Nya regler vid besiktning av gasfordon

För detaljerade tekniska utredningar och driftproblem.
Micke77
Posts: 95
Joined: 2006-08-04, 19:14
Location: Malmö

Nya regler vid besiktning av gasfordon

Post by Micke77 »

Den 28 juni 2009 införs nya regler på bilprovningen när vi ska besiktiga våra gasbilar.
De gör en täthetskontroll på systemet och kravet är att tanken skall vara fylld till minst 50%. Läckage kommer att innebära ombesiktning.

http://www.bilprovningen.se/Externt/bpn ... enDocument
Volvo V70 Bi-fuel -03 automat, helläderklädsel
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Post by Fred »

Det var ju lite intressant! Ännu en punkt som bilprovningen tar över från service protokollet! :wink:

Frågan är bara hur denna kontroll ska gå till... :roll:

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Micke77
Posts: 95
Joined: 2006-08-04, 19:14
Location: Malmö

Post by Micke77 »

Det finns många bra instrument på marknaden för detta, sk sniffers (ryms i handen). Dessa finns för en mängd olika gassorter. Jag har läst ett förslag för ganska länge sedan om att bilprovningen skulle utrustas med denna typ av utrustning för kontroll av kopplingar, slangar osv.
Volvo V70 Bi-fuel -03 automat, helläderklädsel
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: Nya regler vid besiktning av gasfordon

Post by avozetta »

Micke77 wrote:Den 28 juni 2009 införs nya regler på bilprovningen när vi ska besiktiga våra gasbilar.
De gör en täthetskontroll på systemet och kravet är att tanken skall vara fylld till minst 50%. Läckage kommer att innebära ombesiktning.

http://www.bilprovningen.se/Externt/bpn ... enDocument
Det verkar som om kravet på minst 50% fylld gastank ändrats. Nu står det så här:
"Vid kontrollbesiktningen måste bilens bränsletank för gas vara fylld så mycket att motorn kan köras i läge "gasdrift"."
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: Nya regler vid besiktning av gasfordon

Post by avozetta »

Efter att ha fått en kallelse till besiktning och idag pratat med 3 personer (Kundtjänst, Tekniker, Ingenjör) på Bilprovningen så börjar jag undra om de vet vad de håller på med när det gäller besiktning av fordonsgasdrivna bilar.

Anledningen till att jag ringde var att det är tvetydig information kring hur mycket gas det skall finnas i bilen vid besiktningstillfället. Som jag redan nämnt ovan så står det på hemsidan på länken ovan att det räcker med att fordonet kan köras i läge gasdrift men i kallelsen så står det " ... måste bilens bränsletank för gas vara fylld till minst hälften ... ". Kundtjänst förstod knapp frågan, teknikern och ingenjören förstod inte hur de skall verifiera att gastanken är fylld till minst hälften, det finns ju ingen exakt gräns eller något sätt att mäta detta på.

Teknikern kom in på ämnet "koppla om mellan bränslen" varpå jag svarade att alla bilar inte går att koppla om manuellt vilket väl syftade på utsläppskontrollen antar jag. Han nämnde också att han fått ett samtal från en annan kund i Norrland som undrade om det var rimligt att ställa krav på gasdrift vid besiktningstillfället med tanke på de få pumpar som finns däruppe idag.

För att återgå till själva täthetskontrollen så "halkade" ingenjören på det ämnet också, "hur skall man komma åt överallt".

Förutom nyhetsinlägget ovan så hittar jag ingen övrig information om detta på bilprovningens hemsida, suck.

Jag är chockad :shock: . Är det läge att tipsa tidningar och kanske Sverker på plus om detta?
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
Micke77
Posts: 95
Joined: 2006-08-04, 19:14
Location: Malmö

Re: Nya regler vid besiktning av gasfordon

Post by Micke77 »

Jag var på Bilprovningen i Malmö (Valdermarsro) för någon vecka sedan på kontrollbesiktning. Jag var mycket nyfiken på de nya rutinerna och bestämde mig för att helt enkelt se vad som skulle hända. Men någon kontroll av tätheten genomfördes aldrig. Jag fick helt enkelt en bensinbilsbesiktning och visst tittade besiktningskillen en stund extra på avgasvärdena, under gasdrift visas siffror som är en aning lägre än brukligt för en bensinbil.
Bilen fick i alla fall blankt papper som vanligt.
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Nya regler vid besiktning av gasfordon

Post by Fred »

Jag genomgick besiktningen för ett par veckor sedan och var också mycket nyfiken på hur läckagetestet skulle gå till. Snubben som skulle kolla min bil hade aldrig gjort testet men "hört talas om det" och fått lite instruktioner. När det var dags klev han iväg till kontoret för att hämta sniffern. Jag såg honom stå och prata med någon och peka lite på den lilla manicken varpå han kom tillbaka. Han bad mig se till att bilen gick på gas (han visste ingenting om hur det gick till) och så började han kika i motorrummet. Han svepte runt lite här och där med sniffern på måfå innan han lyfte upp bilen. Då svepte han med sniffern längs gasledningarna och petade in den där det gick. Sen hissades bilen ned igen och han ville kolla gastankarna. Jag sa då att de är gömda under golvet på bagaget men att han visst fick kolla. Jag lyfte alla luckorna i skuffen och han svepte runt lite med sniffern. Speciellt intresserad verkade han vara att mäta under mitt slutsteg... :shock:

Slutligen sa han att allt verkade bra. En sak han också sa som jag reagerade på var att det är viktigt att kolla de lägsta punkterna i bagaget eftersom gasen samlas där... :roll: Jag som alltid trott att metan är lättare än luft... :roll:
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Re: Nya regler vid besiktning av gasfordon

Post by Stålis »

Fred wrote:Slutligen sa han att allt verkade bra. En sak han också sa som jag reagerade på var att det är viktigt att kolla de lägsta punkterna i bagaget eftersom gasen samlas där... :roll: Jag som alltid trott att metan är lättare än luft... :roll:
Det var alltså inte läge att passa på att upplysa honom om motsatsen...?
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Nya regler vid besiktning av gasfordon

Post by Fred »

Jodå, det gjorde jag när han var klar med inspektionen! 8) Vid bromsprovningen snackade vi lite och det visade sig att han var lite av den vanliga missuppfattningen att gasbilar är farligare i kollisioner än bensinbilar. Givetvis informerade jag då raskt honom om att ju gasen stiger uppåt medan bensinen rinner ut på marken och brinner som f-n! :D
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Re: Nya regler vid besiktning av gasfordon

Post by Sven »

Det tycks behövas lite kompetensutveckling bland personalen på Svensk Bilprovning. :D
Opel Zafira CNG -08
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Re: Nya regler vid besiktning av gasfordon

Post by track_snake »

Sven wrote:Det tycks behövas lite kompetensutveckling bland personalen på Svensk Bilprovning. :D
-------------------------
Besiktningsmannen tänkte troligen på det som i allmänhet avsågs med gasdrift tidigare ('motorgas'; en blandning av propan och butan; på kontinenten ofta under namnet 'Autogas').

Många taxibilar gick förr på motorgas (på 1980-talet). Sådan gas är tyngre än luft och 'rinner' t.ex. längs golvet.

Känt är t.ex. den stora gasexplosionen i Göteborgs Hamn för 30 år sedan då ett stort gasmoln som 'runnit' längs marken antändes. Eller gasexplosionen vid Transsibiriska Järnvägen för drygt 20 år sedan då propan 'runnit' från en läckande gasledning över 1 km ner mot järnvägen. När sedan tåget kom exploderade gasmolnet pga. gnistbildning från kontaktledningen och ca. 600 passagerare på tåget omkom i den kraftiga eldbollen.

mvh/track_snake
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Re: Nya regler vid besiktning av gasfordon

Post by Sven »

Tack för upplysningarna, track_snake!

Används denna "motorgas" fortfarande?
Opel Zafira CNG -08
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Re: Nya regler vid besiktning av gasfordon

Post by Johan »

Naturgas kan väl till viss del innehålla propan, så kanske var besiktningsmannen inte helt ute och cyklade?
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: Nya regler vid besiktning av gasfordon

Post by avozetta »

OK, en som inte visste om de nya reglerna alls? och struntade i läckagetestet och en annan som uppenbart var lite mer påläst.
Inte för att jag vet vad de knappar fram på de handdatorer de har idag men jag gissar att det är en checklista som de måste bocka av för att kunna avsluta sin besiktning. Dyker inte gaskontrollen upp där på våra gasbilar? Kanske inte alla bilbesiktningar har dessa handdatorer?
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
Hammer
Posts: 7
Joined: 2009-09-27, 14:43

Re: Nya regler vid besiktning av gasfordon

Post by Hammer »

Kontrollpunkten med täthetsprov för gasbilar håller fortfarande på att föras in så de flesta besiktningsstationer har än så länge inte fått in punkten i handdatorerna, men tillsvidare ska täthetskollen genomföras ganska exakt som i fallet som beskrivs ovan men det står i bilbesiktningens instruktioner att de ska hålla sniffern ovanför komponenterna eftersom gasen stiger.

Gränsvärde för besiktningen är 1% metankoncentration för en bra att veta punkt och 2,5% för ombesiktning.
Jag var å besikta min S60-bifuel igår och fick fråga hur det skulle gå till det här med läcktestet, det hade de inte gjort nån gång tidigare och hade jag inte sagt nåt så hade jag säkert sluppit också. Men pliktskyldigt grävdes sniffern fram ur nån skrivbordslåda och manualer och instruktioner plockades fram från något mörkt hörn så under tiden 2 besiktningsmän sprang runt över och under bilen och letade gasledningar så passade jag på att läsa instruktionerna.

Där stod att bilen skall kunna framföras i gasläge, täthetstesten utföres med sniffern handhållen så nära gaskomponenter som möjligt. Gränsvärde 1000ppm/1% för en bra att veta anmärkning och 2500ppm/2,5% är gränsen för underkänt.
De mätte upp ca 30ppm på min så det gick ju fint trots allt.
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: Nya regler vid besiktning av gasfordon

Post by avozetta »

I kväll är det min tur, vi får se hur det går. Jag kommer absolut att nämna kontrollen om den inte ser ut att bli av. Det känns ju som en ganska stor trygghetsfaktor att detta blir gjort.

Hammer, tack för din info. Den hade jag missat.
Där stod att bilen skall kunna framföras i gasläge ...
. Inget om halv tank alltså? Detta bekräftar ytterligare mina misstankar om att Bilprovningen inte har så bra koll på vad som gäller, tvetydigt är det i varje fall.
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: Nya regler vid besiktning av gasfordon

Post by avozetta »

Då var besiktningen genomförd och det höll på att bli utan täthetskontroll på gasen. Han påstod att "det inte var nödvändigt för bilen var så ny". Men i och att jag tog upp detta så gjorde han en kontroll på de två skarvar som finns under bilen med motorn avstängd :!: . Inget i kupén. Han tyvärr inte ha någon längre pratstund med honom då de låg lite efter i schemat.

Om man nu tillåter en objektiv bedömning huruvida täthetskontrollen skall göras eller inte så undrar jag vad den kontrollen är till för. Bilbesiktningen är ju till för att hålla våra bilar i ett visst trafiksäkerhetsmässigt skick och då skall väl alla punkter genomföras oavsett ålder? Allt går ju inte sönder av ålder vilket vore önskvärt naturligtvis. Tyvärr är tillverkningsfel allt för vanligt idag.

Jag tycker inte att denna obligatoriska täthetskontroll känns seriös :!: :!: :!:
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Nya regler vid besiktning av gasfordon

Post by Fred »

avozetta wrote:Jag tycker inte att denna obligatoriska täthetskontroll känns seriös :!: :!: :!:
Jag kan bara hålla med! Dock är det ju så att regeln är ganska ny (dessutom med allra största säkerhet en ren skrivbordsprodukt) så lite längre fram kanske riktlinjerna rätas ut och kompetensen ökar bland SBP:s personal. Nu när gasbilarna blir vanligare och vanligare så måste ju personalen lära sig lite nya grejer.
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
Mats
Posts: 357
Joined: 2005-10-03, 09:27
Location: Huddinge

Re: Nya regler vid besiktning av gasfordon

Post by Mats »

Besiktade bilen i måndags i Sätra, och ingen täthetskontroll utfördes. Även jag hade missat detta (hade inte läst denna tråd :oops: )
Volvo V70 Bi-fuel -05 Automat
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: Nya regler vid besiktning av gasfordon

Post by avozetta »

Mats wrote:Besiktade bilen i måndags i Sätra, och ingen täthetskontroll utfördes. Även jag hade missat detta (hade inte läst denna tråd :oops: )
Inte är det väl du som skall skämmas, det är ju Svensk Bilprovning!
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
User avatar
Mats
Posts: 357
Joined: 2005-10-03, 09:27
Location: Huddinge

Re: Nya regler vid besiktning av gasfordon

Post by Mats »

avozetta wrote:Inte är det väl du som skall skämmas, det är ju Svensk Bilprovning!
Jag skäms för att jag missat att läsa tråden :wink:
Volvo V70 Bi-fuel -05 Automat
Ridiologen
Posts: 4
Joined: 2009-11-25, 19:56

Re: Nya regler vid besiktning av gasfordon

Post by Ridiologen »

Idag, underkänd med körförbud pga 2,1% metan ovanför regulatorn, ögonblicket efter omkoppling från gas till bensin. Ska det ske någon tryckavlastning, med tillhörande pys, när gasen slås från?
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Re: Nya regler vid besiktning av gasfordon

Post by Stålis »

Det där lät ju inte så roligt. Vad är det för bil du har?
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
Ridiologen
Posts: 4
Joined: 2009-11-25, 19:56

Re: Nya regler vid besiktning av gasfordon

Post by Ridiologen »

Det var min Volvo V70, -98, 60' mil som fick körförbud.
Wallander
Posts: 189
Joined: 2008-08-05, 09:21
Location: Gbg
Contact:

Re: Nya regler vid besiktning av gasfordon

Post by Wallander »

Ridiologen wrote:Det var min Volvo V70, -98, 60' mil som fick körförbud.
Det va inte roligt att höra, jag ska besiktiga min S70 -98 på måndag. Håll tummarna.
Volvo S70 Bi-Fuel Image

www.garaget.org/Wallander
Post Reply