Nya regler vid besiktning av gasfordon

För detaljerade tekniska utredningar och driftproblem.
Wallander
Posts: 189
Joined: 2008-08-05, 09:21
Location: Gbg
Contact:

Re: Nya regler vid besiktning av gasfordon

Post by Wallander »

På besiktningen idag:
Besiktningsmannen öppnar bagaget, får syn på gastanken och säger: "Jösses, vad är det där för tank?"
Jag: "Det är ju tanken för fordonsgas".
Besiktningsmannen: "jahopp. Vart har du varningstriangeln?"
Han kollade inte om det läckte nånstans och avgastestade när motorn gick på gas.
Åkte därifrån med rent papper.
Volvo S70 Bi-Fuel Image

www.garaget.org/Wallander
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Re: Nya regler vid besiktning av gasfordon

Post by Danni »

Hahahaha, garvade högt åt det där, Wallander :)
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
Wallander
Posts: 189
Joined: 2008-08-05, 09:21
Location: Gbg
Contact:

Re: Nya regler vid besiktning av gasfordon

Post by Wallander »

Hehe!

Det är ju lite märkligt att han inte ens sett en gammal gasbil förr.
Volvo S70 Bi-Fuel Image

www.garaget.org/Wallander
larfor
Posts: 184
Joined: 2006-06-01, 21:58
Location: Östersund

Re: Nya regler vid besiktning av gasfordon

Post by larfor »

Så var första besiktningen gjord efter de nya reglerna om läckagekontroll...och
..ingen läckagekontroll gjordes... :roll:
Last edited by larfor on 2010-05-31, 15:25, edited 1 time in total.
kallabaz
Posts: 49
Joined: 2010-05-20, 01:51
Location: Göteborg
Contact:

Re: Nya regler vid besiktning av gasfordon

Post by kallabaz »

Jag var inne på bes.. Tog 50 minuter! De stod och läste på datorn hur de skulle göra, så de var 2 man haha.
Läckte lite grann men inte över gränsvärdena.
Rushdie
Posts: 79
Joined: 2009-05-31, 18:51

Re: Nya regler vid besiktning av gasfordon

Post by Rushdie »

Ja, de har ju inte uppdaterat sig än iallafall. Gjordes ingen läckkontroll på min bil för ett par veckor sen.

Ett tips är annars att sätta fast alla bälten i baksätet och lägga triangeln där bak med. Då slipper besiktningsgubben leta efter grejerna och kan bara kika in genom rutan så ser han att allt stämmer. Och du kan ha hela skuffen fylld med bröte utan att han blir purken. :)

Jag tror inte deras checksystem är helt automatiserat. För ibland kollas det dragkrokar, ibland inte. Och är det en avmonteringsbar krok så skall den ju plockas av / på under besiktningen, men det sker sällan. Är säkerligen samma med gasen. Det kanske står en notis i handdatorn om det, men hoppar man över det steget så går det ändå att slutföra besiktningen.
Rak fyra. Och kardantunnel.
"Att man inte har samma smarta funktion här i europa, ja det är inte volvos fel, nä, det är EU som säger nej"
Image
kallabaz
Posts: 49
Joined: 2010-05-20, 01:51
Location: Göteborg
Contact:

Re: Nya regler vid besiktning av gasfordon

Post by kallabaz »

Rushdie wrote:Ja, de har ju inte uppdaterat sig än iallafall. Gjordes ingen läckkontroll på min bil för ett par veckor sen.

Ett tips är annars att sätta fast alla bälten i baksätet och lägga triangeln där bak med. Då slipper besiktningsgubben leta efter grejerna och kan bara kika in genom rutan så ser han att allt stämmer. Och du kan ha hela skuffen fylld med bröte utan att han blir purken. :)

Jag tror inte deras checksystem är helt automatiserat. För ibland kollas det dragkrokar, ibland inte. Och är det en avmonteringsbar krok så skall den ju plockas av / på under besiktningen, men det sker sällan. Är säkerligen samma med gasen. Det kanske står en notis i handdatorn om det, men hoppar man över det steget så går det ändå att slutföra besiktningen.
jo. Jag är ju lite kluven till detta.
Min ekonomiska sida vill inte ha någon läckagetest, då det är så jäkla dyrt med delar just nu.
Min genomtänkta sida vill såklart ha den för att veta att allt funkar som det ska.
Mange
Posts: 200
Joined: 2007-10-22, 17:19
Location: Umeå, Gävle och sedermera UB!

Re: Nya regler vid besiktning av gasfordon

Post by Mange »

Jag ska besiktiga för första gången, nu på onsdag. Visst ska man ha gas i tanken? Min är nere så att lampan lyser (gissar på runt 3 kubik kvar) men så länge det finns så att det räcker att köra på så är det väl inga problem? Jag har ju ca 26mil t.o.r. om jag skulle behöva tanka upp mer, liksom...
Bilen har gått lite över 13´ mil så det borde inte vara några problem annars :)
V70BiFuel2008
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: Nya regler vid besiktning av gasfordon

Post by avozetta »

Mange wrote:Jag ska besiktiga för första gången, nu på onsdag. Visst ska man ha gas i tanken? Min är nere så att lampan lyser (gissar på runt 3 kubik kvar) men så länge det finns så att det räcker att köra på så är det väl inga problem? Jag har ju ca 26mil t.o.r. om jag skulle behöva tanka upp mer, liksom...
Bilen har gått lite över 13´ mil så det borde inte vara några problem annars :)
Ja, du skall ha så mycket gas i tanken så att bilen går på gas under hela besiktningstillfället. Men som du ser i tråden så är det oerhört varierande resultat på hur kontrollen går till.
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Re: Nya regler vid besiktning av gasfordon

Post by Stålis »

Sannolikheten för att det ska finnas utrustning för kontroll av metanläckage på bilprovningen i Umeå är nog minimal. Inte ens i Linköping med massor av gasbilar verkar dom ha det.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Re: Nya regler vid besiktning av gasfordon

Post by AndersH »

Jodå, i Linköping har Svensk Bilprovning "sniffers" för att kolla gasläckor. Jag har fått min bil sniffad två gånger nu. Första gången visste de inte vad som var fram och bak på instrumentet såg det ut som. :mrgreen:
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Re: Nya regler vid besiktning av gasfordon

Post by Stålis »

AndersH wrote:Jodå, i Linköping har Svensk Bilprovning "sniffers" för att kolla gasläckor. Jag har fått min bil sniffad två gånger nu. Första gången visste de inte vad som var fram och bak på instrumentet såg det ut som. :mrgreen:
Ok, då beror det alltså inte bara på om utrustningen finns på stationen utan också på dagsformen hos personalen... :-)
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
Mange
Posts: 200
Joined: 2007-10-22, 17:19
Location: Umeå, Gävle och sedermera UB!

Re: Nya regler vid besiktning av gasfordon

Post by Mange »

Ha, ha då ska det bli ett nöje att se hur de löser situationen imorgon bitti :D Jag får väl anledning att återkomma...
V70BiFuel2008
Mange
Posts: 200
Joined: 2007-10-22, 17:19
Location: Umeå, Gävle och sedermera UB!

Re: Nya regler vid besiktning av gasfordon

Post by Mange »

Ingen gaskoll, och inga gasrelaterade frågor. Undrar om han visste... Men däremot hittade han ett bälteslås i baksätet som han inte var nöjd med :roll:
V70BiFuel2008
Hasso
Posts: 26
Joined: 2009-10-13, 12:23
Location: Kumla

Re: Nya regler vid besiktning av gasfordon

Post by Hasso »

U.A är alltid riktigt trevlig, mera en vana än en ovana, när det gäller de bilar jag haft.
Fast lite spännande var det iom med gasdriften och ev kontroller.
Besiktingsmannen som jobbat på OK verkstad en gång i tiden hade aldrig sett en 316G tidigare , men de sålde Gas på OK när han jobbade där, men ingen som köpte och den stora trycktanken monterades ned.
Han frågade enbart hur man slog på gasdriften. är på sa jag, grön lampa lyser, kör alltid på gas.
Sedan rullade bilen igenom utan problem, tur jag fixade till bakbromsen förra fredagen.
Att den gick på bensin kontrollerades aldrig. Läcktest nada.
BMW 316G-98. nr 353 av 440 tillverkade 166 reggade i Sverige.
http://www.autopower.se/galleriet/bmw.asp?bil=45749
CarlBurator
Posts: 37
Joined: 2007-08-07, 15:48
Location: Linköping

Re: Nya regler vid besiktning av gasfordon

Post by CarlBurator »

AndersH wrote:Jodå, i Linköping har Svensk Bilprovning "sniffers" för att kolla gasläckor. Jag har fått min bil sniffad två gånger nu. Första gången visste de inte vad som var fram och bak på instrumentet såg det ut som. :mrgreen:
Samma här, min sniffades också i Linkan vid senaste besiktningen. Dock sniffade de bara under huven eftersom gastank och ledningar enligt besiktningsmannen alltid ändå hänger fritt och välventilerat under. Efter det bad jag honom vänligen att peta in sitt mätinstrument i lådan i kupen där min tank sitter väl innesluten. Det var tätt där också.
Fyrhjulingar: BMW 316g -97, Peugeot 204 -71, Golf Tdi BMT -10
Tvåhjulingar: Vespa 50 -67, Vespa Primavera 125 -68, Husqvarna Novolette -56, Honda ST1100 Pan European -91, Trane75 -79

Alla verkstäder är skyldiga tills motsatsen bevisats!
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Re: Nya regler vid besiktning av gasfordon

Post by taz »

CarlBurator wrote:
AndersH wrote:Jodå, i Linköping har Svensk Bilprovning "sniffers" för att kolla gasläckor. Jag har fått min bil sniffad två gånger nu. Första gången visste de inte vad som var fram och bak på instrumentet såg det ut som. :mrgreen:
Samma här, min sniffades också i Linkan vid senaste besiktningen. Dock sniffade de bara under huven eftersom gastank och ledningar enligt besiktningsmannen alltid ändå hänger fritt och välventilerat under. Efter det bad jag honom vänligen att peta in sitt mätinstrument i lådan i kupen där min tank sitter väl innesluten. Det var tätt där också.
ja skulle det börja läcka inne i kupen så kommer du garanterat att känna lukten! :) Som tur är luktsätts den ju..
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
osh
Posts: 127
Joined: 2008-05-03, 00:49

Re: Nya regler vid besiktning av gasfordon

Post by osh »

Hade min Zafira inne på bilprovningen för två veckor sedan.
Först letade han en stund efter avgasröret. :D
"Ehh, ärehärenelbilelller?"
Sen stod två gubbar och sökte i datorn efter var de kunde tanka ur felkoder en stund. När de hittat det så hittades inga problem. De ställde om ljuset lite för att det var för högt.
Plockade fram en gasmätare efter att jag förklarat att det är en gasbil, kliade sig i huvudet en stund över hur den fungerade. Konstaterade att det räckte om man fjärtade i närheten för att den inte skulle fungera och bestämde sedan att gasmätning inte var nödvändigt. Tror inte det fanns något samband dock.
Testade co2-utsläpp när den körde på bensin, gas behövdes inte testa sa de.
Grönt papper och sen var det bara att åka.

Verkar inte som om det är helt klart hur gasbilar skall besiktigas ännu.. :o
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: Nya regler vid besiktning av gasfordon

Post by avozetta »

Så var det dags för besiktning igen och den här gången åkte sniffern fram utan att jag påtalade detta. Kanske är de mer pålästa nu? Dessutom görs ingen avgaskontroll längre på nyare bilar, de läser av motorns egna avgasvärden i databoxen i stället, smidigt.
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
User avatar
Martinmat
Posts: 82
Joined: 2009-08-22, 10:34
Location: Östersund

Re: Nya regler vid besiktning av gasfordon

Post by Martinmat »

Besiktiga min i december, ingen sniffer denna gång men senast för 2 år sedan då körde de sniffern
V70 Bi-fuel Kinetic, 2006
TheJesper
Posts: 2
Joined: 2014-01-24, 11:02

Re: Nya regler vid besiktning av gasfordon

Post by TheJesper »

Attans! Jag har en Volvo 2004 Bi-Fuel som av någon anledning dör vid gasdrift (ideér?). Och jag har besiktning idag. Trodde i min enfald att det ej var nödvändigt att gasdriften fungerade vid besiktning. Det får bli besiktning --> verkstad --> ombesiktning. Jag ringde stationen och försäkrade mig om att det åtminstone inte skulle bli körförbud på kärran, kanske kan vara bra för andra att veta.

/Jesper
TheJesper
Posts: 2
Joined: 2014-01-24, 11:02

Re: Nya regler vid besiktning av gasfordon

Post by TheJesper »

Jag fick "ej godkänd" på grund av att den inte startade på gas. Dock körde han sniffern ändå utan att hitta läcka... På verkstaden hittade de en slang som läckte. När de lagat den funkade allt fint! Besiktigad och klar!
biofia
Posts: 7
Joined: 2013-02-28, 22:41

Re: Nya regler vid besiktning av gasfordon

Post by biofia »

Yes!!!!!!!!!!!!!!!!!

Besiktiga Bilen idag trots intermittent funktion på Gasregulatorn och Gasdrift ur funktion. Ingen kontroll på Gasläckage,Funktion, eller Felkoder gjordes.
likadant var det förra gången. skönt att slippa sådant dyrt krångel .
Post Reply