), men då byttes filterhus och filter och klarade efter det snifftest. Men filtret sitter väl därbak (intill tankarna)? Så detta är ett helt annat läckage, råkar bara komma nära i tid? Jag tycker mig höra ett tydlig pys från runt regulatorn någonstans + att doften är mycket stark där.

Även om körbarheten som sagt inte påverkas 99% av tiden så låter väl detta som ett fall som kräver gasregulatorrenovering...?
Volvo V70 Bi-fuel -04
CRV
Posts: 20
Joined: 2007-04-09, 17:05

Re: Svårstartad V70 2006 årsmodell

Post by CRV »

Uppdatering 2:

I väntan på kommentarer, så svarar jag lite på mina egna frågor:
- Gasfiltret sitter där bak, så mitt pys/lukt/läckage i motorrummet är definitivt något annat.
- Läcksökning med diskmedelsvatten fungerar säkert på slangar, men upptäckte inte mitt läckage. Men samtidigt som ett kraftigt pysande skedde kunde jag med fingrarna känna att det faktiskt kommer från de stora avluftningshål (?) som sitter på den konformade delen av gasregulatorn (är detta ”säkerhetsventiler” då trycket är för högt?)

Det verkar onekligen som att den släpper ut en del gas när den är kall, förbrukningen verkar vara över 1 m3 per mil, visserligen blandad körning och kortare sträckor, men lugn körning i milt väder. Verkar lite högt.
Men bilen går annars oförskämt bra och som sagt läcker bilen ingen gas vid varm motor, så nu styr jag manuellt om till gasdrift först då jag nått arbetstemperatur på motorn. Snart dags för besiktning, så passar då på att kolla upp läckaget (Bilia tar 600 kr för läcksök, så känns prisvärt att få det gjort på besiktningen).

Beroende på hur läcksöket går och hur bilen går/beter sig framöver, så har jag kollat upp att renovera gasregulatorn.
Jag har begärt in priser från flera firmor för demontering, återmontering av gasregulator + justering av gasflöde (+ vad mer som krävs efter utbyte/renovering av Gasregulator?).
Bara en icke-Volvoverkstad som sagt sig villig att göra det, saknar dock specialutrustning för läcksök och injustering av flöde (?). Så det blir nog Bilia som vill ha ca 2500 kr för detta. Till detta tillkommer 2500 kr för renoveringen av gasregulatorn (Stojby El). Jag har sett totalpriser på runt 13000 kr för utbyte hos Volvo, så ovan (2500 + 2500 = 5000 kr) känns som ett mer attraktivt alternativ (dessutom har Volvo enligt annan tråd just nu en väntetid på över en månad för ersättningsregulator).
Volvo V70 Bi-fuel -04
Post Reply