V70 bifuel dör vid körning.

För detaljerade tekniska utredningar och driftproblem.
Post Reply
wildfire
Posts: 8
Joined: 2010-11-17, 19:49

V70 bifuel dör vid körning.

Post by wildfire »

Hej,

Jag har läst många trådar som behandlat problem med gasdriften. Det som händer med min bil är att den dör under körning när motorn blivit varm. Jag har inga problem med att starta den när den är kall och har även gjort bubbeltestet utan bubblor. Spjällhuset är rengjort!
Bilen dör ungefär 1-2gång i veckan och då kör jag ca: 30 mil/vecka.

Bilen slår inte om till bensin utan det får jag gör själv så kan jag köra vidare. Slår jag nu om till gas så klonkar det till framme i motorutrummet och bilen dör, jag hör även ett visslande ljud. Ställer jag bilen i ca: 1timme efter det inträffat så fungerar det att köra på gasen igen och kan göra det ytterligare i många mil.

Min Volovomek sa att han ville byta regulatorn men eftersom den inte är svårstartad och med positivt bubbeltest tror jag inte det är det som är fel!?

Vad tror ni om att köpa ny gasfördelare på Bildelsbasen eller liknande? Vill inte lägga för mycket pengar då bilen ska säljas.

Har ni några idéer på vad det är som spökar??

/David
/David
_______________________________
Volvo V70 Bi-Fuel -06 Sport Edition
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Re: V70 bifuel dör vid körning.

Post by Hewey »

Hej,

Det kan ju vara högtrycksidan i regulatorn som fungerar inte -> övertrycket -> säkerhetsventilen blåser ut gas. Jag har ingen ide hur gasfördelaren kunde ha likadana symptomer.

Mvh, Hewey
Volvo V70 Bi-Fuel AT -00
Rushdie
Posts: 79
Joined: 2009-05-31, 18:51

Re: V70 bifuel dör vid körning.

Post by Rushdie »

Låter ju som ett klassiskt fel på en tempgivare. Om den ballat ur och hängt sig, kabelbrott etc så kan styrenheterna tro att bilen är kall. Och det är ju den också, i början, och då går motorn bra. Men när motorn blir varm så får den för mycket bränsle eftersom anrikningsnivån är alldeles för hög. Oftast (när man pratar flytande bränslen) så leder det till dålig / obefintlig tomgång, hög förbrukning och förhöjd risk för skador (för att inte tala om oförbrända kolväten).

Att den bara stendör är ju lite skumt. Vad händer om du har lite motorvarv och byter bränsle (säg 3000rpm)?
Det borde vara en enkel match att få fram vilka värden de olika tempgivarna skall ha vid olika temperaturer. Sen plockar man isär lämpligt kontaktstycke och mäter. Vet man var och hur, så är detta ingen avancerad procedur.
Rak fyra. Och kardantunnel.
"Att man inte har samma smarta funktion här i europa, ja det är inte volvos fel, nä, det är EU som säger nej"
Image
wildfire
Posts: 8
Joined: 2010-11-17, 19:49

Re: V70 bifuel dör vid körning.

Post by wildfire »

Hej,

Det är inga problem att byta mellan gas och bensin innan den har dött. När den väl dött en gång man kört så går det inte att slå över till gas(då dör den igen) förens den stått ett tag. Jag hör aldrig det där klonkande ljudet annars när jag skiftar mellan bensin och gas utan det är bara i samband när jag provar att skifta över till gas när den dött.

Den växlar inte själv över till gas när den dött utan jag får trycka på brytaren. Den har aldrig dött på tomgång utan bara vid körning och när motorn är varm.

Jag har läst i andra trådar att när det visslar när man försöker byta tillbaka till gas så är det stegmotorn??

Var sitter tempgivaren?

Jag har gjort djungeltrixet och varvat upp motorn till 5000rpm och växlat mellan gas och bensin ett par gånger.
/David
_______________________________
Volvo V70 Bi-Fuel -06 Sport Edition
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: V70 bifuel dör vid körning.

Post by avozetta »

Du verkar ju ha samma problem som jag, läs senare delen av min tråd här (om du inte redan gjort det), http://www.forumgas.se/forum/viewtopic.php?f=12&t=1968
Inga felkoder satta enligt Upplands Motor som kommer att byta regulatorn på måndag.
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
wildfire
Posts: 8
Joined: 2010-11-17, 19:49

Re: V70 bifuel dör vid körning.

Post by wildfire »

avozetta wrote:Du verkar ju ha samma problem som jag, läs senare delen av min tråd här (om du inte redan gjort det), http://www.forumgas.se/forum/viewtopic.php?f=12&t=1968
Inga felkoder satta enligt Upplands Motor som kommer att byta regulatorn på måndag.
Ok, det är ju precis samma problem! Jag funderar på att köpan en hos en bildemontering för 1800:-. Då är det nog bäst att börja med regulatorn. Skriv gärna vidare i din tråd om det blir bättre med ny regulator!
/David
_______________________________
Volvo V70 Bi-Fuel -06 Sport Edition
wildfire
Posts: 8
Joined: 2010-11-17, 19:49

Re: V70 bifuel dör vid körning.

Post by wildfire »

Hej igen,

Nu har jag kört två veckor utan att bilen har dött. Problemet som nu har uppstått är det de flesta haft, att bilen är svårstartad när den stått en natt. Har ju gjort bubbeltestet två ggr utan bubblor. Är symptomen tydligare nu när det är minusgrader på natten??
/David
_______________________________
Volvo V70 Bi-Fuel -06 Sport Edition
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Re: V70 bifuel dör vid körning.

Post by Hewey »

Man gör bubbeltesten efter man har stängd av motorn. Det är möjligt att regulatorn läcker gas bara i en fastställd temperatur när regulatorn svalnar sig. Därför bilen kan vara hård att starta på vissa temperatur.

Också tiden som bilen väntar innan nästa körning, gör effekt:
- Om bilen har stått stilla många dagar, det är troligt att alla gas som finns i högtryckslinje (efter tankventilen), har läckad via insug till atmosfären.
- Om bilen står stilla bara en liten tid, regulatorn har inte svalnat sig tillräckligt för att läcka gas -> bilen startar fint.

Om bilen är hård att starta efter den har stått still, och man vet att det läcker inte gas till insuget, det måste vara någon annan fel då. Volvo Bi-fuel bilar startar alltid med bensin. Så det kan vara många olika feler i bensinsystem, som orsakar problemer i vintertid. Tex. bensininsprutarna kan ha lite smuts -> fungerar inte optimalisk i kalla väder -> rensnings additiv till bensintank kan hjälpa. Men den bästa är ultraljudrensning av alla bensininsprutarna.

Mvh, Hewey
Volvo V70 Bi-Fuel AT -00
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: V70 bifuel dör vid körning.

Post by Fred »

Har du följt instruktionerna för bubbeltestet till punkt och pricka? Som Hewey skriver så är det viktigt att motorn är kall och att den inte stått för länge.

Ställ bilen över natten och gör bubbeltestet dagen efter, utan att du har startat bilen. Motorn ska inte vara igång.

Svårstartad vid kall väderlek när bilen stått i flera timmar är det tydligaste symptomet på en regulator som läcker internt. Om detta även ger de andra symptom du beskrivit vet jag faktiskt inte.

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Jimmy
Posts: 88
Joined: 2008-08-31, 09:12
Location: Skellefteå

Re: V70 bifuel dör vid körning.

Post by Jimmy »

Jag märkte under förra vintern hur bilen kunde bli svårstartad när den stått över natten. Den gick alltid igång efter 4-5sekunder så jag funderade inte så mycket över det förrän jag kände metanlukt från huven, in på verkstad och mycket riktigt så var det regulatorn. Den byts på maskinskadeförsäkringen om du har en sådan kvar.
Biogas till Norrland!

Volvo V70 Bi Fuel -04
Volvo S60 Bi Fuel -07
wildfire
Posts: 8
Joined: 2010-11-17, 19:49

Re: V70 bifuel dör vid körning.

Post by wildfire »

Hej,

Jag har gjort bubbeltestet i början när bilen började dö. Då stog den över natten. Efter ca: 2 veckor sedan bubbeltestet så blev den svår startad och har inte gjort det sedan dess. Det lustiga nu är att bilen slutat dö som den i stort sett gjorde vi varje körning förr utan nu är den bara svårstartad när motorn hunnit svala av helt.

Jag ska göra ett bubbeltest i dagarna och se.

Om jag ställer bilen vi ca: 1700 och gör testet kl 0700 dagen efter har det gått för lång tid då??
/David
_______________________________
Volvo V70 Bi-Fuel -06 Sport Edition
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: V70 bifuel dör vid körning.

Post by Fred »

Du har ju inte skrivit var du bor någonstans men just nu är det väl relativt lika temperaturer i landet.

Mellan fem på kvällen och sju på morgonen är nog en ganska lagom period. Ha i åtanke att inte alla bubbeltest är positiva varje gång man gör dem med en defekt regulator. Det verkar som att defekten kan "laga" sig själv tillfälligt under vissa förutsättningar. Därför bör man göra bubbeltestet flera gånger om man har symptomen. I mitt fall så bubblade det första gången och då var ju defekten konstaterad.
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
wildfire
Posts: 8
Joined: 2010-11-17, 19:49

Re: V70 bifuel dör vid körning.

Post by wildfire »

Hej igen,

Det var ett tag sedan jag skrev, men detta har hänt.

Jag slutade att köra på gas eftersom den blev så svårstartad. Körde på bensin i ca: 1 månad sedan koma frugan hem och sa att hon tankat gas. Jag tänkte att nu blir det svårstartat igen men där hade jag fel.
Bilen har gått klockrent de senaste 4 gastankningarna, startar alltid direkt och den har inte dött en enda gång vid drift och då har utetemperaturen varierat mellan -17 till +4.
Jag bor i Halmstad.
/David
_______________________________
Volvo V70 Bi-Fuel -06 Sport Edition
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: V70 bifuel dör vid körning.

Post by Fred »

Hoppas det håller i sig!

Om det inte gör det, och bilen visar tecken på att bli svårstartad igen, så är rådet fortfarande att göra bubbeltestet.

Håll oss gärna uppdaterade!
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
wildfire
Posts: 8
Joined: 2010-11-17, 19:49

Re: V70 bifuel dör vid körning.

Post by wildfire »

Hej,

Nu har jag lite problem igen. Bilen startar alltid som den ska med den har börjat att dö igen när man kör. Jag har fått för mig att det är ett tankningsproblem i mitt fall. När jag tankar i Halmstad där jag bor så dör bilen mycket oftare än när jag tankar på andra ställen. Den dör nu på ett helt annat sätt än innan, nu försvinner inte styrservo som den gjorde innan och varvtalet sjunker inte heller utan kraften försvinner helt. Felet är helt intermittent. Jag kan köra upp en helt tank på en körning, stannar för att tanka, kör iväg och då kan den dö ett par kilometer senare??

Några idéer??
/David
_______________________________
Volvo V70 Bi-Fuel -06 Sport Edition
abba
Posts: 1
Joined: 2011-12-27, 13:07

Re: V70 bifuel dör vid körning.

Post by abba »

Känner igen problemen som beskrivs i inledningen av denna tråden. Klonket när man försöker slå över till gas efter den stannat.

Beskrivning av symptom (inkl. placebo-effekter):
Får oregelbundet men återkommande stopp när jag kör på gas
Ofta efter ca 1 mils körning (och det är oftast bara dryga milen jag kör).
När bilen dör (på gas) funkar det att trycka in Petrol-knappen och rulla igång för att få igång bilen igen.
Stannar man när bilen dör blir den väldigt svårstartad och dör direkt när den går över på gas. Trycker man in Petrol går det starta och köra.
Försöker man slå över till gas igen efter bilen dött så kommer det som sagt ett klonk innan motorn dör.

Lösningen/workaround: vänta ett tag, bryt tändningen, sen funkar allt igen.

Har även märkt att om man trycker in Petrol när det tar stopp, rullar igång och kör vidare ett tag på bensin en stund så kan man vid nästa lämpliga rödljus bara bryta tändningen snabbt så kan man sedan växla över till gas igen. Krävs alltså inte att man står stilla och låter motorn svalna eller liknande för mig.
Dvs. minsta gemensamma nämnare är att ge det minst några minuter och sen bryta tändning. Manövern kan genomföras på valfritt vis.
wildfire
Posts: 8
Joined: 2010-11-17, 19:49

Re: V70 bifuel dör vid körning.

Post by wildfire »

Hejsan, jag har nu fixat bilen så att den inte dör vid körning längre! Det var gasfördelaren som spökade, fick den bytt för en kostnad på 10700:-. Bilen är dessvärre svårstartad då det läcker ut gas till insuget och behöver byta regulator! Kul att man får byta bägge dyrgriparna i gassystemet.
/David
_______________________________
Volvo V70 Bi-Fuel -06 Sport Edition
Post Reply