V70 BiFuel -07 – Dör på gas, verkstan slår ifrån sig

För detaljerade tekniska utredningar och driftproblem.
Vsjutti
Posts: 2
Joined: 2013-01-11, 18:54

Re: V70 BiFuel -07 – Dör på gas, verkstan slår ifrån sig

Post by Vsjutti »

Ett parallellfall till Mullwads
Lämnade in en frisk V70bifuel för normal rutinservice i januari 2012.
Gick efter det precis så ojämnt och hade omkopplingsproblem och tvärstoppsstrul
som beskrivits så väl på detta forum. Tack Fred o Co för fin utbildning!

Reklamerade det direkt och verkstadschefen provkörde och sa rakt av det
här måste vi fixa. Bilen in igen och när den kom tillbaka med uppmaningen att
det rättar till sig bara du kör mer, var felen nu kompletterat med en irriterande
metanlukt i motorhuv och in i kupé vid vissa körlägen i stan.
Men exakt samma uppträdande för övrigt. Försökte få rättelse men blev så
avspisad att jag kände mig som en idiot och har byggt ett stark ovilja mot
den berömda och så kunniga Volvo-verkstan.

Kör därför nu på bensin sedan dess trots många uppmaningar från vänner
att reklamera den misslyckade garantireklamationen. Men tog mig äntligen
samman före helgerna och visade upp den igen. Samme chef konstaterade
snabbt att felen var kvar. Men nu säger han att de måste starta en ny arbetsorder
och ta fullt betalt. De kan bara "bjuda på" själva sniffningen, som jag gjort själv
med egen näsa och kapad PET-flaska baklänges (fördelaren starkt misstänkt).
Jag vägrade att acceptera det och drog. Trots det kom nu en beställningsbekräftelse
som brev som säger att jag beställt felsökning till fullt pris. Grrrrrrr.
Sedan förra januari har bilen gått drygt 600 mil. Chefen hävdar att efter ett år så
måste man ändå göra om servicen som är att ställa tryck och dränera olja
i filterbotten bak. Det är bara att betala, fast den inte blev bra förra dubbelvändan.

Har nu massor av info tack vare forumet, men önskar ändå ett rakt råd:
Verkar det vettigt att först inspektera stiften (som ju är åldersmässigt "ett helt
år gamla"), göra bubbeltest, dränera bak igen och passa på att byta det filtret?
Jag har prylar för alla aktuella arbeten och justeringar inklusive ultraljudtvätt. Kan
nästa steg då vara först renovering fördelaren (rengöring och o-ringar) och sist
tryckregulatorn (samma sak)? LMM är helt ren och på bensin går allt perfekt.
Tack för ett mycket lärorikt forum! Vsjutti
Post Reply