V70 07 Tomgångsproblem Gas + Motorstopp under färd [LÖST]

För detaljerade tekniska utredningar och driftproblem.
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: V70 Bi-Fuel 07 går dåligt på tomgång efter omslag till gas

Post by avozetta »

Inte bokat än men är väl på väg att göra det men jag velar ändå. Sen motorstoppet så har jag ändå provat att köra vidare på gas och det har gått utmärkt (c:a 20 mil nu), intermittenta fel är inget roligt och vad kan verkstan gå på, i bästa fall att en felkod är satt?
Skall väl ringa i varje fall så får vi se vad i kommer fram till.
Last edited by avozetta on 2011-01-27, 19:53, edited 2 times in total.
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
fullGas
Posts: 1
Joined: 2010-10-06, 21:18
Location: Linköping

Re: V70 Bi-Fuel 07 går dåligt på tomgång efter omslag till gas

Post by fullGas »

tjena på er allesammans ny här!
Det jag tror är problemet med din bil är att felet sitter i gasfördelaren när bilen stannar under färd! typiskt när man hör ett gnällljud pricis innan bilen stannar,
kolven som fördelar ut gasen kan kärva eller så funkar inte stegmotor som den ska.
lika så om man har lång kranktid (svårstartad) sitter garanterat felet i regulatorn som inte klarar hålla trycket
i ledningen och släpper igenom gas via vacumslangen in i insuget och bilen blir då svårstartad med dubbla bränslen!
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: V70 Bi-Fuel 07 går dåligt på tomgång efter omslag till gas

Post by avozetta »

fullGas wrote:tjena på er allesammans ny här!
Det jag tror är problemet med din bil är att felet sitter i gasfördelaren när bilen stannar under färd! typiskt när man hör ett gnällljud pricis innan bilen stannar,
kolven som fördelar ut gasen kan kärva eller så funkar inte stegmotor som den ska.
lika så om man har lång kranktid (svårstartad) sitter garanterat felet i regulatorn som inte klarar hålla trycket
i ledningen och släpper igenom gas via vacumslangen in i insuget och bilen blir då svårstartad med dubbla bränslen!
Tack för synpunkterna. Del två i din beskrivning passar nog inte in här, bilen har aldrig varit svårstartad utan det är efter omslaget från bensin till gas som jag tidigare haft tomgångsproblem. Detta verkar dock vara helt borta.

Pratat med verkstaden igen och vi bokade ingen ny tid. Som jag skrev innan, och som vi kom fram till, det blir svårt att felsöka när problemet uppstår så sällan. Men nu har jag under helgen fått ett par stopp till under samma dag, men körde då ganska långt också.

En liten summering så här långt:
- På gasdrift, motorn dör och försöker ej själv koppla om till bensindrift, jag kopplar om manuellt och kör vidare på bensin.
- På gasdrift, motorn dör och försöker själv koppla om till bensin men misslyckas, omstart med nyckel och jag kör vidare på bensin.
- Efter x antal minuter/dagar på bensindrift provar jag att koppla om manuellt till gas igen, petrollampan blinkar en stund och sedan kopplar motorn om till gas, kör vidare på gas.
- Efter x antal minuter/dagar på bensindrift provar jag att koppla om manuellt till gas igen, motorn försöker omgående koppla om till gas, ingen blinkande petrollampa, motorn dör och det hörs ett väsande ljud från motorutrymmet, kopplar tillbaka till bensin och kör vidare på bensin.
- Mängden gas i tanken verkar inte spelar roll, motorn har dött i alla lägen, fullt, halvfullt och nästan tomt.
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: V70 Bi-Fuel 07 går dåligt på tomgång efter omslag till gas

Post by avozetta »

I morgon blir det felsökning på verkstad. Just nu är jag inne på att det kan vara ett temperaturproblem. Motorn har bara lagt av med varm motor och när den fått stå och svalna en timme så går det åter att köra på gas igen och nu när det blivit kallare så har jag inte haft ett stopp på hela veckan.
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: V70 Bi-Fuel 07 går dåligt på tomgång efter omslag till gas

Post by avozetta »

Inga felkoder (föga förvånande) och inget övrigt att anmärka på. Regulator är det som rekommenderas att byta, på vinst och förlust då :( och sedan fördelare. Byte är bokat till den 23:e men jag klurar lite på vad jag skall göra. Jag har ju en maskinskadeförsäkring som täcker upp men det känns ju riktigt surt om regulatorbytet inte hjälper.
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
User avatar
Martinmat
Posts: 82
Joined: 2009-08-22, 10:34
Location: Östersund

Re: V70 Bi-Fuel 07 går dåligt på tomgång efter omslag till gas

Post by Martinmat »

Lurigt, även med maskinskadeförs. så börjar ju tusenlapparna flyga iväg. Är ju inga billiga grejjor de där gasrpylarna....
V70 Bi-fuel Kinetic, 2006
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: V70 Bi-Fuel 07 går dåligt på tomgång efter omslag till gas

Post by avozetta »

Ja, då är dyrgripen bytt, regulatorn alltså, inte hela bilen :wink: . Frågan är om man vågar köra vidare med denna bil när maskinskadeförsäkringen går ut, närmare 13000 gick det på :shock: men jag kom undan med knappt 1/4 :) . Om problemet nu är löst får tiden avgöra och det måste till några längre körsträckor också även om jag råkat ut för stop redan efter en mil. I helgen som var kom jag 4-5 mil i motorvägsfart/landsvägsfart innan den dog.

Jag har dock redan nu märkt en tydlig skillnad efter bytet och det är att övergången från bensin till gas nu passerar mycket mer obemärkt en tidigare, kanske ett gott tecken!?

Har förövrigt också fått ecm-mjukvaror uppgraderade men vad det gör för skillnad i praktiken vet jag inte, kanske bättre bränsleekonomi?

Återkommer när jag gjort en längre tur med bilen.
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: V70 Bi-Fuel 07 går dåligt på tomgång efter omslag till gas

Post by avozetta »

Sedan regulatorn byttes i tisdags så har bilen tuffat på utan problem på gas och igår kom första tillfället med en längre körsträcka, c:a 15 mil där den längsta sträckan utan stopp blev drygt 5 mil och även de gick bra :D .

Så långt OK alltså men att problemet är löst vill jag inte säga en p.g.a. kylan, jag skulle vilja ha en 5 plusgrader för att verkligen försäkra mig om att problemet är borta. I går kväll var jag nere på minus 16 grader i Brotty norr om Stockholm så detta kändes ju mer som ett köldtest.

En annan funktion att kolla år att jag kan köra tomt på gas och att bilen då slår om automatiskt till bensin, detta kommer nog att ske i helgen.
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Re: V70 Bi-Fuel 07 går dåligt på tomgång efter omslag till gas

Post by Hewey »

Kul att höra om positiva nyheter. Hoppas att din bil går fint igen många år.

Mvh, Hewey
Volvo V70 Bi-Fuel AT -00
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: V70 Bi-Fuel 07 går dåligt på tomgång efter omslag till gas

Post by avozetta »

Här kommer lite tråkiga besked :( . Regulatorbytet har inte hjälpt och precis som jag misstänkt tidigare så är det ett värmerelaterat problem. Vid de två tillfällen som jag fått stop på gasdrift sedan regulatorbytet så har utetemperaturen varit nära nollan. I övrigt så har de ju varit kallare och då tuffar motorn på utan problem. Idag körde jag c:a 15 mil utan problem.

Detta känns som ett riktigt elakt problem, verkstan skall kolla på den i morgon igen.
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: V70 Bi-Fuel 07 Tomgångsproblem Gas + Motorstopp under färd

Post by avozetta »

Innan Jul blev även fördelare bytt men sedan dess har det varit för kallt för att jag skall kunna säga att problemet är löst nu. Jag hade ett lite längre samtal med den killen som fixade detta och tolkade det som att hans första val var att byta fördelare framför regulator med hänsyn till att motorn dör under färd.

Återkommer när vi haft en "värmebölja" runt nollan.
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: V70 Bi-Fuel 07 Tomgångsproblem Gas + Motorstopp under färd

Post by avozetta »

I går fick jag skansen att göra en provtur i nollgradigt och det gick hur bra som helst när det gäller motorstoppen under färd :D , det blev c:a 4 mil, hoppas verkligen att detta är löst nu även om jag nog vill ha ett par provtillfällen till innan jag känner mig helt säker.
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: V70 Bi-Fuel 07 Tomgångsproblem Gas + Motorstopp under färd

Post by avozetta »

Innan kylan slog till nu igen så hade vi ju en längre period med mildare väder (flera plus grader) och jag har inte haft några som helst problem. Jag vågar nog påstå att båda mina problemen är lösta :D .

Gasfördelaren var således orsaken till mina problem som började men spökande tomgång på gas innan avfärd och som slutade med frekventa driftsstopp på gas under färd vid mildare väder. Gasregulatorn som byttes först gjorde ingen skillnad på något av ovanstående.

Att dessa vitala delar inte håller mer än 4år/6000 mil känns riktigt dåligt. Går dom sönder igen efter att maskinskadeförsäkringen gått ut så lär jag tjata till mig en goodwill av Volvo.
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
User avatar
Andreas
Posts: 3
Joined: 2012-12-03, 00:55
Location: Karlsruhe

Re: V70 07 Tomgångsproblem Gas + Motorstopp under färd [LÖST]

Post by Andreas »

Jag kör på LPG och hade exakt samma symptom som beskrivs i trådstarten.

På min bil så var det en kombination av igenguckad vevhusventilation, Lortigt Gasspjäll och spridare som var lite igensatta.

Och på sistone så har det fortsatt som du beskriver i tråden, dvs. att när gasdriften gör att tomgången blir ojämn och om man slår över till bensin en stund så går motorn jämnare ett tag efterråt.
LPG konverterad XC70 2.4T AWD -01
Post Reply